قیمتهای وحشتناک لاستیک کامیون در بازار آزاد!
ايسنا/ دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران کشور اعلام کرد که اگر يک کاميون کشنده 18 چرخ بخواهد پنج جفت لاستيک مورد نياز خود را در طول يکسال تامين کند بايد بين 30 تا 40 ميليون تومان بسته به چيني، کرهاي يا فرانسوي بودن لاستيک پرداخت کند. احمد کريمي با اشاره به آخرين وضعيت تأمين لاستيک کاميونداران و نرخهاي موجود در بازار، اظهار کرد: ما بخشي از وضعيت به وجود آمده به دليل تحريمها را درک کرده و تابع آن هستيم، اما متأسفانه بخشي از مشکلات به دليل سو مديريت در وزارتخانههاي مختلف است و اين مساله بايد مديريت شود. وي ادامه داد: از توزيع لاستيک پس از گرانيهاي به وجود آمده ۱۰ ماه ميگذرد، اما نتوانستهايم جفت دوم لاستيکها را به ناوگان خود ارائه کنيم. دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران کشور با اشاره به اينکه يک کاميون کشنده ۱۸ چرخ طي يکسال پنج جفت لاستيک، يک کاميون ۱۰ چرخ طي يکسال سه جفت لاستيک و يک کاميون شش چرخ طي يکسال دوجفت لاستيک را به طور متوسط نياز دارند، اظهار کرد: متأسفانه به کاميونهاي کشنده نيز بيشتر از دو حلقه لاستيک ندادهايم و ارائهي جفت دوم لاستيکها براي کاميونهاي ۱۸ و ۱۰ و شش در مرحلهي اوليه قرار دارد و تنها به ۱۰ درصد متقاضيان ارائه شده است. کريمي با بيان اينکه توزيع لاستيک مورد نياز کاميونها از بيستم خردادماه سال گذشته شروع شد، اظهار کرد: از ابتداي سال جاري توزيع جفت دوم لاستيکها آغاز شده است اما از سرعت لازم و کافي برخوردار نيست. وي با اعلام اينکه متوسط قيمت يک جفت لاستيک چيني براي ماشينهاي سنگين سه ميليون و ۲۰۰ تومان است که نرخ آزاد آن بالاي شش ميليون تومان تمام ميشود، گفت: يک کاميون کشنده ۱۸ چرخ در طول يکسال به طور متوسط پنج جفت لاستيک نياز دارد که اگر بخواهد آن را از طريق بازار آزاد تهيه کند بايد ۳۰ ميليون تومان هزينه پرداخت نمايند. کريمي ادامه داد: برخي از ناوگان حمل و نقل ما نميتوانند از لاستيک چيني استفاده کنند و بايد حتماً از لاستيکهاي فرانسوي و کرهاي را خريداري کنند که اين مساله هزينههاي آنها را بالا ميبرد، چرا که هزينه يک جفت لاستيک فرانسوي يا کرهاي سه ميليون و ۵۰۰ تومان است که اين رقم در بازار آزاد به هشت تا ۹ ميليون تومان ميرسد. دبير کانون انجمنهاي صنفي کاميونداران کشور با اشاره به اينکه به صنف کاميونداران پيشنهاد شد که اگر امکان واردات لاستيک دارند اين اقدام را انجام دهند، گفت: ما در اين راستا اقدام کرديم اما در حوزه تخصيص ارز همکاريهاي لازم صورت نگرفت. ابتدا قرار بود از طريق يورو فعاليتها صورت گيرد و پس از آن اعلام شد که بايد اين ارز به دينار تبديل شده و در ارديبهشتماه امسال در حالي که توانستيم ثبت سفارش خود را با ارز يورو انجام دهيم به ما اعلام شد که به دليل اينکه بايد واردات از طريق عراق انجام شود ارز مذکور را به دينار تبديل کنيم. وي با انتقاد از اينکه اگر کمبود لاستيک براي توزيع از طريق سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي وجود دارد پس چگونه لاستيک با نرخ آزاد در بازار موجود است، تصريح کرد: براي ما جاي سوال دارد که اگر کمبود لاستيک براي توزيع از سوي وزارتخانههاي صنعت و راه و شهرسازي وجود دارد پس چگونه شاهد وجود لاستيک با نرخ آزاد در بازار هستيم مسألهاي که به طور حتم بايد مسئولان نسبت به آن پاسخگو بوده و علت آن را توضيح دهند.