زوميت/ بخش M-Power شرکت بيامو به تازگي پيشرانهاي با کد P48 را معرفي کرده است که با حجم ۲ ليتر، ۶۰۰ اسببخار توان توليد ميکند.
۲۰۰۲ توربو يکي از نمادينترين خودروهاي ساختهشده در تاريخ بيامو است. با بهرهگيري از پيشرانهي M121 توربوشارژ، اين خودرو يکي از افسانههاي مسابقات اتومبيلراني بود. ۲۰۰۲ توربو اولين نمونهاي بود که توسط تيم M موتوراسپرت بيامو به پيشرانهي توربوشارژ مجهز شد. اکنون پس از گذشت نيم قرن، بيامو بار ديگر پيشرانهي کم حجم و قدرتمند ديگري را معرفي کرده که از نوادگان M121 نامدار بهشمار ميرود.
اين پيشرانه که P48 نام دارد، براي بيامو M4 حاضر در مسابقات DTM آماده شده است. بين پيشرانهي P48 و M121 شباهتهاي واضحي وجود دارد. هر دو پيشرانه از نوع ۴ سيلندر خطي توربوشارژ با حجم ۲ ليتر هستند. هر دو از يک توربوشارژر و سيستم انژکتوري بهره ميبرند؛ اما شباهتها به همين موارد خلاصه ميشود.
بيامو براي خودروي M4 DTM، پيشرفتهترين و بهرهورترين پيشرانهي خود و تاريخ مسابقات DTM را درنظر گرفته است. کارتل اين پيشرانه از آلومينيوم ساخته شده و سرسيلندرها نيز توسط مهندسان خط توليد لاندسهوت بيامو طراحي شده است. جنس قطعات در چنين پيشرانهاي از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا بايد توان لازم براي تحمل ميزان بوست توربو و ۶۰۰ اسببخار قدرت را داشته باشند.
به منظور مقايسه، پيشرانه M121 متعلق به بيامو ۲۰۰۲ توربو، با بوست ۱۴.۲ پياسآي (psi) تنها ۲۸۰ اسببخار قدرت توليد ميکرد؛ اما پيشرانه P48 با بوست ۳۶.۲ تا ۶۰۰ اسببخار قدرت توليد ميکند. نکته جالب اينکه پيشرانه M121 بيامو توانايي تحمل ۲۵.۵ پياسآي فشار را داشته است؛ اما در صورت تحمل اين فشار، سرسيلندرها از جاي خود بلند ميشدند.
از ويژگيهاي جذاب پيشرانه جديد بيامو ميتوان به سيستم تزريق سوخت مستقيم، سيستم روغن کارتل خشک و منيفولد ورودي فيبرکربن اشاره کرد. تمامي اين ويژگيها نهتنها قدرت ۶۰۰ اسببخار را به M4 DTM هديه ميدهند، بلکه پيشرانه P48 قادر است تا ۹۵۰۰ دوربردقيقه کار کند.
با وجود پيچيدگي قطعات بهکاررفته، وزن اين پيشرانه تنها ۸۵ کيلوگرم است. پيشرانه جديد تيم بيامو موتوراسپرت، يکي از جذابترين پيشرانههاي معرفي شده براي مسابقات اتومبيلراني در چند سال گذشته است. با وجود شباهتهاي بين پيشرانهي P48 و M121، بيامو M4 DTM ميتواند بار ديگر قهرمانيهاي نمونه افسانهاي ۲۰۰۲ توربو را تکرار کند.
بازار