نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

راهنمای جامع سیستم‌های ایمنی و کمکی مدرن خودرو

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ تعداد زياد سيستم‌هاي ايمني باعث سردرگمي افراد در نحوه عملکرد آن‌ها شده است؛ در اين مقاله نگاهي جامع به نام و عملکرد سيستم‌هاي ايمني خودروسازان بزرگ جهان مي‌اندازيم. عرضه‌ي سريع و بيش از تقاضاي سيستم‌هاي مدرن کمک‌راننده در خودروهاي جديد، همه را دچار سردرگمي کرده است. تفاوت بين فناوري رانندگي بين خطوط و هشدار از انحراف بين خطوط چيست؟ آيا سيستم دوربين فراگير با سيستم دوربين ۳۶۰ درجه تفاوت دارد؟ در اين مقاله با زوميت همراه باشيد تا بدانيد هر کدام از سيستم‌هاي ايمني خودرو چه کاري انجام مي‌دهند و با چه نام‌هاي ديگري عرضه مي‌شوند. فناوري پارک هوشمند سيستم‌هاي کمکي پارک، خودرو را با فرمان‌دهي کم راننده يا حتي کاملاً خودکار پارک مي‌کنند. دستيار پارک دوبل، ويژگي اصلي براي اين سيستم‌ها است؛ اگرچه براي پارک معمولي هم مي‌توان از اين فناوري استفاده کرد. ساير نام‌هاي رايج: سيستم کمکي پارک، سيستم کمکي پارک خودکار، سيستم کمکي پارک هوشمند از راه دور، پارک هوشمند، دستيار پارک، اتوپارک کنترل کروز انطباقي سيستم‌هاي کنترل کروز انطباقي قادر به تنظيم سرعت خودرو تا خودروي جلو هستند. اين فاصله‌ها معمولا مي‌توانند به‌صورت دستي بين يک يا دو طول تا سه يا چهار برابر طول خودرو تنظيم شوند. کنترل کروز انطباقي مجهز به توقف و حرکت، قادر به عملکرد در سرعت‌هاي بسيار کم است؛ قابليت اخير به‌معني کاهش سرعت خودرو تا توقف کامل و شروع دوباره‌ي حرکت است که باعث مي‌شود تا گزينه‌ي مناسبي براي تردد در مسيرهاي ترافيکي شهري باشد. ساير نام‌هاي رايج: سيستم کمکي کروز انطباقي، کنترل کروز فعال، کنترل کروز هوشمند، کنترل کروز هوشمند، کنترل کروز راداري، ديسترونيک چراغ‌هاي جلوي انطباقي چراغ‌هاي جلوي قابل تنظيم (انطباقي) ​​جهت چرخش فرمان خودرو را دنبال مي‌کنند. بعضي از اين سيستم‌ها کار خود را با چرخش فعال چراغ‌هاي جلو انجام مي‌دهند تا راننده بداند که چرخ‌ها به چه سمتي اشاره مي‌کنند. درحالي‌که برخي ديگر از اين سيستم‌ها، چراغ‌هاي جلوي جداگانه‌اي را روشن مي‌کنند تا جهت چرخش چرخ‌ها براي راننده مشخص شود. ساير نام‌هاي رايج: چراغ‌هاي چرخشي پويا، چراغ‌هاي چرخشي فعال نور بالاي خودکار سيستم نور بالاي خودکار در شرايطي که خودرويي از جلو بيايد يا شرايطي که نور تغيير کند، چراغ‌هاي جلوي خودرو را بين حالت نور بالا و نور پايين تغيير مي‌دهند. به‌عنوان مثال هنگامي که در حال رانندگي با نور بالا هستيد و خودرويي از فاصله‌ي دور به شما نزديک مي‌شود، چراغ‌هاي جلو به‌صورت خودکار به حالت نور پايين تغيير مي‌کنند و پس از عبور آن، دوباره به حالت نور بالا بازمي‌گردند. ساير نام‌هاي رايج: سيستم کمکي نور بالا، اينتلي‌بيم (IntelliBeam)، نور بالاي هوشمند، کنترل نور بالا، سيستم کمکي چراغ بررسي نقطه کور نظارت نقطه کور به راننده درباره وجود اجسام در نقاط کور ديد راننده در اطراف خودرو هشدار مي‌دهد. زماني‌که خودروي ديگري وارد نقطه‌ي کور ديد راننده شود، هشدارها معمولاً از چراغ‌هايي که در آينه‌هاي جانبي يا نزديک آن‌ها قرار گرفته‌اند، علامت مي‌دهند و روشن مي‌شوند. در بعضي موارد هنگامي که راننده چراغ راهنماي خودرو را براي تغيير خط حرکت روشن کرده باشد و خودرويي در اين مسير تشخيص داده شود، سيستم‌هاي پايش نقطه کور با زنگ قابل شنيدن به راننده هشدار مي‌دهند. ساير نام‌هاي رايج: سيستم کمکي جانبي بدنه، تشخيص نقطه کور، هشدار تغيير خط، هشدار نقطه کور، سيستم کمکي نقطه کور، سيستم کمکي تغيير بين خطوط هشدار برخورد با جلو اخطار برخورد با جلو، به راننده درباره‌ي وقوع تصادف قريب‌الوقوع از سمت جلو هشدار مي‌دهد. هشدارها معمولا به‌صورت بوق‌هاي قابل شنيدن و چراغ‌هاي چشمک‌زن هستند که به‌طور مستقيم در ميدان ديد راننده قرار مي‌گيرند. ساير نام‌هاي رايج: هشدار برخورد از روبه‌رو، هشدار برخورد جلو، سيستم کمکي پيشگيري از برخورد ترمز اضطراري خودکار ترمز اضطراري خودکار همان‌طور که از نام آن پيداست، در صورت پيش‌بيني وقوع تصادف ترمز خودرو را بدون دريافت ورودي از راننده فعال مي‌کند. نصب اين فناوري در جلو شايع‌تر است، اما بسياري از خودروسازان سيستم‌هايي را پيشنهاد مي‌دهند که در هنگام دنده عقب خودرو نيز کار مي‌کنند. در صورتي که راننده نتواند واکنش خاصي در شرايط حساس انجام دهد، چنين سيستم‌هايي مي‌توانند شدت حادثه را کاهش دهند. سيستم‌‌هاي ترمز اضطراري خودکار اغلب اما نه هميشه، قادر به تشخيص عابران پياده هستند. ساير نام‌هاي رايج: Pre Sense City،، ترمز خودکار جلو، ترمز هوشمند، سيستم کمکي جلوگيري از برخورد، سيستم ترمز کاهش برخورد ترمز اضطراري جلو، ترمز فعال، ترمز اضطراري خودمختار فرمان اضطراري خودکار سيستم هدايت يا فرمان‌دهي اضطراري خودکار به راننده کمک مي‌کند تا از تصادف خودرو جلوگيري کند. هشدار انحراف از مسير سيستم هشدار انحراف از مسير به راننده اخطار مي‌دهد که خودرو در حال رانندگي به سمت بيرون از خطوط جاده است. اغلب اين هشدارها قابل شنيدن هستند؛ اما برخي از خودروسازان نيز هشدارهاي بصري يا لمسي استفاده مي‌کنند، که اخيراً ازطريق فرمان احساس مي‌شود. ساير نام‌هاي رايج: هشدار انحراف از خط سيستم کمکي رانندگي بين خطوط در صورتي که خودرو از خطوط جاده تجاوز کرده و بيرون رفته باشد، سيستم کمکي رانندگي بين خطوط به خودرو فرمان مي‌دهد و آن را به داخل خطوط هدايت مي‌کند. سيستم‌هايي از اين دست، عموماً داراي قابليت‌هاي سيستم‌هاي هشدار انحراف از خط نيز هستند. ساير نام‌هاي رايج: LaneSense، سيستم نگه‌داري خط رانندگي بين مرکز خطوط سيستم تمرکز خط مانع بيرون رفتن خودرو از علائم و خطوط جاده مي‌شود و خودرو را بين مرزهاي خطوط جاده نگه مي‌دارد. درحالي‌که دستيار نگه‌داري خط يک سيستم واکنشي است که تنها هنگام انحراف از خط حرکت فعال مي‌شود، سيستم تمرکز خط به‌صورت پيش‌فعال روي نگه داشتن خودرو بين خطوط تمرکز مي‌کند و نمي‌گذارد که از خطوط جاده بيرون رود. ساير نام‌هاي رايج: سيستم کمکي نگه‌داري در خط، سيستم کمکي فرمان فعال، فرمان‌دهي خودکار يا اتواستير (Autosteer) ديد در شب سيستم ديد در شب از قابليت تصويربرداري حرارتي براي نمايش گرماي انتشاريافته از اشياي موجود در جاده پيش‌رو استفاده مي‌کند. چنين سيستمي براي کمک به ديدن اشيايي است که مشاهده‌ي آن‌ها در شب براي چشم انسان دشوار است. ساير نام‌هاي رايج: سيستم کمکي ديد در شب هشدار تردد در عقب سيستم هشدار تردد عقب هنگام حرکت در دنده عقب فعال مي‌شود و در صورت عبور اجسام يا خودروها از عقب خودرو، به راننده اخطار مي‌دهد. اکثر اين سيستم‌ها جهت عبور را نيز نشان مي‌دهند. ساير نام‌هاي رايج: تشخيص عبور از عقب، هشدار برخورد عقب دوربين ديد اطراف سيستم‌هاي دوربين ديد اطراف از تصوير چند دوربين بيروني استفاده کرده و آن‌ها را ترکيب مي‌کنند تا نماي ۳۶۰ درجه و ديد کلي از خودرو ارائه دهند. دوربين‌هاي ديد اطراف همچنان به پيشرفت خود ادامه مي‌دهند؛ به‌طور که برخي از خودروهاي لوکس، مدل سه‌بعدي از خودرو ايجاد مي‌کنند که راننده به کمک آن مي‌تواند محيط اطراف خود را به‌خوبي مشاهده کند. ساير نام‌هاي رايج: ديد اطراف، دوربين ۳۶۰ درجه، سيستم دوربين چندنما سيستم‌هاي رانندگي نيمه خودران تعدادي از خودروسازان، سيستم‌هاي رانندگي نيمه خودران براي محصولات خود ارائه مي‌دهند. در ساده‌ترين حالت، اين سيستم‌ها کنترل کروز انطباقي ​​و تمرکز خط را ترکيب مي‌کنند تا خودرو بتواند به‌تنهايي در مسير خود حرکت کند. بااين‌حال، راننده بايد توجه خود را روي جاده متمرکز کند؛ زيرا اين سيستم‌ها در برخي شرايط به مداخله‌ي انساني نياز دارند تا بتوانند به‌درستي عمل کنند. از جمله برخي سيستم‌هاي رانندگي نيمه خودران که توسط خودروسازان مختلف ارائه شده، مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: سوپرکروز (کاديلاک) پروپايلوت (نيسان، اينفينيتي) ديسترونيک پلاس (مرسدس بنز) اتوپايلوت (تسلا) پايلوت اسيست (ولوو) بسته‌هاي آپشن ايمني اغلب خودروسازان چند سيستم ايمني را زير چتر يک پکيج ايمني جامع ترکيب مي‌کنند که بسياري از آن‌ها شامل سخت‌افزار رانندگي نيمه خودران هستند. در زير تعدادي از مجموعه‌هاي شناخته‌شده توسط خودروسازان مختلف ارائه شده است. سيستم ايمني خودرو AcuraWatch (آکورا): هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراري خودکار ، کنترل کروز انطباقي، دستيار نگه‌داري خط، اخطار انحراف خط، نور بالاي خودکار چراغ‌هاي جلو و تمرکز خط Co-Pilot 360 (فورد، لينکلن): پايش نقطه کور با هشدار تردد عقب، اخطار خروج خط با دستيار نگه‌داري خط، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراري خودکار با تشخيص عابر پياده و نور بالاي خودکار چراغ‌هاي جلو Honda Sensing (هوندا): هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراري خودکار، هشدار انحراف خط با دستيار نگه‌داري خط، تمرکز خط، کنترل کروز انطباقي و نور بالاي خودکار چراغ‌هاي جلو Lexus Safety System+ 2.0 (لکسوس): هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراري خودکار با تشخيص عابر پياده، اخطار انحراف خط، دستيار نگه‌داري خط، نور بالاي خودکار چراغ‌هاي جلو، کنترل کروز انطباقي و تمرکز خط Safety Shield 360 (نيسان): شامل سيستم‌هاي هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراري خودکار با تشخيص عابر پياده، ترمز اضطراري خودکار عقب، هشدار انحراف خط، پايش نقطه کور ديد راننده، هشدار تردد عقب و نور بالاي خودکار چراغ‌هاي جلو EyeSight (سوبارو): شامل سيستم‌هاي هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراري خودکار ، کنترل کروز انطباقي، دستيار نگه‌داري خط و هشدار انحراف خط Toyota Safety Sense 2.0 (تويوتا): شامل سيستم‌هاي هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراري خودکار با تشخيص عابر پياده، هشدار انحراف خط، دستيار نگه‌داري خط، نور بالاي خودکار چراغ‌هاي جلو، کنترل کروز انطباقي و تمرکز خط ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره