هرآنچه باید درباره فورد فوکوس 2019 بدانید
پرشين خودرو/ وقتي حرف از خودروي هاچبک پرسرعت به ميان مي آيد، کمترکسي به فکر فورد فوکوس ST نميافتد. خودرويي که در قبال مبلغ پرداختي، راندمان بسيار قابل توجهي ارائه ميکند.اما آيا مدل 2019 هم پيرو راه پدرانش است؟ فورد در 21 سال اخير با توليد مدل پرطرفدار Focus در دو تيپ هاچبک و سدان با قيمت بسيار مترادف و مناسب، در دل خانواده ها و جوانان جاي به خصوصي را باز کرده، هرچند مانند رقباي آلماني، اين خودرو نيز در دو تيپ معمولي و مدل پرفورمنس به بازار عرضه ميشوند. در سال هاي اخير جهش قدرتي بزرگي را در خودروهاي هاچبک شاهد بوديم، از مرسدس بنزهايي که قدرت 350 اسب بخاري دارند تا بي.ام.وهاي ديفرانسيل عقب. در اين ميان اما فورد با رعايت تمامي جوانب براي يک هاچبک سريع و پرقدرت، در اين عرصه خوش درخشيده و امسال هم شاهد رونمايي از نسل چهارم اين خودروي پرآوازه هستيم. مانند گذشته، فورد مدل Focus را با 2 موتور بنزيني و ديزلي روانه بازار ميکند که قابل توجهترين آن، موتور 2.3 ليتري چهار سيلندر اکوبوست توربو است که در مدل 4 سيلندر موستانگ و همچنين فوکوس RS نسل پيش استفاده ميشده و خودرو را براي رقابت با قهرماناني مانند هوندا سيويک Type R و همچنين فولکس واگن Golf GTI آماده ميکند. موتور 2.3 ليتري توربو فورد قابليت توليد قدرتي معادل 276 اسب بخار و 420 نيوتن متر گشتاور را داراست که متصل به گيربکس 6 دنده دستي و يا 7 سرعته اتوماتيک بسته به انتخاب و سليقه صاحبش ميباشد. تا به الان، فورد اطلاعاتي از جزئيات نسخه پرفورمنس اين خودرو نداده ولي قول داده است که اين خودرو قادر به پيمودن 0 تا 100 کيلومتر در محدوده زماني 6 ثانيه خواهد بود که به خودي خود، اين خودرو را رقيب اصلي هيونداي I30N، هوندا Civic Type R و رنو مگان R.S 280 قرار ميدهد. از طرفي موتور ديزلي اين خودرو که ساخته خود فورد ميباشد، از نوع 2 ليتر اکوبوست توربو خواهد بود که تواني معادل 187 اسب بخار است ولي برخلاف موتور بنزيني، اين موتور گشتاور پايينتري دارد که معادل تقريبي 400 نيوتن متر بوده که باعث کاهش راندمان اين موتور در رقابت با نسخه بنزيني اش قرار ميدهد ولي خب، کسي که موتور ديزلي انتخاب ميکند مسلما علت انتخابش ثبت رکورد در پيست مسابقه نيست و از جنبه اقتصادي به آن نگاه مي کند. از موتور که بگذريم، به حساس ترين قسمت خودرو ميرسيم، فرمانپذيري. زير پوست براق و متاليک خودروي بنزيني، به گفته فورد اولين ديفرانسيل برقي ضدلغزش اين شرکت نصب شده که توانايي انتقال قدرت به هر دو چرخ را داراست، طبق گفته فورد، اين ديفرانسيل نسبت به نسخه مکانيکي بسيار دقيقتر و سريعتر است. از طرفي، نسخه ي ديزلي Focus ST از اين تکنولوژي محروم است و به جاي آن، از قدرت ترمزها براي جلوگيري از لغزش استفاده ميشود. در پکيج پرفورمنس فورد، چندين گزينه اضافه خواهد شد تا لذت رانندگي و نيز ظاهر خودرو بهتر و بيشتر شود، مانند اضافه شدن تنظيمات همگام سازي دور موتور با دندهها براي نسخه ي جعبه دنده دستي، کنترل کشش يا لانچ کنترل و البته کاليپر ترمز قرمز و حالت پيست براي عاشقان سرعت! وقتي درب خودرو را باز ميکنيم، شاهد محافظه کاري فورد در گوشه گوشه ي خودرو هستيم، يک کابين ساده به رنگ طوسي با صندليهاي ريکارو که به شکل استاندارد در اين خودرو قرار گرفته اند، فرماني که قسمت تحتاني آن به جاي گرد، صاف است و سردنده و پدال ها فلزي. فورد با اشاره به آپشنهاي ايمني ارائه شده در اين خودرو مانند سيستم تماس اضطراري که از روي فرمان قابل کنترل است تا مانيتوري که در حالت استفاده از داخل داشبورد سر بيرون مي آورد، به اين نکته اشاره ميکند که ايمني خودرو در وهله ي اول مهمترين پارامترهايشان بوده است. خودروي Ford Focus ST از ماه ژوئن 2019 در دو نسخه بنزيني و ديزلي به فروش درخواهد آمد و قيمتي بين 24 هزار و 945 پوند در نسخه ي استاندارد و همچنين حدود قيمت 33 هزار و 95 پوند در نسخه پرفورمانس خواهد داشت.