logo

خودکفایی ۸۷ درصدی ایران خودرو در خودروسازی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خودکفایی ۸۷ درصدی ایران خودرو در خودروسازی
ايسنا/ مديرعامل شرکت طراحي، مهندسي و تأمين قطعات ايران خودرو (ساپکو) گفت: به طور متوسط ميزان خودکفايي ايران خودرو ۸۷ درصد است که البته به صفر نمي‌رسد، چرا که همچنان در تأمين برخي مواد اوليه خاص نياز به خريد از خارج هستيم. منصور منصوري روز گذشته (سه‌شنبه) در مراسم گشايش پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قطعات خودرو اصفهان، با اشاره به سال رونق توليد، اظهار کرد: متأسفانه در اين سال درگير تحريم از جمله تحريم‌هاي داخلي و خارجي هستيم که صنعت خودرو و قطعه سازي را با چالش‌هاي زيادي مواجه کرده است، اما اميدواريم تحريم‌ها موقعيتي براي هم افزايي باشد تا با همدلي گام‌هاي مؤثري در خودروسازي برداشته شود. وي با بيان اينکه براي ايجاد خود اتکايي، استان اصفهان ظرفيت و پتانسيل بالايي در بخش قطعه سازي دارد، گفت: ايران خودور از نظر ميزان وابستگي ايران خودرو به قطعه سازان، در رتبه چهارم کشور و از بابت مواد اوليه با توجه به اينکه ٨٥ درصد ورق فولاد خودروسازي از فولاد مبارکه تأمين مي‌شود، در رتبه اول وابستگي به اصفهان قرار داريم. مديرعامل شرکت طراحي، مهندسي و تأمين قطعات ايران خودرو (ساپکو) با اشاره به سه رويکرد اصلي فعاليت ايران خودرو در سال جاري، اظهار کرد: شرکت ايران خودرو درصدد خودکفايي قطعاتي است که از خارج وارد مي‌شود و در اين راستا برنامه‌ريزي و اقداماتي انجام شده است. وي افزود: به همين منظور براي خودروهاي جاري ۲۰۰ پروژه تعريف شده که ۱۸۰ ميليون يورو براي تأمين قطعاتي که سازندگان وارد مي‌کنند، در نظر گرفته شده است که اين رقم جهت يک ميليون توليد براي دو سال در نظر گرفته شده است. منصوري ادامه داد: شرکت ساپکو همچنين ۵۵ ميليون يورو در قالب ١٠٠ قطعه براي قطعاتي که خريد خارج مي‌شود، در نظر گرفته که اکنون ٢٠ مورد از قطعات، بومي سازي و به توليد انبوه رسيده است. وي با بيان اينکه مواد اوليه سهم زيادي از توليد قطعات خودرو را شامل مي‌شود، گفت: از نظر ارزشي بين ۵۵ تا ۶۰ درصد قطعات مربوط به مواد اوليه است که اکنون شاهد خودکفايي ٨٥ درصدي خودروهاي جاري هستيم. مديرعامل شرکت طراحي، مهندسي و تأمين قطعات ايران خودرو (ساپکو) با اشاره به تعريف ۵۰ پروژه براي تأمين مواد اوليه ايران خودرو، اظهار کرد: نيمي از اين پروژه‌ها مربوط به مواد اوليه فلزي و بقيه مربوط به مواد اوليه پليمري است، همچنين حدود ۶۵ ميليون يورو به اين حجم از قطعات باز مي‌گردد. وي با بيان اينکه عليرغم تحريم‌ها، نگاه شرکت ايران خودرو توسعه‌اي است، تصريح کرد: بخش خودکفايي، آيتم بسيار مهم اين شرکت براي انجام تعهداتش در تحويل به موقع خودرو به مشتريان است. منصوري در ادامه با اشاره به نگاه توسعه‌اي به عنوان رويکرد ديگر اين شرکت در دوران تحريم‌ها، اظهار کرد: در اين بخش پروژه‌هاي جديدي از جمله خودرو ۲۰۷ پاناروما تعريف شده و اميدواريم پيش فروش آن به زودي انجام شود، همچنين خودرو دناپلاس با گيربکس اتوماتيک از ديگر محصولات توسعه‌اي اين شرکت است که پيش فروش آن روز شنبه هفته جاري انجام شد. وي اضافه کرد: توليد خودروي ۳۰۱ از ديگر خودروهايي است که سرمايه‌گذاري خوبي براي آن انجام شده، اما نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتر براي تکميل پروژه است تا بتوانيم تا پايان سال جاري آن را عملياتي کنيم. مديرعامل شرکت طراحي، مهندسي و تأمين قطعات ايران خودرو (ساپکو) صادرات را رويکرد ديگر شرکت ساپکو دانست و اظهار کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزايش آن، مي‌توانيم براي صادرات قطعات خودرو برنامه‌ريزي کنيم و به همين منظور برنامه‌اي با قطعه سازان خواهيم داشت. وي در ادامه با اشاره به اينکه نوسانات نرخ ارز قطعه سازان داخلي را با چالش بسياري مواجه کرد، گفت: در اين شرايط ما ناچار به ادامه توليد محصولات خود بوديم که نتيجه آن کسري قطعات و ايجاد مشکل در زنجيره توليد بود، اما با برنامه‌ريزي وزارتخانه، کسري برخي قطعات جبران شد و اواخر هفته گذشته ۱۶ هزار خودرو از سوي ايران خودرو تحويل مشتريان داده شد. منصوري ابراز اميدواري کرد با تجاري سازي و خودکفايي تعهدات خود به مشتريان را به موقع تحويل دهيم و ميزان تعهداتمان کمتر شود. وي با اشاره به اينکه به طور متوسط ميزان خودکفايي ايران خودرو ۸۷ درصد است، تصريح کرد: البته ميزان خودکفايي به صفر نمي‌رسد، چرا که همچنان در تأمين برخي مواد اوليه خاص نياز به خريد از خارج هستيم. مديرعامل شرکت طراحي، مهندسي و تأمين قطعات ايران خودرو (ساپکو) در خصوص ميزان مطالبات قطعه سازان از شرکت ايران خودرو، اظهار کرد: آمار دقيقي در اين خصوص ندارم، اما سال گذشته از سوي دولت ۴ هزار ميليارد تومان در قالب کمک به خودروسازان تعيين شد که براي پرداخت بدهي خود بين قطعه سازان تقسيم شود و اميدواريم اين رقم تخصيص يابد تا سازندگان، توليد خود را رونق دهند. کاهش ۵۰ درصدي نرخ قطعات سايپا از سال گذشته مدير ارتباطات شرکت خدمات فني رنا (خدمات پس از فروش سايپا ديزل) نيز گفت: شرکت سايپا از سال گذشته با تغيير رويکرد خود و بومي سازي قطعات موجب کاهش ۵۰ درصدي نرخ قطعات و افزايش رضايتمندي مشتريان خود شده است. در ادامه محمدرضا محمدبيگي اظهار کرد: شرکت خدمات فني رِنا با بيش از ۶۰ سال قدمت به عنوان ارائه کننده خدمات پس از فروش سايپا ديزل در صنعت حمل و نقل کشور جزو شرکت‌هاي خوشنام عرضه محصولات خودرو محسوب مي‌شود. وي با بيان اينکه دغدغه شرکت‌هاي خدمات پس از فروش براي تأمين قطعات در دوران گارانتي سعي در رضايت مشتريان خود دارد، گفت: البته در سال‌هاي پس از اتمام گارانتي براي مشتريان اين امکان وجود ندارد تا بتوانند از قطعات اصلي خودرو استفاده کنند. وي ادامه داد: به همين منظور از سال گذشته با تغيير رويکرد خود و بومي سازي قطعات موجب کاهش ۵۰ درصدي نرخ قطعات و افزايش رضايتمندي مشتريان خود شده است. مدير ارتباطات شرکت خدمات فني رنا (خدمات پس از فروش سايپا ديزل) با بيان اينکه به خصوص از سال گذشته به دنبال بومي سازي قطعات اين شرکت هستيم، اظهار کرد: به همين منظور بيش از ۱۰۰ قطعه مورد نياز محصولات سايپا را با همکاري قطعه‌سازان داخلي بومي سازي کرديم. وي با اشاره به استقبال قطعه سازان از رويکرد شرکت سايپا، گفت: در نظر داريم اصفهان را به زنجيره مصرف کنندگان اضافه کنيم. عطش مردم در بازار خودرو به دليل حاشيه بازار است در ادامه محمدرضا جبار زارع با بيان اينکه اگر اختيارات صنعت خودرو بيشتر شود، شرايط خوب خواهد شد، اظهار کرد: متأسفانه صنعت خودرو ايران، سياسي است به گونه‌اي که حتي مجلس نيز درگير خودرو است. به اعتقاد وي، موضوعات مربوط به صنعت خودرو ارتباطي به مجلس ندارد و قيمت آن بايد بر اساس عرضه و تقاضا تعيين شود. مديرعامل گروه صنعتي همگام خودرو با تاکيد بر اينکه اگر قيمت خودرو به موقع افزايش يافته بود، امروز حاشيه بازار نداشتيم، تصريح کرد: اگر سال گذشته بعد از افزايش نهاده‌ها و مواد اوليه، نرخ خودرو ۱۵ درصد افزايش مي‌يافت، امروز شاهد مشکلات اين چنيني نبوديم. وي با بيان اينکه صنعت خودرو بايد از شکل سياسي خارج و رقابتي شود، تاکيد کرد: پيش فروش خودروها که در مدت کمتر از يک ساعت انجام مي‌شود، نشان از عطش بازار است، چرا که حاشيه بازار خودرو بيش از دو برابر شده است. جبار زارع گفت: دو سال پيش پارکينگ‌هاي سايپا و ايران خودرو پر از خودرو بود و مردم حاضر به خريد نبودند، اما امروز با وجود افزايش دو تا سه برابري خودرو و به دليل نگاه مردم به خودرو در قالب سرمايه گذاري و همچنين حاشيه بازار به دنبال خريد هستند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره