تسنيم/ کوئيک در اواسط اسفند ماه سال 95 تحت عنوان ارزان ترين خودروي اتومات رونمايي و يک سال بعد راهي بازار شده است. براساس اذعان فعالان بازار کوييک همانند تيبا 2 است که با تغييرات اندکي روبه رو شده است. اين خودرو از نماي جلو چهرهاي اسپرت دارد که تفاوت چراغ هاي آن نسبت به تيبا 2 کاملاً مشخص است. در نماي جانبي نيز اين خودرو به تيبا 2 شباهت دارد. فقط نوع دستگيرهها و نوارهاي پلاستيکي در کنار چرخها، بخش جديدتر اين خودرو هستند. تغيير سايز چرخها هم باعث شده ظاهر خودرو مناسب شود.
نام کوئيک برگرفته از مناطق مختلف و ايلهاي ايران است. اين خودرو در حقيقت همان ساينا هاچبک است. هاچبک بزرگي که شايد از ديد عدهاي به عنوان کراساور کوچک هم شناخته شود. X200 پلتفرم استفاده شده در کوئيک است؛ پلتفرمي که پيش از اين در تيبا و ساينا به کار رفته است. اين خودرو با طولي در حدود 3.989 ميليمتر، پهنايي در حدود 1.688 ميليمتر، ارتفاعي در حدود 1.524 ميليمتر و فاصله دو محور عقبي و جلويي 2.412 ميليمتر، با وزن خالصي در حدود 1 تن در مدل پايه تناسب کافي با خيابانهاي تنگ و مملو از ترافيک شهرهاي بزرگ دارد.
هرچند کوييک را نميتوان خودرويي زشت بهحساب آورد اما به هيچ عنوان در زمره خودروهاي زيبا و متناسب نيز قابل طبقه بندي نيست. با توجه به اقبال عمومي از نمونههاي شاسي بلند سايز فوق کوچک يا کراس اوورها و فروش بالاي نمونههايي مانند ساندرو کشور روماني که در ايران با نام رنو ساندرو به فروش مي رسد، سايپا نيز با هدف توليد يک نمونه در اين کلاس شروع به فعاليت نموده است.
کوئيک به کيسههاي هواي راننده و سرنشين جلو مجهز شده است. نکتهي جالب در مورد کوئيک، سامانههاي ايمني متنوع به کار رفته در آن است. کوئيک همانند بسياري از خودروهاي داخلي، سيستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد. سيستم ترمز EBD از کاربرديترين سامانههاي ترمزي يک خودرو است. کوئيک هم به EBD مجهز شده است. اين سيستم نيروي ترمز را به طور الکترونيکي ميان چرخها با مقدار مختلف توزيع ميکند تا به هنگام ترمزگيري شديد پايدارتر باشد. ترمزگيري اضطراري (BA) هم از ديگر سيستمهاي به کار رفته در اين خودرو است.
اين سامانه در شرايط اضطراري و ترمزگيري ناگهاني و شديد، حداکثر نيروي ترمز را براي توقف خودرو اعمال ميکند. کوئيک به سيستم کنترل پايداري (ESC) هم مجهز شده است. اين سامانه وقتي بر اثر ليز خوردن کنترل خودرو درحال خارج شدن از دست راننده است سعي ميکند کنترل اوضاع را به دست راننده برگرداند. اين خودرو به سيستم «پايش فشار باد تايرها» (TPMS) بهرهمند شده است. اين سامانه ، ميزان باد لاستيکها را به راننده اعلام ميکند. سامانهي TPMS کنار نمايش اطلاعات لازم، در صورت کمبودن باد لاستيکها، به راننده هشدار ميدهد.
سيستم ضد سرقت (ايمبولايزر)، قفل مرکزي و قفل شدن خودکار درها در سرعت بالاي 10 کيلومتر بر ساعت از سامانههاي ديگر کوئيک است. احتمالا سايپا با شناخت سليقه و خواسته مردم، تلاش کرده که از سياستهاي خودروسازان چيني تبعيت کند؛ سياستي که بيشتر بر حول محور امکانات و يا به قول معروف، آپشنها ميچرخد. بنابراين همين ويژگيهاي کوئيک ميتواند مشتريان زيادي را به سمت آن جذب کند.
کوئيک در دو مدل دنده اي و اتوماتيک در کشور توليد مي شود که حدود قيمتي آنها 59 تا 69 ميليون تومان است. از رقباي فعلي که در اين کلاس حضور داشته و کوييک داعيه رقابت با آنها را دارد مي توان به پژو 206 هاچ بک، پژو 207 ، رنو ساندرو ، دانگ فنگ H30 کراس و برليانس H220 اشاره کرد.
بازار