نماد آخرین خبر

ساخت ماکت فورد اسکورت با طلا و الماس

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ يک جواهرساز انگليسي پس از صرف ۲۵ سال وقت و استفاده از موادي همچون طلا، نقره و الماس، يک ماکت فورد اسکورت با ارزش بيش از ۱۰۰ هزار دلار ساخته است. در سال‌هاي گذشته، معرفي ماکت‌هاي جذابي را در مقياس‌هاي مختلف شاهد بوده‌ايم؛ اما نمونه‌اي که امروز به آن خواهيم پرداخت، با تمام ماکت‌هايي که تاکنون ديده‌ايم متفاوت است. اين نمونه ماکتي با مقياس ۱:۲۵ از نسل دوم فورد اسکورت است که درواقع يک اثر هنري محسوب مي‌شود. در ساخت بدنه و جزئيات اين ماکت از جواهرات متعدد و موادي همچون طلا، نقره و الماس استفاده شده است. مردي که در پشت پرده ساخت اين ماکت منحصربه‌فرد قرار دارد، راسل لرد نام دارد که يک جواهرساز ماهر و علاقه‌مند به خودرو است. او طي ساليان اخير، مالکيت ۵۵ نمونه فورد اسکورت واقعي را برعهده داشته و از ۲۵ سال قبل فرايند ساخت اين ماکت را آغاز کرده است. راسل لرد مبلغ هنگفتي براي ساخت اين نمونه هزينه کرده است که مواد به‌کاررفته در آن، به‌تنهايي ۱۰۱,۰۰۰ دلار ارزش دارند. شايان ذکر است که جداي از قيمت تمام‌شده‌ي مواد، هزاران ساعت کار با دقت بالا روي اين ماکت انجام گرفته است. لرد مي‌گويد:اين براي من يک سرگرمي بود که به‌صورت پياپي به سراغش مي‌رفتم؛ اما سه سال قبل، تصميم گرفتم که اين پروژه را به سرانجام برسانم. من تمام قسمت‌هاي اين خودرو را مي‌شناسم، بنابراين نقشه‌اي در کار نبود. من تمامي قطعات را از صفر ساختم. تنها با نگاه‌کردن به عکس‌ها هم مي‌توان متوجه شد که چه جزئيات دقيقي در اين ماکت به‌کار رفته است. بدنه و قسمت زيرين خودرو از نقره خالص ساخته شده، در حالي‌که در ساخت لولاي کاپوت و باله عقب از طلا استفاده شده است. علاوه‌براين، در ساخت جلوپنجره از طلاي سفيد، چراغ‌هاي جلو از ۶۵ نقطه الماس، چراغ‌هاي مه‌شکن پايين از ۷۵ نقطه الماس و چراغ‌هاي کمکي بالا از يک قيراط الماس معادل ۱۰۰ نقطه استفاده شده است. براي ساخت چراغ‌هاي راهنماي جلو و عقب از ياقوت نارنجي‌رنگ و در ساخت چراغ‌هاي ترمز از ياقوت قرمز استفاده شده است. نکته جالب اينکه، نشان فورد در قسمت عقب هم از ياقوت آبي‌رنگ ساخته شده است. لرد براي ساخت شيشه‌هاي اين ماکت از شيشه واقعي استفاده کرده و به‌گفته وي، ميزان‌کاري شيشه‌ها با قوس بدنه کار دشوار و وقت‌گيري بوده است. علاوه‌براين، در ساخت گلگيرها هم ۶۰۰ الماس تيره رنگ به‌کار رفته است. در قسمت داخلي خودرو جزئيات فني فراواني را شاهد هستيم. رول‌کيج کامل، صندلي راننده ثابت همانند خودرو رالي اصلي و صندلي تنظيم شونده نقشه‌خوان از جذاب‌ترين نکات کابين ماکت فورد اسکورت است. شيب صندلي و حتي پشت‌سري‌ها هم قابل تنظيم هستند. علاوه‌براين، ترمز‌دستي و دسته‌دنده اين ماکت هم تکان مي‌خورند و مکان پدال‌ها قابل تنظيم هستند. در بلبرينگ‌هاي چرخ از جواهر استفاده شده که رينگ چهار پيچ را در خود جاي داده‌اند و پيچ‌هاي رينگ با استفاده از يک آچار کوچک باز‌و‌بسته مي‌شوند. سيستم تعليق اين ماکت عملکردي همچون خودروي واقعي دارند و قطعاتي از جمله طبق‌، ميل‌موج‌گير و فنرهاي ساخته شده از جنس طلا در آن به‌کار رفته است. در پيشرانه اين ماکت هم جزئيات خارق‌العاده‌اي ديده مي‌شود که شامل قطعاتي همچون کاربراتورها، واير‌هاي شمع و از همه جالب‌تر، پولي‌هاي قابل‌حرکت ميل‌لنگ و ميل‌سوپاپ مي‌شود. لرد در ويدئو به سختي‌هاي تنظيم کردن لولاي کاپوت اشاره مي‌کند. براي ساخت اين ماکت منحصربه‌فرد بيش از ۱۰۰۰ ساعت وقت صرف شده است. لرد مي‌گويد از ۲۵ سال گذشته تاکنون، روند ساخت اين ماکت با وقفه مواجه بوده؛ اما زماني‌که پسرش ماکت نيمه‌ساخته وي را مي‌‌بيند، او را تشويق به پايان رساندن پروژه مي‌کند. اين ماکت جذاب تا چندي بعد در يک حراجي به فروش خواهد رسيد و قسمتي از سود حاصل از آن به چند خيريه منتخب تعلق مي‌گيرد. لرد مي‌گويد اکنون که توانسته فرايند ساخت اولين ماکت خود را به پايان برساند، قصد دارد ماکت ديگري بسازد؛ اين بار نسل اول فورد اسکورت. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره