نگاهی عمیق به مرسدس AMG GT R Pro
زوميت/ مرسدس بنز AMG GT R Pro سريعترين نسخه از AMG GT است که تغييراتي در سيستم تعليق آن اعمال شده تا بهترين فرمانپذيري را در پيست مسابقه از خود نشان دهد. مرسدس AMG GT R Pro که بهتازگي معرفي شده، درمقايسهبا AMG GT R نه قدرتمندتر است و نه لاستيکهاي آنها فرقي دارند؛ اما مدل AMG GT R Pro در پيست نوربرگ رينگ توانسته ۷ ثانيه زمان سريعتري ثبت کند. زمان رسمي اين خودرو در پيست ۲۰ کيلومتري، ۷ دقيقه و ۴.۶ ثانيه است که سريعترين در بين تمام خودروهاي جادهاي موتورجلو است. راز اين عملکرد در سيستم تعليق و اقدامات مرسدس بنز براي کاهش وزن در اين خودرو نهفته است. مرسدس اسپليتري در زير سپر جلوي AMG GT R Pro نصب کرده که ميتواند داونفورس توليد کند و چسبندگي خودرو را افزايش دهد. وروديهاي هواي روي گِلگليرها نيز به پورشه 911 GT3 RS شباهت دارند. ابعاد بالهي عقب نيز افزايش پيدا کرده و بالچههاي کوچک ديگري هم بهکار رفتهاند تا خودرو بتواند بيشترين استفاده را از نيروي آيروديناميکي کند. سيستم تعليق AMG GT R Pro بهينهسازي اساسي را تجربه کرده است. کمکفنرهاي جديد اين مدل را ميتوان تنظيم کرد و آنها دو نوع حالت مختلف براي رانندگي در سرعتهاي زياد و کم دارند. آنتيرولبارها نيز در اين خودرو هم در جلو و هم در عقب از نوع تنظيمشونده هستند. سيستم تعليق AMG GT R Pro از نوع دوبل جناغي است و مرسدس از برينگهاي جديدي در محل اتصال جناغ بالايي به شاسي استفاده کرده است. زير شاسي AMG GT R Pro صفحهاي فيبرکربني نصب شده که مقاومت شاسي خودرو دربرابر گشتاورهاي پيچشي را ۸ درصد افزايش داده است. استفاده از صندليهاي مسابقهاي فيبرکربن نيز کاهش وزن ۳.۶ کيلوگرمي را بههمراه داشتهاند. بهجز اينها، رينگها و ترمزهاي سراميکي نيز وزن سبکتري دارند. همچنين، AMG نحوهي نصب پيشرانه و جعبهدنده را در اين خودرو کمي اصلاح کرده و با استفاده از دستهموتورهاي ديناميکي در اتصالات اين قسمتها، توانسته ديناميک رانندگي در پيست را بهبود بخشد. همهي اين ويژگيها سبب شده وزن خودرو ۴۰ کيلوگرم کاهش يابد. AMG اين خودرو را در بازار اروپا بهصورت استاندارد بههمراه يک رولکيج عرضه ميکند؛ اما اين رولکيج در مدلهاي بازار آمريکا موجود نيستند و براي دريافت آن بايد بستهي AMG Track را سفارش داد. اين بسته رولکيج و کمربندهاي ايمني چهارنقطهاي و سيستم اطفاي حريق را شامل ميشود. در اين بخش نيز، AMG موفق شده درمقايسهبا ساير نسخهها، وزن خودرو را ۲۵ کيلوگرم کاهش دهد. مرسدس AMG GT R Pro خودرويي مجاز براي رانندگي در جاده است؛ اما اين موضوع بدينمعني نيست که ميتوان هرروز از آن استفاده کرد؛ چون سوارياش خشک است. درحقيقت، اين خودرو تاحدي مناسب جاده و خيابان است که فقط با آن از منزل تا پيست رفت و لذت اصلي رانندگي با اين خودرو را در پيست تجربه کرد. در بخش فني، تغييري مشاهده نميشود و اين مدل درست همانند GT R است. پيشرانه از نوع V8 تويينتوربو با حجم ۴ ليتر است که ميتواند ۵۷۷ اسببخار قدرت و ۷۰۰ نيوتونمتر گشتاور توليد کند. جعبهدندهي ۷ سرعته دوکلاچه نيروي توليدشده را به چرخهاي عقب منتقل ميکند که براي تقسيم وزن بهتر در عقب خودرو نصب شده است. مرسدس بنز سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتر اين خودرو را ۳.۶ ثانيه و حداکثر سرعت آن را ۳۱۸ کيلومتربرساعت اعلام کرده است. قابليت کنترل چشمگير و واکنش هاي سريع به فرامين راننده مشخصههاي اصلي AMG GT R Pro هستند. AMG GT R Pro در مواجهه با دستاندازها خيلي عملکرد مطلوبي ندارد و بيشتر مناسب آسفالت صاف و بينقص پيست است. هنگام عبور از پيچها در پيست، مدل Pro کار خود را به بهترين نحو انجام ميدهد. گرچه مقداري چرخش در بدنه مشاهده ميشود، اين چرخش براي اين است که فقط حس لازم را به راننده منتقل کند؛ وگرنه AMG GT R Pro کاملا به سطح آسفالت چسبيده است. چسبندگي فراواني که محور جلو اين خودرو به مسير دارد، واقعا ستودني است و واکنشهايي بسيار سريع و آني را به دستورهاي راننده از خود نشان ميدهد. دراينبين، مقداري سبکبودن فرمان را بايد نکتهي منفي عنوان کرد. ترمزها هم عملکردي عالي دارند. يکي ديگر از نکات منفي AMG GT R Pro ابعاد آن است. عرض خودرو خيلي زياد است و همين ممکن است گاهي تصور نادرستي از وضعيت خودرو در راننده ايجاد کند. با وجود تمام تلاش AMG براي کاهش وزن اين خودرو، وزن آن ۱,۵۷۵ کيلوگرم است که براي خودرو مخصوص پيست همچنان سنگين است. با تمام اين تفاسير، AMG GT R Pro همچنان خودرويي جذاب و توانا در پيست است و تغييرات اعمالشده در آن را بهخوبي ميتوان حس کرد. چسبندگي خودرو به سطح آنقدر زياد است که ميتوان با تمام قدرت از پيچ خارج شد. AMG GT R Pro بخشي از اين چسبندگي درخورتوجه خود را مديون ديفرانسيل لغزش محدود الکترونيکي است. با استفاده از تنظيمات مختلف سيستم کنترل کشش (TCS) ميتوانيد مانند مدل GT R بهترين تنظيم را پيدا کنيد. درمجموع، عملکرد مجموعهي فني و صداي موتور نيز به هيجان رانندگي در پيست اضافه ميکنند و بايد آن را يکي از خودروهاي لذتبخش براي رانندگي دانست. گفتني است از اين مدل ۷۵۰ دستگاه توليد خواهد شد.