برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

معرفی جدیدترین محصول لادا

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ چند سال پيش در انتهاي دور اول تحريم‌ها و قبل از "برجام"، خبر مونتاژ توليدات شرکت روسي اوتوواز در ايران منتشر شد. بعد از قبول برجام احتمال حضور لادا در ايران کمرنگ‌تر شد و خودروسازان به سمت خودروهاي چيني و اروپايي رفتند. با شروع دور دوم تحريم‌ها و با توجه به خروج شرکت رنو از بازار ايران ، مجدداً خبر همکاري شرکت روسي اوتوواز با خودروسازان ايراني منتشر شد. هدف خودروسازان ايراني جايگزيني و ارائه محصولات شرکت اوتوواز به مشترياني بود که خودروهاي رنو را پيش خريد نموده بودند. هفته گذشته مجدداً خبر منتفي شدن اين همکاري در فضاي مجازي پخش شد. قصد داريم بدون توجه به فضاي حاکم و خبرهاي منتشر شده به معرفي مختصري شرکت روسي اوتوواز و محصول جديدش بپردازيم. کسي چه مي‌داند شايد بخت و اقبال اوتوواز در سومين مرحله باز بشود و مجدداً شاهد حضور خودروهاي لادا در ايران باشيم. مقدمه: بيش از يک دهه است که شرکت اوتوواز در کنار توليد خودروهاي برند لادا که معروفترين برند خودرويي کشور روسيه مي‌باشد، محصولات گوناگون شرکت رنو همچون Logan ، Sandero ، Duster و بلاخره نسخه خاص Captur را در روسيه مونتاژ مي‌کند. البته فاصله بين دو محور رنو Captur مخصوص بازار روسيه نسبت به نمونه‌هاي اروپايي بيشتر شده و نامش هم به رنو Kaptur تغيير داده شده است. شرکت اوتوواز در کنار همکاري با اتحاد رنو-نيسان-ميتسوبيشي و مونتاژ محصولات رنو ، نيسان و داتسون ، موضوع استفاده از تکنولوژي‌هاي به روز در توليد خودروهاي ساخت خود را پيگيري نموده و توانسته مجوز توليد محصولات جديد برند لادا برروي پلتفرم نسل اول Logan و Sandero يعني پلتفرم B0 رنو را از اتحاد رنو-نيسان-ميتسوبيشي اخذ نمايد. همچنين اوتوواز مجوز استفاده از موتور 1.6 ليتري K4M و گيربکس‌هاي دستي JR5 و JH3 را هم از اين اتحاد اخذ نموده و قسمت عمده‌اي از اين تجهيزات را در روسيه توليد مي‌کند. لازم به ذکر است اتحاد رنو-نيسان-ميتسوبيشي سهامدار اصلي شرکت اوتوواز است و به نوعي با واگذاري حق اميتاز استفاده از پلتفرم ، موتور و گيربکس خود به يک شرکت روسي ، در عوض سهم بيشتري از بازار خودروي روسيه را به دست آورده است. لادا با اين استراتژي خود توانسته بعد از دو سال حکمراني کره‌اي‌ها بر صدر جدول پرفروش‌ها ، مجدداً عنوان پرفروشترين خودرو بازار روسيه را پس بگيرد. در سال‌هاي 2017 و 2016 اين عنوان متعلق به خودروهاي کيا RIO و هيوندايي Solaris-Accent بود. جالب اينجاست که هر دو اين خودرو‌ها در روسيه مونتاژ مي‌شوند و برخلاف کشور خودمان کيا RIO و هيوندايي Solaris-Accent از لحاظ قيمتي تفاوت بسيار زياد و چند برابري با قيمت خودروهاي خانواده لادا Vesta ندارند. حداقل قيمت کيا RIO براي مدل با سطح امکانات Classic ، موتور 1.4 ليتري تنفس طبيعي و گيربکس دستي 714000 روبل است و حداقل قيمت هيوندايي Solaris-Accent براي مدل با سطح امکانات Active ، موتور 1.4 ليتري تنفس طبيعي و گيربکس دستي 714000 روبل است و از آن سو حداقل قيمت لادا Vesta براي مدل با سطح امکانات Standard ، موتور 1.6 ليتري تنفس طبيعي و گيربکس دستي 594900 روبل و حداکثر قيمت لادا Vesta با سطح امکانات Exclusive ، موتور 1.8 ليتري تنفس طبيعي و دنده AMT دو پدال 869400 روبل است. در سال 2018 فروش خانواده لادا Vesta معادل 108364 دستگاه ، فروش کيا RIO معادل 100148 دستگاه ، فروش هيوندايي Solaris-Accent معادل 65581 دستگاه ، فروش رنو Duster معادل 41409 دستگاه ، فروش رنو Sandero معادل 31559 دستگاه و فروش رنو Logan معادل 30285 دستگاه بوده است. در همين سال محصول ديگر اوتوواز يعني لادا Granta با فروشي معادل 106325 دستگاه دومين خودرو پرفروش روسيه بوده. آمار فروش خودرو لادا XRAY Crossبه اين دليل که اين خودرو از ابتداي سال 2018 به بازار عرضه نشده در اين مقايسه آورده نشده است. اجازه بدهيد به نظر و انتخاب مردم روسيه احترام گذاشته و اين موضوع را قبول کنيم که به هر حال خودروهاي خانواده لادا Vesta آنقدر مناسب‌تر بوده‌اند که نه تنها نسبت به خودروهاي به روز کيا RIO و هيوندايي Solaris-Accent پرفروش‌تر بوده‌اند ، بلکه حتي نسبت به خودروهاي ارزان قيمت رنو هم بسيار پرفروش‌تر بوده‌اند. اولين محصولي که اوتوواز برروي پلتفرم B0 رنو توليد کرد سدان Vesta بود ، اين خودرو براساس سدان موفق و اقتصادي رنو Logan توليد شده است. کمي بعد هاچبک XRAY به بازار معرفي شد که اين هاچبک هم براساس هاچبک رنو Sandero توليد شده‌است. در ادامه نمونه‌هاي Vesta کراس ، Vesta استيشن و Vestaاستيشن کراس هم توليد شدند. به روزترين و آخرين محصول شرکت اوتوواز خودرو لادا XRAY Cross است و احتمالاً خودرو بعدي يک خودرو SUV چهارچرخ متحرک خواهد بود. شايد با ديدن تصاوير لادا XRAY Crossاينگونه تصور شود که اين هاچبک کراس‌اوور هم براساس همان فرمولي توليد شده که تقريباً فرمول ساخت همه کراس‌اوورهاي خانوادگي ديگر است. طبق اين فرمول فقط کافي است کمي کف خودرو هاچبک خانوادگي را بالاتر آورد ، اطراف خودرو ضربه‌گيرهاي پلاستکي سياه ولي رنگ نشده نصب کرد و بلاخره يک عدد RoofRack روي سقف نصب کرد. اوتوواز براي ساختن لادا XRAY Cross از اين فرمول ساخت تکراري پيروي ننموده و تفاوت‌هاي لادا XRAY Crossبا لادا XRAYمعمولي به حدي است که شايد حتي بتوان لادا XRAY Cross را خودرويي جديد دانست. در اين مقاله و مقاله بعدي سعي شده ويژگي‌هاي لادا XRAY Crossارائه شوند. طراحي خارجي خودرو: تمامي محصولات جديد برند لادا توسط طراح ارشد شرکت اوتوواز يعنيSteve Mattin بريتانيايي طراحي شده‌اند. Steve Mattin طراح با سابقه‌اي است و براي نمونه طراح خودروهايي همچون مرسدس بنزهاي کلاس ML و GL و ولووهايS60 و V60و XC60 بوده‌است. سال 2016 اوتوواز و Steve Mattin در نمايشگاه بين‌المللي مسکو خودرو مفهومي XCODE را معرفي نمودند که مي‌توان گفت مبنايي براي ساخت لادا XRAY Cross است. XCODE شباهت‌هاي بسياري به محصولات Volvo و علي‌الخصوص مدل XC40 که بعداً توليد شد داشت و هيچ بعيد نبود که در طراحي خارجي لادا XRAY Crossمثل سلف خود يعني XCODE ، رگه‌ها و گوشه‌هايي از طراحي محصولات ولوو مشاهده شود. چراغ‌هاي عقب که کمي برروي ستون عقب کشيده شده‌اند و نحوه‌ي قرارگيري حروف لادا برروي درب عقب که همراه با فاصله هستند به مشخصه‌هاي خودروهاي ولوو شبيه مي‌باشند. البته به عقيده بعضي منتقدان چراغ عقب لادا XRAY Crossکمي شبيه چراغ عقب نسيان Juke نيز شده‌است. آنچه که به گونه‌اي مشخصه بارز خودروهاي خانواده Vesta و XRAY مي‌باشد ، طرح X فرمي است که توسط فرورفتگي‌هايي برروي قطعات جانبي بدنه ايجاد شده ‌است و تقريباً مي‌توان گفت طرحي منحصر به فرد در بين همه خودرو‌هاي موجود مي‌باشد. به هرحال با مقايسه طراحي بدنه خودروي Sandero Stepway و طراحي بدنه خودروي لادا XRAY Cross مي‌توان به هنرمندي Steve Mattin پي برد ، اين هنرمندي هنگام مقايسه Vesta و Logan مشخص‌تر و ستودني‌تر است. طول لادا XRAY Cross برابر با 4171 ميلي‌متر، عرض آن 1810 ميلي‌متر، ارتفاع آن 1645 ميلي‌متر و فاصله بين دو محور آن 2592 ميلي‌متر است. از مقايسه ابعاد لادا XRAY Cross با ابعاد رنو Sandero Stepway مي‌توان متوجه شد که لادا XRAY Cross در طول 147 ميلي‌متر ، در عرض 57 ميلي‌متر ، در ارتفاع 55 ميلي‌متر و درفاصله بين دو محور هم 4 ميلي‌متر بزرگتر از رنو Sandero Stepway است. لبه سپرهاي جلو و عقب کمي بالا‌تر آورده شده‌اند تا زاويه ورود و خروج لادا XRAY Cross به شيب بيشتر شده و بيشتر به يک کراس‌اوور واقعي نزديک شود. براي لادا XRAY Cross زاويه ورود به شيب 21 درجه، زاويه خروج 34 درجه و زاويه رمپ هم 24 درجه است. کف خودرو هم 40 ميلي‌متر بالاتر آورده شده است و در نتيجه فاصله کف خودرو تا زمين 215 ميلي‌متر شده است ، اين شاخص براي ديگر خودروي دو ديفرانسيل رنو که روي همين پلتفرم B0 ساخته شده يعني رنو Duster دو ديفرانسيل برابر با 210 ميلي‌متر و براي رنو Duster تک ديفرانسيل برابر 205 ميلي‌متر است. با توجه به اختلاف بسيار زياد اين ارقام با زواياي ورود و خروج و رمپ رنو Sandero Stepway ، مناسب است از اين لحاظ لادا XRAY Cross با رنو Duster مقايسه شود. حين طراحي بدنه لادا XRAY Cross سعي شده تا ويژگي "راحتي در تعمير و بهره‌برداري" که يکي از خصوصيات مهم خودروهاي اقتصادي است بيشتر مد نظر واقع شود ، در نتيجه اولاً پوسته سپر عقب يکپارچه نيست و از چندين قسمت قابل تعويض ساخته شده ‌است و ثانياً عمده قسمت‌هايي که در معرض ضربه و برخورد هستند رنگ نشده‌اند و خام مي‌باشند. حتي آن قسمت نقره‌اي رنگ نوک سپر جلو که بيشتر در معرض ضربه و برخورد سنگ ريزه‌ها مي‌باشد به راحتي قابل تعويض است. قطعات پلاستيکي سياه ولي رنگ نشده ،‌ هم به کمک پايه‌ها (براکت‌ها) و خار‌هاي مخصوص به بدنه متصل شده‌اند و هم با چسب مخصوص ، در نتيجه به راحتي از بدنه جدا نمي‌شوند و در برخوردهاي نه چندان با شدت ، قبل از اينکه اين قطعات پلاستيکي سياه ولي رنگ نشده يا قطعات فلزي بدنه آسيب ببينند خارها يا از جاي خود خارج مي‌شوند يا اينکه مي‌شکنند ، فدا شدن اين خارها باعث آسيب نديدن قطعات گرانبها مي‌شود. يکي ديگر از ايرادات خودروهاي رنو Logan و رنو Sandero ، جوشي بودن اتصال دياق‌ها به بدنه است که اين تعمير دياق و بدنه را براي صافکاران مشکل مي‌کرد ، در لادا XRAY Cross دياق‌ها توسط پيچ و مهره به بدنه متصل شده اند. لاستيک نمونه‌هاي ارائه شده به بازار روسيه ساخت شرکت معروف آلماني Continental و به سايز 215/50R17 است. شرکت اوتوواز براي ساخت اين لاستيک‌ با شرکت Continental همکاري خاص داشته و شرکت Continental اين لاستيک‌ چهارفصل از سري ContiCrossContact را بطور اختصاصي و فقط به سفارش اوتوواز ساخته است. اضافه شدن قطعات پلاستيکي سياه ولي رنگ نشده‌ به همراه رينگ‌هاي آلياژي 17 اينچي و لاستيک‌هاي با فاق کوتاه‌تر باعث شده تا نماي خارجي لادا XRAY Cross نسبت به نماي خارجي لادا XRAY هماهنگ‌تر و چشم‌نوازتر باشد. RoofRack براي کم کردن مقاومت آئروديناميکي و کمتر شنيده شدن صداي زوزوه از سقف ، کوتاه و چسبيده به سقف است و مثل باربند رنو هاي Sandero Stepway و Duster و دانگ فنگ H30 Cross نيست . برروي اين RoofRack مي‌توان بارهايي تا وزن50 کيلوگرم را قرار داده و جابجا نمود. روي سقف آنتن باله کوسه‌اي جايگزين آنتن معمولي شده‌است. چراغ‌هاي روشنايي در روز لادا XRAY Crossهمچون چراغ‌هاي روشنايي در روز نسل قبلي کيا Optima يا سنگ يانگ Tivoli درون و قسمت بالاي چراغ‌هاي جلو قرار دارند. در نماي عقب هم هر چند يک خروجي اگزوز در سمت چپ خودرو قرار دارد وليکن خروجي اگزوز دوگانه ‌و زيباتر است. در سرعت‌هاي کمتر از 50 کيلومتر بر ساعت ، با چرخاندن فرمان به ميزان بيش از 15 درجه يا فعال کردن راهنماي هر سمت ، چراغ‌هاي مه شکن همان سمت با هدف جلب توجه بيشتر رانندگان خودروهاي روبرويي روشن مي‌شوند. هرچند چراغ‌هاي عقب به روز و هماهنگ با ساير قطعات مي‌باشند ولي برخلاف نمونه مفهومي از LED در چراغ‌هاي عقب استفاده نشده و مطمئناً اين چراغ‌ها در فيس ليفت تغيير داده خواهند شد و بيشتر به نمونه مفهومي نزديک‌تر خواهند شد. اوتوواز حين طراحي و ساخت محصولات جديد خود سعي داشته جهت راضي نمودن مشتريانش معايب خودروهاي ساخته شده برروي پلتفرم B0 رنو را برطرف نمايد. يکي از اين معايب فقدان نوار آب‌بندي مرحله دوم برروي درب‌هاي خودرو است. فقدان اين نوار آب‌بندي مرحله دوم منجر به نفوذ بيشتر صدا به درون خودرو و همچنين منجر به ورود گرد و خاک يا آب و گل به لبه داخلي درب‌ها و رکاب‌ها شده و در نهايت باعث مي‌شود اين نقاط زودتر و بيشتر کثيف ‌شوند. مهندسان اوتوواز جهت رفع اين ايراد نوار آب بندي کاملي را دور درب‌هاي عقب نصب نموده‌اند و برروي لبه‌هاي بالايي و پائيني درب‌هاي جلو هم نوار آب بندي جداگانه‌اي نصب نموده‌اند. البته هنوز از نظر بعضي منتقدان مي‌بايست براي درب‌هاي جلو هم نوار آب بندي کامل نصب کرد و فقدان نوار آب‌بندي درز‌هاي عمودي درب‌هاي جلو باعث ورود گرد و خاک يا آب و گل به لبه داخلي درب‌هاي جلو و کثيف شدن آنها مي‌شود. در حال حاضر لادا XRAY Cross در شش رنگ به بازار عرضه مي‌شود که بجز رنگ سفيد يخچالي که رنگي روغني است ، بقيه رنگ‌ها همگي متاليک هستند. رنگ اصلي که خودرو با آن معرفي شده ، رنگ کهربايي است. شاسي و تعليق: شرکت اوتوواز پس از بررسي بازار خودروهاي کراس‌اوور روسيه متوجه شده 70 درصد از خريداران خودروهاي کراس‌اوور ، نسخه تک ديفرانسيل معمولي را انتخاب مي‌کنند و تنها 30 درصد نسخه دو ديفرانسيل را انتخاب مي‌کنند. از سويي ديگر ارائه نسخه دو ديفرانسيل برروي شاسي ارتقاء يافته رنو Sandero Stepway نيازمند اعمال تغييرات اساسي در قسمت عقب شاسي و تعليق عقب خودرو مي‌باشد. اين تغييرات را مي‌توان با مقايسه تعليق عقب و قسمت عقب نسخه تک ديفرانسيل و دو ديفرانسيل رنو Duster مشاهده نمود. درنتيجه شرکت اوتوواز فعلاً قصد ارائه نسخه دو ديفرانسيل لادا XRAY Cross را ندارد. عمده تغييرات شاسي و تعليق اين خودرو مربوط به قسمت جلوي آن مي‌باشد و مي‌توان گفت تعليق جلوي لادا XRAY Cross کاملاً متفاوت با تعليق جلوي رنو Sandero Stepway است. رام جلوي لادا XRAY Cross آنقدر به رام جلوي رنو Duster نزديک شده که حتي بعضي‌ها معتقدند رام جلوي لادا XRAY Cross همان رام جلوي رنو Duster است. بهرحال رام جديد باعث شده تا فاصله بين لبه بالايي رام و زير کارتل بيش از چند سانتي‌متر شده و درنتيجه احتمال آسيب ديدن کارتل موتور که از آلياژ آلومينيوم است کمتر شده است. به همين دليل اوتوواز سيني آهني محافظ موتور را جزو امکانات استاندارد اين خودرو قرار نداده ولي خريداران مي‌توانند سيني آهني محافظ موتور را جداگانه خريداري و نصب ‌کنند. طبق‌هاي جلو مثلثي شکل رنو Sandero Stepway با طبق‌هاي L شکل لادا Vesta تعويض شده‌اند و درنتيجه محل اتصال آنها به رام جلو و سگ دست‌ها هم تغيير داده شده‌اند. به دليل اينکه طول بازه فشرده شدن و بازي کمک فنرها بيشتر شده است ، بازوهاي جانبي ميله موج‌گير جلو هم طويل‌تر شده‌اند و بيشتر به شکل U و ميل موج‌گير جلو رنو Duster شبيه شده‌اند و پيرامون رام را فراگرفته‌اند. جعبه فرمان هم با نمونه جديد تعويض شده‌ است. همه اين تغييرات باعث شده تا فاصله عرضي بين چرخ‌هاي جلو لادا XRAY Cross برابر با 1503 ميلي‌متر و فاصله عرضي بين چرخ‌هاي عقب برابر با 1546 ميلي‌متر شود. اين ابعاد به ميزان 9 ميلي‌متر براي چرخ‌هاي جلو و 63 ميلي‌متر براي چرخ‌هاي عقب نسبت به ابعاد مشابه در رنو Sandero Stepway بيشتر شده‌اند. در تعليق عقب تغييرات کمتر است و فقط کمک‌فنرها با نمونه‌هاي جديد تعويض شده‌اند. در کمک فنرهاي جديد ميزان سختي فنرها افزايش داده شده و طول بازه فشرده شدن کمک فنرها هم 33 درصد افزايش داده شده است. همچنين در محور عقب ترمزهاي ديسکي ساخت شرکت آلماني Continantal جايگزين ترمزهاي درامي شده‌اند ، پس از رنو Sandro RS برزيلي اين دومين خودرو ساخته شده بروي پلتفرم B0 رنو است که ترمز‌هاي هر چهار چرخ آن ديسکي است. مسلماً پس از تعويض ساختار ترمزهاي محور عقب از ساختار درامي به ساختار ديسکي ، مي‌بايست تغييراتي در تقويت کننده ترمز يا همان Booster اعمال نمود و آنرا قويتر نمود، به همين دليل در لادا XRAY Cross از تقويت کننده ترمز رنو Duster که بزرگتر و قوي‌تر از تقويت کننده ترمز رنو Sandero Stepway است استفاده شده. هرچند تعليق رنو Sandero Stepway و رنو Logan به عبور نرم و بي‌صدا از روي ناهمواري‌ها معروف هستند ولي به عقيده اکثر منتقدين و کساني که لادا XRAY Cross را تست نموده‌اند ، بخاطر همين تغييرات اجراء شده در سامانه تعليق ، لادا XRAY Cross تبديل به خودرويي شده که به سختي مي‌توان صداي کوبش و ضربه کمک فنرهايش را در هنگام عبور از ناهمواري‌‌ها شنيد. اين نتيجه تنظيم عالي سامانه تعليق اين خودرو توسط مهندسين رنو و اوتوواز مي‌باشد. البته داشتن سامانه تعليق قوي و بدون صداي کوبش براي يک خودرو ساخت روسيه هم بدون دليل نيست ، بعضي از جاده‌هاي آسفالت کشور روسيه آنچنان بخاطر سرما و يخبندان‌هاي شديد زمستان داراي گودال و چاله هستند که ممکن است تصور شود توسط آتش‌بار توپخانه مورد حمله واقع شده‌اند. در اين شرايط هر شرکت خودرويي به فکر تقويت شاسي و سامانه تعليق خودروهايش مي‌باشد و هميشه در هنگام معرفي خودرويي جديد به بازار روسيه اين جمله تکراري شنيده مي‌شود: "تعليق اين خودرو در انطباق با شرايط جاده‌هاي روسيه تقويت شده است!". اوتوواز در همين زمينه شعار تبليغاتي خاص خود را دارد و مي‌گويد: "اگر بقيه شرکت‌هاي خودرويي تعليق خودروهايشان را با شرايط جاده‌هاي روسيه منطبق مي‌کنند، ما تنها شرکت خودرويي هستيم که تعليق خودروهايمان را از ابتدا مناسب شرايط جاده‌هاي روسيه طراحي کرده و مي‌سازيم!" از اين لحاظ مي‌توان به قاطعيت گفت تعليق لادا XRAY Cross مورد پسند اکثر مشتريان ايراني واقع خواهد شد. از لحاظ قابليت "نرمي در حرکت مستقيم يا همان Ride" به دليل سخت‌تر شدن فنرها ، نرمي در حرکت مستقيم لادا XRAY Cross کمي ضعيفتر شده و به خوبي اتوموبيل‌هايي همچون رنو Logan نيست که اين هم براي يک خودرو کراس‌اوور که فاصله دو محور کمتر و فنرهاي سخت تري دارد امري طبيعي است. از سويي ديگر هرچند ارتفاع مرکز ثقل لادا XRAY Cross نسبت به مدل معمولي لادا XRAY و رنو Sandero Stepway بالاتر آورده شده است ، وليکن همانگونه که در بالا اشاره شد ، برعکس اکثر خودروهاي اقتصادي ، فاصله عرضي چرخ‌هاي لادا XRAY Cross در قسمت عقب بيشتر از قسمت جلو است و اين فرمان‌ پذيري خودرو را بهتر مي‌کند. به دليل اعمال تغييرات اساسي در سامانه تعليق ، قابليت "فرمان پذيري خودرو يا همان Handling" لادا XRAY Cross به مراتب از رنو Sandero Stepway بهتر شده است و هرچند هنوز هم در مانورهاي سرعت بالا عقب خودرو تمايل به منحرف شدن دارد ولي خودرو مطمئن‌تر رفتار مي‌کند و وجود سامانه کنترل پايداري خودرو باعث برتري بي چون و چرا قابليت فرمان پذيري لادا XRAY Cross نسبت قابليت فرمان پذيري رنو Sandero Stepway مي‌شود. ايمني: از لحاط استحکام بدنه و ايمني غيرفعال يا همان Passive ، ساختار بدنه لادا XRAY Cross دقيقاً همانند خودروهاي رنو Logan و Sandero است و به اندازه اين دو خودرو در ساختار بدنه آن از فولاد با استحکام بالا استفاده شده است و انتظار مي‌رفت نتايج تست تصادف اين خودروها مشابه هم باشند. وليکن به دليل استفاده از ساختاري کاملاً جديد براي رام و ساير قطعات زيرين جلوبندي و همچنين به دليل افزايش ارتفاع و استفاده از رينگ‌هاي 17 اينچي ، لادا XRAY Cross توانسته در تست تصادف که توسط مجله معتبر روسي Autoreview در همين اواخر انجام شده ، 7/13 امتياز از 16 امتياز کسب کرده و به باشگاه خودروهاي 4 ستاره اين مجله بپيوندد. قبلاً نسل جديد هيوندايي Solaris-Accent با کسب 16 امتياز کامل ، فولکس Polo نسل قبل با کسب 3/14 امتياز، هيوندايي Creta با کسب 7/15 امتياز و لادا Vesta با کسب 15.1 امتياز توانسته بودند از تست تصادف اين مجله 4 ستاره دريافت نمايند. اين مجله از سال 2001 برروي خودروهاي پرفروش بازار روسيه تست تصادف انجام مي‌دهد و لذا در متد ارزشيابي آن يک خودرو مي‌تواند حداکثر 4 ستاره دريافت کند ، البته متد انجام تست تصادف از لحاظ سرعت خودرو ، نحوه‌ي برخورد خودرو با مانع و جنس مانع همانند متد EURO NCAP است. برروي رنو Sandero تست تصادف توسط اين مجله انجام نشده ولي در سال 2005 برروي رنو Logan تست تصادف انجام شده و رنو Logan توانسته 11 امتياز و 3 ستاره کسب کند. هر چند به دليل داشتن سامانه الکترونيکي کنترل پايداري يا همان ESC ، سامانه ضد بلوکه چرخها يا همان ABS ، سامانه توزيع الکترونيکي نيروي ترمز يا همان EBD ، سامانه ضد هرزگردي چرخ‌ها يا همان TCS و بلاخره سامانه بالا رفتن بدون لغزش از سربالايي‌ها يا همان HHC ، وضعيت لادا XRAY Cross از لحاظ ايمني فعال يا همان Active بهتر از رنو Logan و Sandero است ولي متاسفانه تنها داراي دو کيسه هواي راننده و سرنشين جلويي است و فاقد کيسه‌هاي هواي جانبي و پرده‌اي است. البته خودروهاي جديد شرکت اوتوواز همچون لادا Vesta SW Cross داراي کيسه‌هاي هواي جانبي هستند. فهرست تجهيزات ايمني لادا XRAY Cross براي يک خودرو خانوادگي اقتصادي فهرستي مختصر ولي مفيد است. کمربندهاي ايمني مجهز به پيش کشنده ، صندلي‌هاي عقب مجهز به ايزوفيکس و پشت سري و کمربند داراي سه نقطه اتکاء ، دزدگير ، ايموبلايزور ، قفل شدن اتوماتيک درب‌ها هنگام شروع حرکت ، روشن شدن جفت راهنماها حين ترمز شديد و بلاخره روشن شدن جفت راهنماها و بازشدن درب‌ها پس از تصادف در اين فهرست قرار دارند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره