ميزان/ يک کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه سازوکار شوراي رقابت براي تعيين قيمت مفيد نيست، گفت: بازگشت شوراي رقابت به قيمت گذاري، مشکل بازار خودرو را حل نميکند، اين مصوبه به منزله عدم شناخت کافي از ريشه مشکل است.
فربد زاوه درباره بازگشت قيمتگذاري خودرو به شوراي رقابت اظهار کرد: بازگشت شوراي رقابت به قيمت گذاري، مشکل بازار خودرو را حل نميکند، اين مصوبه مجلس به منزله عدم شناخت کافي از ريشه مشکل است، به همين دليل راه حلهاي غلطي براي در نظر گرفته ميشود.
اين کارشناس صنعت خودرو افزود: شوراي رقابت حدود ۹ سال قيمت گذاري را در اختيار داشت که در اين مدت هم تحريمها و هم برجام را تجربه کرديم اما، شاهد بوديم که نقش شوراي رقابت هيچ کمکي براي کنترل بازار نکرده است.
وي گفت: طي سالهاي گذشته شوراي رقابت هيچ کاري براي رفع مشکل اصلي انحصار نکرد حتي زماني که نعمت زاده وزير اسبق صنعت، واردات خودرو را انحصاري کرد شوراي رقابت هيچگونه ورودي مبني بر اينکه اين کار انحصار سازي و خلاف است نکرد.
زاوه ادامه داد: نه تنها سازوکاري که شوراي رقابت با آن کار ميکند مفيد نيست بلکه برگرداندن اين شورا به قيمت گذاري نيز هيچ فايدهاي ندارد.
اين کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه مدلي که شوراي رقابت قيمت گذاري ميکند در تضاد با حق مالکيت است، تصريح کرد: ۱۵ درصد سهام ايران خودرو مربوط به دولت است و مابقي مالکيت خصوصي دارد اما، شوراي رقابت، قيمت را دستوري تعيين ميکند، اين تفکر نميتواند مشکلات صنعت خودرو کشور را برطرف کند، اين مصوبه شرايط را پيچيده ميکند و به بهبود وضعيت نميانجامد.
بازار