نماد آخرین خبر

نگاه عمیق به شرکت آیکان و بازسازی فورد برانکو کلاسیک

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ شرکت آيکان تاکنون بيش از ۶۰ نمونه از مدل‌هاي مختلف فورد برانکو را همراه‌با پيشرانه‌هاي مدرن و حتي موتور برقي، بازسازي کرده است. در سال ۲۰۰۶ بود که جاناتان وارد، شرکت آيکان (Icon) را بنا نهاد و کار بازسازي و تقويت نمونه‌هاي ارزشمند فورد برانکو را آغاز کرد. اولين نمونه ساخته‌شده توسط شرکت آيکان، مدل ۱۹۷۲ بود که با رينگ‌هاي ۱۸ اينچي و تريم داخلي ماشين‌کاري‌شده مزين شده بود و از موتور ۵ ليتري فورد (کايوتي) بهره مي‌برد. اولين شاسي‌بلند فورد برانکو ساخته‌شده توسط آيکان، ۲۰۰ هزار دلار قيمت خورد که در آن زمان توجه همگان را به‌خود جلب کرد. از آن زمان تاکنون، شرکت آيکان سفارشات متعددي دريافت کرده و بيش از ۶۰ نمونه از مدل‌هاي مختلف فورد برانکو را بازسازي و تقويت کرده است. در سال جاري ميلادي، شرکت آيکان قصد دارد ۱۵ نمونه ديگر از فورد برانکو را با قيمت ميانگين ۲۳۵ هزار دلار به‌‌مشتريان تحويل دهد. ديدن تصاوير اين خودروها لذت‌بخش است؛ اما در ادامه به‌ حس رانندگي با يکي از اين خودروها هم خواهيم پرداخت. موفقيت شرکت آيکان، بسياري از تيم‌هاي ديگر را به فکر ساخت نمونه‌هاي برانکو انداخت که در نتيجه آن، امروز ميزان تقاضاي بالايي را براي نمونه‌هاي کلاسيک فورد برانکو شاهد هستيم. با وجود اينکه شرکت فورد بيش از ۲۲۵ هزار دستگاه از فورد برانکو را بين سال‌هاي ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ (نسل اول) توليد کرده؛ اما قيمت نمونه‌هاي کلاسيک فورد برانکو در طول هشت سال گذشته در بازار جهاني، رشد قابل توجهي داشته است. بسياري از علاقه‌مندان به اين خودرو در بازار آمريکا، شرکت آيکان را مقصر افزايش قيمت نمونه‌هاي کلاسيک فورد برانکو مي‌دانند. شريف ياسا، مدير‌عامل شرکت آيکان مي‌گويد که آن‌ها هم خود را مقصر مي‌دانند و علاقه‌ دارند نمونه‌هاي فورد برانکو را با قيمت کمتري خريداري کنند. تا سال ۲۰۱۲، قيمت فورد برانکو با رکود مواجه بود و امکان خريد يک نمونه سالم از اين خودرو با قيمتي نزديک به ۱۰ هزار دلار وجود داشت. اکنون هر نمونه خريداري‌شده توسط شرکت آيکان بين ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار قيمت دارد که پرداخت اين هزينه بر‌عهده مشتريان آيکان خواهد بود. ارزش نمونه‌هاي بازسازي‌شده از فورد برانکو هم در اين مدت، رشد قابل‌توجهي داشته است. با استناد بر معيار ارزش‌يابي خودروهاي کلاسيک در سايت Hagerty، اکنون نمونه‌هاي بدون نقص فورد برانکو بيش از ۸۵ هزار دلار قيمت دارند. اين در حالي است که قيمت نمونه‌هاي کاملا سالم فورد برانکو در سال ۲۰۱۲ نزديک به ۲۵ هزار دلار بود. هم‌اکنون در پارکينگ شرکت آيکان بيش از ۲۰ نمونه از فورد برانکو، در انتظار بازسازي به‌ سر مي‌برند. تنها کمتر از ۵ درصد از مشتريان شرکت آيکان، شخصا خودروي مورد نظرشان را خريداري مي‌کنند. به‌گفته ياسا شريف: اگر فضاي بيشتري داشتيم، نمونه‌هاي بيشتري خريداري مي‌کرديم. شرکت آيکان براي بازسازي، تنها نمونه‌هايي از فورد برانکو را خريداري مي‌کند که پوسيدگي کمي داشته باشند و در حالت نسبتا سالم نگه‌داري شده باشند. پيداکردن نمونه‌هاي سالم از فورد برانکو هم امروزه به يک چالش تبديل شده است. به‌گفته شريف: ما تابه‌امروز مجبور به خريد يک نمونه اوراقي نشده‌ايم؛ اما حقيقت اين است که در طول زمان، شايد مجبور به خريد چنين نمونه‌هاي شويم. بدنه‌هاي بازسازي‌شده هم به‌عنوان يک انتخاب وجود دارند؛ اما هنوز کيفيت لازم را ندارند. با وجود اينکه نسل اول فورد برانکو در مدت توليد ۱۱ ساله خود تغييرات ظاهري زيادي را تجربه نکرده است؛ اما برخي خريداران مدل خاصي از اين خودرو را طلب مي‌کنند. اگر شرکت آيکان نمونه درخواستي را در پارکينگ خود موجود نداشته باشد، نمايندگان اين شرکت بلافاصله براي خريد يک نمونه جديد دست‌به‌کار مي‌شوند. به‌ گفته شريف: به خاطر دارم که يک بار فردي فورد برانکوي مدل ۱۹۷۷ را طلب مي‌کرد زيرا در آن سال از دبيرستان فارغ‌التحصيل شده بود. ما اين نمونه را موجود نداشتيم و مجبور بوديم که سريعا يک نمونه براي او خريداري کنيم. شرکت آيکان تنها از بدنه خودروهاي خريداري‌شده استفاده مي‌کند. به‌غير از بدنه، تمامي قطعات جايگزين مي‌شوند که به‌‌گفته‌ي ياسا، بيش از ۱۲۰ هزار دلار قيمت دارند. قطعات استفاده‌شده در محصولا شرکت آيکان شامل شاسي مخصوص ساخته‌شده توسط شرکت آرت موريسن با قابليت حرکت ۱۲ اينچ، موتور ۵ ليتري فورد کايوتي تمام آلومينيومي با ۴۲۶ اسب‌بخار قدرت، اکسل مخصوص دانا ۶۰/۴۴ دايناترک و جعبه انتقال قدرت اطلس مي‌شوند. خريداران مي‌توانند خودروي مورد‌نظرشان را در دو انتخاب جعبه‌دنده‌ي ۵ سرعته دستي يا ۴ سرعته خودکار سفارش بدهند. علاوه‌براين آپشن‌هاي ديگري همچون کمک‌فنر‌هاي مخصوص شرکت فاکس، ترمزهاي برمبو، قفل ديفرانسيل بادي در اکسل جلو و عقب ساخته‌ي شرکت ARB، تودوزي مخصوص و سيستم‌صوتي و مسيريابي هم قابل سفارش خواهند بود. شايد عجيب به‌ نظر برسد؛ اما تنها ۱۰ درصد از مشتريان شرکت آيکان شخصا از کارگاه بازسازي بازديد مي‌کنند. با وجود قيمت بسيار بالاي محصولات اين شرکت، خريداران تنها با مکالمه تلفني از پيشرفت روند بازسازي مطلع مي‌شوند. اخيرا شرکت آيکان به روند بازسازي سرعت بخشيده و زمان ساخت يک نمونه از فورد برانکو را از ۹ ماه به ۶ ماه کاهش داده است. علاوه‌براين، سبد محصولات شرکت آيکان هم در حال گسترش است. اکنون تيم ۵۰ نفره کارکنان اين شرکت علاوه‌بر فورد برانکو، نمونه‌هاي کلاسيک از تويوتا FJ و پيکاپ‌هاي شورولت تريفت‌مستر مدل ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۳ را هم بازسازي مي‌کنند. شرکت آيکان در جريان نمايشگاه سما سال گذشته، يک نمونه الکتريکي از مرکوري مدل ۱۹۴۹ با باتري‌هاي تسلا را هم معرفي کرد. اکنون که با مراحل کاري شرکت آيکان آشنا شديم، قصد داريم به بررسي يکي از نمونه‌هاي فورد برانکو ساخته‌شده توسط اين شرکت بپردازيم. نمونه مورد‌بحث ما يک برانکوي مدل ۱۹۶۶ است که با رنگ نارنجي مزين شده است. با چرخاندن کليد، صداي بم پيشرانه ۵ ليتري کايوتي فورد به گوش مي‌رسد که در حالت سکون خودرو، با ۹۵۰ دوربر‌دقيقه کار مي‌کند. با وجود پوشش مخصوص داينامات در کف خودرو، لرزش سيستم اگزوز بورلا در زيرپاي راننده کاملا حس مي‌شود. اين جديدترين نمونه ساخته‌شده توسط شرکت آيکان است که با نمونه‌هاي قبلي تفاوت دارد. اين اولين خودرو ساخته‌شده در سري خودروهاي Old School Edition آيکان است که ظاهر کلاسيک‌تري دارد. از نظر فني تفاوتي بين اين نمونه و خودروهاي قبلي آيکان وجود ندارد؛ اما با استفاده از جلوپنجره اصلي، سپرهاي کرومي و تريم استيل ضد‌‌زنگ، روح نوستالژيک برانکو‌ي نسل اول در اين خودرو ديده مي‌شود. در قسمت داخلي خودرو هم شاهد فرمان اصلي، تودوزي مخصوص و دکمه‌هاي فابريک هستيم. به‌گفته‌ي شريف ياسا: ما قصد داشتيم که ياد فورد برانکو اصلي را زنده نگه داريم و نمونه‌اي بسازيم که فقط مردانه نباشد. خانم‌ها بخش اندکي از مشتريان ما را تشکيل مي‌دهند؛ اما با معرفي سري Old School Edition اين مسئله تغيير خواهد کرد. نيمي از تمام نمونه‌هايي که در سال جاري توسط آيکان ساخته مي‌شوند، از سري کلاسيک هستند و از چهار نمونه‌ي سفارش‌داده‌شده، دو نمونه توسط مشتريان خانم سفارش داده شده‌اند. نکته جالب اينکه نمونه نارنجي رنگ مورد بحث ما به‌تازگي در يک حراجي با قيمت خيره‌کننده ۲۹۱ هزار دلار فروخته شده است. اين رقم رکوردي جديد براي فروش فورد برانکوي نسل اول محسوب مي‌شود. ۱۰ درصد از مبلغ فروش اين خودرو، به برنامه کمک به تحصيل دانشجويان اختصاص مي‌يابد. با ورود به جاده‌هاي باز خارج شهري، فورد برانکوي نارنجي رنگ با بهره‌گيري از جعبه‌دنده ۵ سرعته دستي و ضريب ديفرانسيل ۴.۵۶، سرعت‌گيري خارق‌العاده‌اي را در اختيار راننده مي‌گذارد. حساسيت پدال گاز فوق‌العاده است و به‌راحتي شاهد بالا آمدن عقربه کيلومترشمار هستيم. هنگام حرکت تخت‌گاز، گشتاور موتور ۸ سيلندر راننده را به صندلي‌ خواهد چسباند. با‌ وجود چنين شرايطي، فورد برانکوي آيکان را مي‌توان يک خودرو عضلاني هم ناميد. با وجود اينکه جعبه‌دنده ايسين AX-15 به‌کاررفته در اين نمونه متعلق به جيپ‌هاي دهه ۸۰ ميلادي است؛ اما هماهنگي خوبي با جعبه انتقال قدرت تجربه مي‌شود. مهم‌ترين مزيت اين جعبه‌دنده، دوام آن است که با بهره‌گيري از شفت خروجي ۲۳ خار و ضرايب دنده مناسب، به‌خوبي انتقال قدرت را انجام مي‌دهد. علاوه‌براين، دنده ۵ اين جعبه‌دنده براي حالت اُوردرايو درنظر گرفته‌ شده و هنگام حرکت در بزرگراه با سرعت ۱۳۰ کيلومتربرساعت، تنها دور موتور ۲۵۰۰ دوربردقيقه را مشاهده خواهيد کرد. کلاچ هيدروليکي فورد برانکوي آيکان براي استفاده در ترافيک آزاردهنده نيست ولي در مجموع محکم و قدرتمند است. تعويض دنده هم کمي سخت است و حسي کاملا مکانيکي القاء مي‌کند؛ اما با وجود گشتاور ۵۴۲ نيوتن‌متري نيازي به سنگين کردن دائمي دنده وجود ندارد. تعويض دنده با دسته‌دنده بلند و توپ مشکي‌رنگ شيفتر هرست در اين خودرو هم حس دلچسبي دارد. فورد برانکو مورد بحث از فرمان نسل اول فورد موستانگ، پشت آمپر کلاسيک، قاب‌هاي کرومي و دکمه‌هاي فابريک سيستم تهويه هوا بهره مي‌برد که در مجموع حس نوستالژيک يک برانکوي نسل اول را منتقل مي‌کند. فرمان خودرو هم نرم و سبک است؛ اما در قسمت مياني حرکت‌هاي زيادي را شاهد هستيم. شايد سواري فورد برانکوي آيکان به‌اندازه نمونه جديد از جيپ رانگلر راحت نباشد؛ اما با بهره‌گيري از کنترل لرزش بدنه بسيار خوب، به‌اندازه کافي براي سفرهاي بلند راحت است. لاستيک‌هاي BFGoodrich با سايز 285/70R18 به‌همراه کويل‌اورهاي فاکس، چسبندگي بسيار مناسبي دارند و لرزش بدنه را به‌ حداقل مي‌رسانند. شايد اگر سايز رينگ و لاستيک‌ها کم‌تر بود، در آن صورت ظاهر جذاب‌تري را از اين خودرو شاهد بوديم. با‌بهره‌گيري از لاستيک‌هاي فعلي، خودرو به‌ ميزان ۲.۱ متر از زمين ارتفاع دارد که شايد در تجربه اول رانندگي با آن، کمي عجيب به‌ نظر برسد. با گذشت زمان اين ارتفاع عادي خواهد شد؛ اما بدون شک پايين آوردن مرکز ثقل خودرو، در عملکرد جاده‌اي آن تاثير به‌سزايي خواهد داشت. به‌گفته‌ي ياسا، آپشن لاستيک‌هاي کوچک‌تر به‌ دليل استفاده از ترمزهاي بزرگ برمبو، قابل سفارش نيست. مي‌توان جديدترين نمونه بازسازي‌شده از فورد برانکو توسط شرکت آيکان را يک شاسي‌بلند کلاسيک منحصربه‌فرد ناميد. با وجود ظاهر ساده و در عين حال جذاب به همراه جزئيات هنرمندانه، فورد برانکوي نارنجي رنگ سري Old School Edition را بايد به‌عنوان بهترين فورد برانکوي نسل اول در جهان معرفي کرد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره