تب و تاب بازار خودرو چه زمانی فروکش میکند؟
عصر خودرو/ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درباره راهکارهاي لازم براي ساماندهي بازار خودرو توضيحاتي ارائه کرد. سعيد باستاني عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به افزايش قيمت خودرو، گفت: اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت با دنبال کردن سياست 5 درصد زير قيمت بازار به دنبال شکستن حباب قيمتي اين کالا بود اما در حال حاضر اين سياست جوابگوي ساماندهي وضعيت بازار نيست. نماينده مردم تربت حيدريه، مه ولات، زاوه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بدهي قطعهسازان به طور کامل پرداخت نشده است، افزود: اگرچه پيش از سال 98 توليد روزانه خودروسازان به 4 هزار دستگاه توليد رسيد اما در حال حاضر شرايط به گونهاي شده است که قطعهسازان براي واردات قطعات اوليه و مواد اوليه به مشکل برخوردهاند. وي اظهار کرد: خودروسازان در قراردادهاي پيشفروش قيمتها را قطعي نکردند و مقرر شده است؛ قيمت محصولات بر اساس فرمول 5 درصد زير قيمت بازار در زمان تحويل محاسبه شود. اين مبنا ظلم بزرگي به مردم است. وضعيت خودروسازي روز به روز بدتر ميشود اين نماينده مردم در مجلس دهم گراني خودرو در روزهاي اخير را ناشي از حل نشدن اساسي مشکلات خودروسازي دانست و خاطرنشان کرد: وضعيت خودروسازي روز به روز بدتر ميشود چراکه تامين ارز براي تامين مواد اوليه و قطعات وارداتي مسير همواري نخواهد داشت. ضرورت حذف هزينههاي سربار در تعيين قيمت خودرو عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به راهکارهاي مناسب براي کاهش التهاب بازار، تصريح کرد: خودروسازان بايد در محاسبه قيمت واقعي خودرو هزينه سربار را کاهش دهند. واردات خودرو آزاد شود باستاني ادامه داد: براي رفع مشکلات خودروسازي در وهله نخست بايد اعتبارات مناسب ارزي و ريالي به خودروسازان تزريق شود در مرحله بعدي واردات خودرو آزاد شود. کاهش تب و تاب بازار خودور به مجموعهاي از اقدامات نياز دارد. بر اساس تجربه سنوات گذشته بازار خودرو بايد پس از تعطيلي نوروز راکد و کساد شود اما اين موضوع در سال 98 تکرار نشد. افزايش قيمت خودرو در روزهاي اخير نشان ميدهد افزايش قيمت خودرو به تقاضاي بازار اتباطي ندارد بلکه مشکل اصلي مربوط به تامين است باستاني گفت: بر اساس تجربه سنوات گذشته بازار خودرو بايد پس از تعطيلي نوروز راکد و کساد شود اما اين موضوع در سال 98 تکرار نشد. افزايش قيمت خودرو در روزهاي اخير نشان ميدهد افزايش قيمت خودرو به تقاضاي بازار ارتباطي ندارد بلکه مشکل اصلي مربوط به تامين است. بدهي خودروسازان به قطعهسازان 15 هزار ميليارد تومان است عضو کميسيون صنايع و معادن اظهار کرد: در شرايطي که بدهي خودروسازان به قطعهسازان حدود 15 هزار ميليارد تومان است پرداخت 4 هزار ميليارد تومان نميتواند کمک چنداني به حل مشکلات اين صنعت و در نتيجه ساماندهي بازار کند. وي بيان کرد: قطعهسازان نميتوانند در شرايط کنوني قطعه مورد نياز را توليد و تحويل دهند و يک سال بعد پول قطعه توليدي را بر اساس قيمت امروز دريافت کنند. تصديگري دولت در صنعت خودروسازي مشکلات چهارچرخها را رقم زده است عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي عامل اصلي مشکلات صنعت خودروسازي را حضور دولت در اين صنعت دانست و تصريح کرد: براي رفع مشکلات اين صنعت دولت بايد به تصديگري خود در اين حوزه خاتمه دهد و حتي يک سهم در خودروسازي نداشته باشد.