نماد آخرین خبر

خودرو‌های نوستالژی بی‌ام‌وِ در ایران؛ پیرمرد‌های آلمانی!

منبع
صبحانه آنلاين
بروزرسانی
صبحانه آنلاين/ معمولاً خودرو‌هاي کلاسيک عاشقان زيادي در ايران دارند که با علاقه خاصي از آن‌ها نگهداري مي‌کنند. خودرو‌هاي بي ام و در اين ميان جايگاه ويژه‌اي دارند. به دليل کيفيت ساخت بالاي خودرو‌هاي آلماني و البته نگهداري و مراقبت صاحبان ايراني آن‌ها، تعداد زيادي از اين پيرمرد‌هاي خسته همچنان قابليت‌هاي خود را حفظ کرده‌اند. نوستالژي‌هاي زيادي وجود دارند که ايرانيان را به دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ شمسي گره‌زده‌اند؛ اما براي عاشقان خودرو، آن روزگاران يادآور خودرو‌هاي جعبه‌اي شکل کوچک، با چراغ‌هاي دوگانه جذاب و پرسرعت بي ام و است. خودرو‌هايي که بعضي از آن‌ها علاوه بر ايران در سراسر جهان به عنوان خودرو‌هاي افسانه‌اي شناخته مي‌شوند. خوشبختانه بعضي از اين نوستالژي‌ها همچنان با صلابت در خيابان‌ها ديده مي‌شوند و هنوز هم بعد گذشت دهه‌ها نگاه‌ها را به خود جلب مي‌کنند. معمولاً خودرو‌هاي کلاسيک عاشقان زيادي در ايران دارند که با علاقه خاصي از آن‌ها نگهداري مي‌کنند. خودرو‌هاي بي ام و در اين ميان جايگاه ويژه‌اي دارند. به دليل کيفيت ساخت بالاي خودرو‌هاي آلماني و البته نگهداري و مراقبت صاحبان ايراني آن‌ها، تعداد زيادي از اين پيرمرد‌هاي خسته همچنان قابليت‌هاي خود را حفظ کرده‌اند. اين موضوع سبب شده است که خريدوفروش بي ام و کلاسيک امروزه طرفداران زيادي داشته باشد. به همين بهانه مي‌خواهيم در اين مقاله با خودرو‌هاي نوستالژي بي ام و در ايران آشنا شويم. بي ام و ۲۰۰۲ بي ام و ۲۰۰۲ با ظاهري شبيه به ستاره‌هاي هاليوودي دهه ۵۰ ميلادي يکي از آن خودرو‌هايي که است که چيزي فراتر از يک وسيله براي رانندگي هستند. اين ستاره کوچک ۲ در ابتدا در اواخر دهه ۶۰ ميلادي درست در زماني که خودرو‌هاي معمول تقريباً دو برابر بزرگ‌تر از بي ام و ۲۰۰۲ بودند به بازار عرضه شد. شايد در نگاه اول اين خودرو چندان هيجان‌انگيز نباشد، اما وقتي پشت فرمان آن مي‌نشينيد اين فلفل کوچک، تند و تيز بودن خود را به رخ مي‌کشد. اين خودرو در دهه ۵۰ شمسي دل بسياري از جوانان ايراني را به دست آورده بود. حتي حالا نيز با گذشت اين‌همه سال هنوز هم رانندگي با بي ام و ۲۰۰۲ بسيار جذاب است و از راحتي اين خودرو کوچک شگفت‌زده خواهيد شد. بي ام و ۵۱۸ بي ام و ۵۱۸ يکي از خودرو‌هاي هم‌دوره بي ام و ۲۰۰۲ است. اگر بي ام و ۲۰۰۲ را آن پسر کوچک شر خانواده بدانيم، بي ام و ۵۱۸ نيز آن پسر بزرگ، جا افتاده و با کلاس است که اعتبار بالايي نيز نزد همگان دارد. سري ۵‌ها همواره دسته لوکس بي ام و محسوب مي‌شده‌اند و اين سدان زيبا نيز از اين قاعده مستثنا نيست. چهره جذاب و گيراي ۵۱۸ به همراه ليستي از امکانات سطح بالا در زمان عرضه باعث شده بود قشر متوسط و بالايي جامعه به خريد اين خودرو علاقه زيادي نشان بدهند. البته زيبايي و لوکس بودن تنها ويژگي‌هاي مثبت اين خودرو نيست، موتور نه‌چندان بزرگ بي ام و ۵۱۸ عملکرد بسيار خوبي داشت که حتي با خودرو‌هاي امروزي توليد امروز با ۴۰ سال فاصله سني نيز قابل‌مقايسه است. رانندگي پشت فرمان اين خودرو بسيار لذت‌بخش است و ديد زيادي نسبت به جاده نيز وجود دارد. البته‌ تر و فرز بودن بي ام و ۲۰۰۲ در اين مدل ديده نمي‌شود. خوشبختانه تعدادي از بي ام و ۵۱۸‌هاي کلاسيک هنوز هم شرايط خوبي دارند و گهگاه آگهي فروش بي ام و ۵۱۸ ديده مي شود. بي ام و e۳۰ m۳ بعد از انقلاب اسلامي و در دوران دفاع مقدس براي مدتي ستاره‌هاي آلماني جايي در بازار ايران نداشتند تا نوبت به ورود به يکي از افسانه‌اي‌ترين خودرو‌هاي جهان رسيد که راهش را به ايران پيدا کند. ستاره‌اي که جاده‌ها را به آتش مي‌کشيد و درون پيست مسابقات خدايي مي‌کرد. بي ام و m۳ نسل اول با طراحي تکرار نشدني و موتوري که يک شاهکار مهندسي در زمان خود محسوب مي‌شد يک خودرو رؤيايي براي بسياري از مردم جهان بود. فروش بي ام و m۳ خيلي محدود انجام شد و در حال حاضر تعداد بسيار کمي از آن در سراسر جهان موجود است. خوشبختانه تعدادي از آن‌ها وارده ايران شده‌اند و هر از گاهي خيابان‌ها را به حضور خود مفتخر مي‌کنند. اين خودرو‌هاي کلاسيک از ارزش بالايي برخوردار هستند و طرفداران خودرو‌هاي اسپرت کلاسيک در ايران رؤياي داشتن همچين خودرويي را در سر مي‌پرورانند. به همين دليل قيمت بي ام و m۳ نسبت به ساير بي ام و‌هاي کلاسيک بيشتر است. اگر قصد خريد يکي از اسطوره‌هاي خودرو‌هاي اسپرت را داريد، مي‌توانيد با جستجو در بين آگهي‌هاي خريد و فروش بي ام و m۳ خاص‌ترين بي ام و‌هاي کلاسيک ايران را خريداري کنيد ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره