«پورشه» چطور به جایگاه فعلیاش رسید؟
عصر خودرو/ پورشه يکي از سودآورترين کمپانيهاي خودروسازي جهان محسوب ميشود و تمرکز اين شرکت عموماً بر طراحي و ساخت خودروهاي اسپرت و لوکس معطوف است. فرديناند پورشه با طراحي يک اتومبيل بنزيني – برقي وارد صنعت خودروسازي شد و سال ها به طول انجاميد تا نام شرکت خود را جهاني کند و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد اين سال ها را براي شما تشريح کند. موسس پورشه کيست؟ نام پورشه، خودروهاي اسپرت و مسابقهاي را در ذهن تداعي ميکند، خودروهايي زيبا و جهاني که همگان را متعجب مي کرد. "رودستر شماره 1" اولين مدل از سري 356 پورشه، 70 سال پيش درست در چنين ماهي يعني ماه ژوئن سال 1948 ميلادي ساخته شد. پورشه در حال حاضر يکي از سودآورترين کمپانيهاي خودروسازي جهان محسوب مي شود و تمرکز اين شرکت عموماً بر طراحي و ساخت خودروهاي اسپرت و لوکس معطوف است. دفتر مرکزي و کارخانه توليدي اصلي اين کمپاني در ايالت بادن-وورتمبرگ آلمان قرار دارد. فرديناند پورشه، مؤسس و بنيانگذار اين کمپاني، در سال 1875 ميلادي ديده به جهان گشود. فرديناند پورشه گرچه تحصيلات دانشگاهي کاملي نداشت، اما دست آفرينش، نبوغ و استعداد فراواني را در وي به وديعه نهاده بود و اينها همه به همراه کار تجربي اصولي، دقيق و خستگيناپذير، فرديناند پورشه را به چنان مرحلهاي از شهرت و موفقيت رساند که در مدت کوتاهي به دريافت 2 عنوان دکتراي افتخاري از دانشگاههاي وين (سال 1917) و اشتوتگارت (سال 1924) نائل گرديد. آغاز فعاليت فرديناند پورشه فرديناند پورشه فعاليتش را در اين صنعت با طراحي يک اتومبيل بنزيني – برقي آغاز کرد. اين خودرو در سال 1900 ميلادي و براي شرکت لوهنر (LOHNER) طراحي شده بود. پورشه همواره آرزومند آن بود که خودرويي ارزانقيمت را براي عامه مردم تدارک ببيند و بر همين اساس دو اتومبيل ZUNDAPP و NSU را طراحي کرد، که البته هيچ يک از آنها به دلايل مالي به مرحله توليد نرسيدند، اما بعدها اين دو مدل، مبناي طرحهاي فولکسواگن قرار گرفتند. در سال 1931 ميلادي، پورشه شرکت خود را تأسيس کرد. اين موسسه درزمينهٔهاي متفاوتي همچون طراحي و توسعه پيشرانههاي خودرو، ارائه خدمات مهندسي و نيز مشاوره به خودروسازان، فعاليت ميکرد. در سال 1932 ميلادي پورشه سفري به شوروي سابق (روسيه امروز) داشت که طي آن به وي پيشنهاد شد که اختيار تام سرپرستي و هدايت صنعت اتومبيل شوروي را بر عهده گرفته و عهدهدار سمتي بهعنوان "طراح حکومتي" گردد، ولي پورشه اين پيشنهاد را رد کرده و نپذيرفت. در سال 1934 ميلادي ترتيب ملاقات وي با هيتلر، که او نيز ايده ساختن اتومبيلي ارزان را در سر ميپروراند، داده شد و طي اين ملاقات پورشه از طرف هيتلر مأمور به اجراي اين کار گرديد. اين خودرو فولکسواگن نامگذاري شد که در زبان آلماني به معناي خودروي مردم است. توليد اين اتومبيل کمي پيش از شروع جنگ جهاني دوم آغاز شد، اما با شروع جنگ، توليد کارخانه تنها به دو نوع اتومبيل نظامي – بر مبناي فولکسواگن – تغيير يافت و توليد مدل سواري تنها پس از سال 1945 از سر گرفته شد. علاوه بر اينها، در سال 1939 ميلادي اولين اتومبيل پورشه ساخته شد. اين خودرو، پورشه 64 نام داشت که عموماً از قطعات فولکسواگن در ساخت آن استفاده شده بود. در دوران جنگ جهاني دوم، فرديناند پورشه تانک مشهور تايگر را براي ارتش آلمان طراحي کرد. در طي جنگ جهاني اول نيز وي به طراحي ماشينآلات نظامي اشتغال داشت و از جمله سيستم خود – کششي بزرگترين توپ جهان به وزن 26 تن را طراحي کرد. اين توپ گلولههاي يک تني را پرتاب ميکرد! با اين وجود پورشه هيچگاه به سياست تمايلي نداشت و سعي ميکرد حتيالمقدور از آن دوري جويد. مشهور است که او هيچگاه هيتلر را "پيشوا" ناميد بلکه همواره او را آقاي هيتلر خطاب ميکرد! در پايان جنگ جهاني دوم وي به فرانسه دعوت شد و به اتهام همکاري با آلمان نازي حدود 2 سال زنداني بود. در نهايت با تلاش فراوان پسرش فري (FERRY) که در آن زمان سرپرستي دفتر طراحي پورشه را به عهده داشت آزاد گرديد و در پايان نيز، در سال 1952 ميلادي بر اثر يک حمله قلبي درگذشت. در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم، متفقين مانع فعاليتهاي فري پورشه در آلمان شدند به همين خاطر وي دفتر کارش را به کشور اتريش منتقل کرد و در آنجا يک شرکت بازرگاني تأسيس کرد، اين شرکت درزمينهٔ توزيع و واردات خودروهاي آلماني به اتريش فعاليت ميکرد. تاسيس شرکت پورشه اس اي بالاخره فري پورشه توانست در سال 1949 ميلادي دفتر کار خود را به اشتوتگارت آلمان منتقل نمايد و در همين سال نيز توانست کارخانه خود را در اين شهر تأسيس کند. لوگو شرکت پورشه نيز برگرفته از نشان شهر اشتوتگارت است. جالب است بدانيد؛ 50 سال زمان طول کشيد تا توليدات پورشه به يک ميليون برسد، اما پس از آن توليد اين کمپاني شتاب فوق العادهاي گرفت به طوري که در سال 2017 بيش از 225 هزار پورشه توليد شد. فروش پورشه در ده سال گذشته سه برابر شده است. همچنين در سال 2017 بيش از 97 هزار پورشه مدل ماکان (شاسي بلند و داراي دو ديفرانسيل) و حدود 64 هزار دستگاه پورشه کاين به مشتريان تحويل داده شده است. امروزه شرکت "پورشه اس اي" بزرگترين سهام دار گروه صنعتي فولکس واگن بوده و به عنوان يک بازوي سرمايه گذاري فعاليت ميکند. اما شرکت سهامي پورشه که خودروهاي اين برند را توليد ميکند به عنوان يکي از نامهاي تجاري گروه صنعتي فولکس واگن شناخته ميشود.