خریداران برلیانس خودروی جایگزین میگیرند
مهر/ اگرچه صنعت خودروي ايران در مراحل اوليه تحريمها بعد از خروج ترامپ از برجام قرار داشت، اما خودروسازان بدون توجه به مشکلات احتمالي واردات قطعات، اقدام به پيشفروشهاي بياندازه کردند. اگرچه صنعت خودروي ايران در مراحل اوليه تحريمها بعد از خروج ترامپ از برجام قرار داشت، اما خودروسازان بدون توجه به مشکلات احتمالي واردات قطعات، اقدام به پيشفروشهايي بيش از توان توليد خود کردند. مروري بر کارنامه خودروسازان در سال گذشته نشان ميدهد که بسياري از مشترياني که سال گذشته براي تأمين نياز خود يا سرمايهگذاري ناشي از نااطميناني به شاخصهاي اقتصادي و به منظور حفظ سرمايه خود وارد بازار خودرو شده و اقدام به پيشخريد خودرو از خودروسازان کرده بودند، هنوز هم نتوانستهاند با گذشت ماهها از سررسيد موعد تحويل، خودروي خود را تحويل بگيرند. اين روزها تجمعهاي متعددي هر روز از سوي خريداران خودروهاي مختلف مقابل درب ساختمان اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار ميشود که حاضران در آن، خواستار تعيين تکليف خودروهاي ثبت نامي خود پس از گذشت ماهها هستند. اين در حالي است که مراجعات مکرر آنها به نمايندگيهاي خودروسازان هم عمدتاً بدون نتيجه باقي مانده و تنها تماسهايي که با مشتريان در حوزه خودروهاي ثبت نامي صورت ميگيرد، در مورد تکميل وجه است و کمترين پاسخگويي در اين رابطه وجود ندارد. تکليف خريداران برليانس روشن ميشود؟ برليانس يکي از خودروهايي بود که سال گذشته با افزايش تقاضاي خريداران مواجه شد و البته شرکت توليدکننده نيز با عطش فراوان نسبت به پيش فروش و اخذ وجه از مشتريان اقدام ميکرد، حال آنکه اصول اوليه بنگاهداري حکم ميکند که ورودي و خروجي انبارهاي مواد اوليه براي توليد به دقت و هر روزه چک شود و در نهايت شرايطي فراهم گردد تا اگر موجودي انبار مواد اوليه و تجهيزات مورد نياز توليد به ميزان کافي نيست، از ايجاد تعهد براي فروش محصولات جلوگيري شود وجاي تعجب است که خودروسازان با ادارات مختلف و متنوعي که در اختيار دارند، چطور نتوانستهاند موجودي قطعات را چک کنند تا اين همه تعهدات بلاتکليف در حوزه آنها باقي نماند. يکي از خريداران خودروي برليانس ثبت نامي در نيمه اول سال گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سال گذشته اين خودرو را ثبت نام کرده و قرار بود در آذرماه ۹۷ آن را تحويل بگيرم ولي اکنون که ارديبهشت سال ۹۸ هم رو به اتمام است، هنوز در مورد تحويل خودروي خود، پاسخ مشخصي از خودروساز و نمايندگي مورد نظر نگرفته ام. وي افزود: هر روزه تعداد خريداران زيادي جلوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع ميکنند که پلاکارد به دست خواستار ايفاي حق و حقوق خود از سوي وزارت صنعت به عنوان متولي خودروسازي در کشور هستند؛ در حاليکه کوچکترين پاسخي در اين زمينه داده نميشود و بعد هم معترضان پراکنده ميشوند و تجمع به روز ديگري موکول ميشود. اين خريدار خودروي برليانس گفت: تکميل وجه را هم در بهمن ماه سال ۹۷ انجام داده ولي هنوز خبري از تحويل خودروي خود ندارم. پاسخگويي؛ وظيفه کاري و اخلاقي خودروسازان در اين ميان بررسيهاي خبرنگار مهر حکايت از آن دارد که توليد برليانس در ماههاي اخير کاهش يافته و بر همين اساس قاعدتاََ تحويل اين خودروها به مشتريان با تأخير همراه بوده و خواهد بود، در حاليکه کمترين انتظار از خودروساز اين است که بر حسب وظيفه و اصول مشتري مداري که همواره يکي از تأکيدات خودروسازان بوده است، مشتريان را تعيين تکليف کرده و اقدام به اجراي طرح تبديل و يا جايگزيني براي اين مشتريان با توجه به خودروهاي موجود کند. اصول مشتري مداري حکم ميکند که شرکتهاي خودروساز در اين شرايط تکليف مشتريان خود را روشن کنند تا مشتريان در صورت تمايل بتوانند اصل پول خود را همراه با سود منطقي و جريمه تأخير پس بگيرند، يا از طرحهاي جايگزين استفاده کنند. آمار توليد برليانس در سال ۹۶ طبق آمار اعلامي از سوي وزارت صنعت، پارسخودرو بهعنوان زيرمجموعه سايپا، توانسته ۳۳ هزار و ۱۴۸ دستگاه برليانس را طي سال گذشته مونتاژ کند. با توجه به اين آمار، برليانس در مقايسه با سال ۹۶، حدود ۲۷ درصد کاهش تيراژ را تجربه کرده است.