زوميت/ تسلا از کمبود جهاني مواد معدني مورد نياز براي ساخت باتري خودروي الکتريکي طي سالهاي آينده خبر داد.
مسئولان تسلا ميگويند انتظار دارند طي سالهاي آينده با کمبود جهاني مواد معدني کليدي مورد نياز براي توليد باتري خودروي الکتريکي مواجه شوند. سارا مريسال، مدير تأمين فلزات باتري تسلا طي گفتوگويي در کنفرانس اخير اين صنعت به معدنکاران، قانونگذاران و دستاندرکاران گفت که انتظار ميرود که تسلا طي سالهاي آينده با مشکل کمبود مواد معدني مورد نياز براي توليد باتري خودروي برقي مواجه شود. مريسال به چالشهاي عرضه درازمدت اشاره ميکند که تنها مختص اين صنعت هستند.
از ميان مواد معدني مهم استفادهشده در باتري وسايل نقليه الکتريکي ميتوان به مس، نيکل، ليتيوم و ساير فلزات اشاره کرد. اما مريسال دقيقاً مشخص نکرده که اين خودروساز با کمبود کداميک از مواد يادشده مواجه خواهد شد. مدير ارشد تسلا همچنين از وجود ظرفيت بزرگ براي همکاري با معادن استراليا و ايالات متحده خبر داد.
به گزارش رويترز، صنعت مس مدتهاي طولاني با کمبود سرمايهگذاري مواجه شده است و هماکنون اين صنعت براي توسعه معادن جديد به منظور افزايش منابع مس تلاش ميکند. بهعنوان مثال شرکت فريپورت مکموران (Freeport-McMoRan)، بزرگترين توليدکننده مس در جهان است که هماکنون عمليات استخراج مس خود را در ايالات متحده و اندونزي گسترش ميدهد.
انتظار ميرود که افزايش محبوبيت سيستمهاي خانه هوشمند مانند نست (Nest) آلفابت و دستيار شخصي الکسا آمازون حدود ۱.۵ ميليون تن مس را تا سال ۲۰۳۰ مصرف کنند؛ هماکنون ۳۸ هزار تن مس براي چنين مواردي مصرف ميشود. مصرف مس در صنعت خانه هوشمند بهنوبهي خود، عرضه مس را براي توليد باتري خودروي الکتريکي محدود ميکند.
باتوجهبه صحبتهاي مريسال و ايلان ماسک، تسلا قصد دارد با تمرکز بيشتر بر نيکل در ساخت باتريهاي آينده خود، از کبالت کمتري در کاتد باتريها استفاده کند. بيشتر منابع کبالت جهان از معادن جمهوري دموکراتيک کنگو به دست ميآيد و فرايندهايي که اغلب براي استخراج آن استفاده ميشود، نگرانکننده هستند. از جمله اين موارد ميتوان به کار کودکان اشاره کرد که باعث هشدارهاي سازمان عفو بينالملل شده است.
بازار