نماد آخرین خبر

سرنشینان صندلی عقب خودرو درمعرض خطر بیشتری هستند

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ تحقيقات جديد نشان مي‌دهد سرنشينان صندلي‌هاي عقب، به‌خصوص کودکان، درمقايسه‌با سرنشينان صندلي‌هاي جلو درمعرض خطر بيشتري قرار دارند. مؤسسه‌ي بيمه‌ي ايمني بزرگراه (IIHS) به‌طور بي‌وقفه براي بهبود ايمني خودرو و ارائه‌ي اطلاعات مفيد براي مشتريان تلاش مي‌کند. به‌تازگي، اين مؤسسه اعلام کرد سرنشينان صندلي‌هاي عقب بيشتر درمعرض خطر هستند. بيانيه‌ي اخير پس‌ازآن اعلام شد که ايالت واشنگتن قانون جديدي با نام «قانون نگه‌داري سرنشينان کودک» تصويب کرد. قانون اخير استفاده از صندلي تقويت‌کننده براي کودکان ۱۱ تا ۱۶ ساله را الزامي مي‌کند. IIHS با بررسي ايمني صندلي عقب طي سال‌هاي گذشته، ادعا مي‌کند سرنشينان صندلي‌هاي عقب خودرو درمقايسه‌با سرنشينان جلو درمعرض خطر بيشتري هستند. IIHS همچنين قصد دارد روش ارزيابي جديدي براي تشويق خودوسازان به‌منظور بهبود سيستم‌هاي ايمني در صندلي‌هاي عقب و پيگيري پيشرفت آن‌ها ارائه دهد. ديويد هارکي، مدير IIHS گفت:توليدکنندگان کارهاي زيادي براي بهبود حفاظت از رانندگان و سرنشينان صندلي‌ جلو انجام داده‌اند. نتايج آزمايش‌هاي ما درباره‌ي تلفات تصادف خودرو براي سرنشينان جلو و عقب دليل بزرگي بر اين ادعا است. اميدواريم شيوه‌ي جديد ارزيابي بتواند باعث پيشرفت مشابهي در بهبود ايمني سرنشينان صندلي‌هاي عقب شود. به‌لطف استفاده از کمربند ايمني و کيسه‌هوا و بهبود ساختار طراحي‌شده براي کمک به خودروسازان در گذراندن آزمايش‌هاي IIHS، ايمني سرنشينان صندلي‌هاي جلو در دو دهه‌ي گذشته افزايش يافته است. بااين‌حال، اين ايمني را نمي‌توان براي سرنشينان صندلي‌هاي عقب متصور شد؛ هرچند صندلي عقب طي مدت‌هاي طولاني به‌عنوان ايمن‌ترين مکان در تصادف شناخته مي‌شد. IIHS هرگز به‌طورمستقيم اين فرضيه را رد نکرده است؛ اما اعلام کرده براي بهبود ايمني صندلي‌هاي عقب تلاش بيشتري بايد شود. محققان IIHS از دو پايگاه داده‌ي ملي براي پيداکردن دليل ۱۱۷ مورد تصادف استفاده کردند که در آن سرنشينان صندلي‌هاي عقب کشته يا به‌طور جدي مجروح شدند. شايع‌ترين نوع آسيب در ۲۲ نفر از مصدومان و ۱۷ نفر از ۳۷ مورد مرگ‌ومير، ناشي از جراحت واردشده به قفسه‌ي سينه بود. در بسياري از موارد مطالعه جديد، سرنشينان صندلي‌هاي عقب درمقايسه‌با صندلي‌هاي جلو آسيب بيشتري ديدند؛ درنتيجه، IIHS پيشنهاد مي‌کند بيشتر آسيب‌هاي گزارش‌شده به‌دليل عمل‌نکردن مکانيزم‌هاي ايمني خودرو در عقب درمقايسه‌با جلو خودرو است. با استفاده از اطلاعات موجود در پرونده‌هاي آسيب‌ديدگان ازجمله عکس، پرونده‌ي پليس و پزشکي، تحقيق درباره‌ي دليل تصادف و گزارش کالبدشکافي، محققان IIHS دريافتند جراحت قفسه سينه در صندلي‌هاي عقب عمدتا به‌دليل نيروي بيش‌ازحد کمربند روي شانه است. محدودکننده‌هاي نيرو همانند آنچه در صندلي‌هاي جلو استفاده مي‌شود، يکي از راه‌هاي کاهش آسيب‌هاي کمربند به‌شمار مي‌رود. يکي ديگر از راه‌حل‌هاي ممکن، کمربند ايمني قابل‌تورم است که فورد و مرسدس بنز معرفي کرده‌اند. کمربندهاي فورد و مرسدس بنز در تصادف متورم مي‌شوند تا نيروهاي بيشتري در سراسر لگن و قفسه‌ي سينه توزيع کنند. آسيب به سر دومين علت مرگ‌ومير سرنشينان صندلي‌هاي عقب در تصادف بود؛ اما برخلاف مرگ‌ومير ناشي از جراحت قفسه‌ي سينه، IIHS ادعا مي‌کند بيشتر آسيب‌ديدگان بختي براي زنده‌ماندن نداشتند. محققان IIHS مي‌گويند در شرايط ايده‌آل براي کاهش جراحات قفسه‌ي سينه مي‌توان کاري انجام داد؛ درحالي‌که براي مصدومان از ناحيه‌ي سر نمي‌توان روش خاصي پيشنهاد داد. جسيکا جرماکيان، مهندس ارشد تحقيقات IIHS، در‌اين‌زمينه توضيح داد:يکي از دلايل اصلي نتايج بررسي تصادف، رابطه‌ي تنگاتنگ محدودکننده‌هاي نيرو با کمربند ايمني است. سفت‌کننده‌هاي کمربند از ابتداي تصادف، سرنشين را به صندلي مي‌چسبانند؛ اما شل‌کردن جزئي کمربند که محدودکننده‌هاي نيرو انجام مي‌دهند، چندان مشکل بزرگي نيست. در گزارش IIHS تأکيد زيادي نيز بر کودکان وجود دارد؛ زيرا آن‌ها بيشتر مستعد آسيب‌هاي ناشي از درست‌نبستن کمربند ايمني هستند و درصورت وقوع تصادف نيز، به اطراف کابين پرت مي‌شوند. بااين‌حال، IIHS درنهايت تصميم گرفت سيستم‌هاي حفاظت از کودکان به‌صورت جهاني استفاده شود؛ زيرا بزرگ‌سالان و نوجوانان (۱۱ تا ۱۶ سال) که در صندلي عقب مي‌نشينند، درمعرض خطر بيشتري هستند. جرماکيان بيشتر توضيح داد:سيستم‌هاي حفاظتي و محدودکننده‌هاي کودکان در پيشگيري از جراحات ناشي از تصادف بسيار مؤثر هستند. وقتي کودکي با وجود استفاده از اين سيستم‌ها مي‌ميرد، معمولا به‌دليل شدت تصادف است که بهبود سيستم‌هاي حفاظتي نتوانست تغيير زيادي ايجاد کند. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد بايد کارهاي بيشتري انجام دهيم تا سرنشينان بزرگ‌سال و کودک در صندلي‌هاي عقب از مرگ نجات پيدا کنند. IIHS هنوز پيشنهاد جامعي درباره‌ي الزامات ايمني براي خودروسازان و اقدامات آن‌ها ندارد. هم‌اکنون، اين مؤسسه به‌دنبال روشي براي بهبود سفت‌کننده‌هاي کمربند ايمني و نصب کيسه‌هواي عقب است. هدف اصلي اين طرح‌ها يافتن روشي مؤثر براي ارزيابي حفاظت از سرنشينان عقب خودرو است؛ به‌گونه‌اي که بتواند خودروسازان را به ترکيب بهترين فناوري‌ها تشويق کند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره