ايرنا/ قائم مقام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: طراحي پايه خودرو يا همان پلتفرمهاي جديد در يک برنامه زمانبندي سه ساله براي توليد خودروهاي جديد در دستور کار قرار گرفته است.
پايه و شالوده اصلي که ممکن است بر اساس آن چندين مدل خودرو توليد و ساخته شوند در اصطلاح پلتفرم ناميده ميشود. در واقع پلتفرم مجموعه پيشرانه، جعبه دنده، شاسي و سيستم انتقال قدرت را در ميگيرد.
«بهزاد اعتمادي» افزود: اين سازمان اعتقاد راسخ به داخليسازي و تعميق ساخت داخل محصولات و قطعات دارد و بهويژه اين مأموريت را در حوزههاي نفت و گاز، فولاد، سيمان و خودرو دنبال ميکند.
به گفته وي، اگر ساخت برخي قطعات از توجيه اقتصادي برخوردار نباشد، اما از آنجا که اولويت ما رونق توليد است حتي با وجود دو برابر شدن هزينهها، حاضر به ساخت آنها هستيم.
اين مقام مسئول در خصوص برنامه ريزي براي توليد پلتفرم جديد خودرو در کشور، اظهار داشت: استراتژياي درو در صنعت خودروسازي کشور، توليد ۶۵۰ هزار دستگاه خودروي جديد در پسابرجام تا سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بود، اما با خروج آمريکا از برجام بناچار مجبور به تغيير استراتژي شديم.
وي ادامه داد: خروج شريکان خارجي صنعت خودرو از کشورمان سبب شد تا در کوتاهمدت ادامه توليد خودروهاي پرتيراژ قديمي را در دستور کار خود قرار دهيم.
اعتمادي توضيح داد: در جهان هيچ کشوري همه تجهيزات و لوازم مورد نيازش را خودش تهيه نميکند و صنعت خودروي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست؛ با اين وجود در تلاشيم که تا حد امکان ارزبري خودروها را کاهش دهيم.
وي گفت: هدف اي درو در ميان مدت، ارتقاي کمي و کيفي خودروهاي توليدي است تا قابليت صادرات دستکم به کشورهاي همسايه را داشته باشند و از اين طريق تعادل مثبتي را در ارزبري و ارزآوري اين صنعت شاهد باشيم.
معاون توسعه صنايع حمل و نقل اي درو بيان داشت: در مرحله سوم، تقويت شرکتهاي طراحي، مهندسي و مراکز تحقيق و توسعه با همکاري صاحبان اين فناوريها در جهان در دستور کار قرار خواهد گرفت که ميتوان از توانمندي خارجيها در قالب آموزش نيروي انساني بهره برد.
وي با بيان اينکه اين برنامه سه ساله طراحي شده، ابراز اميدواري کرد در مرحله سوم بتوانيم به طراحي پايه خودرو يا همان پلتفرمهاي جديد دست يابيم.
احتمال بازگشت فرانسويها به ايران
اعتمادي در ادامه به آخرين وضعيت قرارداد اي درو با شرکت رنوي فرانسه اشاره کرد و گفت: اين قرارداد اکنون تعليق شده و هرچند رنوييها از ايران خارج شدهاند، اما سرمايههايي در کشورمان باقي گذاشتهاند و منتظرند تا در صورت توافقات سياسي دوباره با بازار ايران بازگردند.
وي تاکيد کرد: اينکه مجدد با رنو کار ميکنيم يا خير بستگي به شرايط دارد، زيرا نميخواهيم با ساير کشورها قهر کنيم و اگر شرايطمان را بپذيرند مجدد با آنها همکاري خواهيم کرد.
قائم مقام اي درو افزود: از زمان خروج رنو، ما به دنبال آماده کردن زيرساختها بوده و هستيم تا در صورت همکاري مجدد، اگر هم خواستند از بازارمان خارج شوند آنقدر پتانسيل و توان داشته باشيم که سرپا بمانيم.
وي يادآوري کرد: همکاري قبلي با رنو تا مرحله ثبت شرکت هم پيش رفت و يک بار ۶۵ ميليون يورو به صورت نقد آوردند، اما پيش از بي اثر شدن نتايج برجام آن را خارج کردند.
اعتمادي ادامه داد: با اين حال، شرکت رنو پارس به عنوان سرمايه رنو در کشورمان وجود دارد و ۵۱ درصد آن متعلق به اين شرکت فرانسوي است.
وي همچنين با بيان اينکه ايران خودرو از گذشته با پژو کار ميکرده و آنها ريشه در فناوري خودروي ايراني دارند، تاکيد کرد: به همين دليل نميتوان به يکباره رابطه قديمي با آنها را قطع کرد.
معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در خصوص توليد ال ۹۰ در کشور خاطرنشان کرد: براي خودروي ال ۹۰ برنامه داريم تا با موتور ديگري توليد آن ادامه يابد.
تجاري شدن خودروهاي در کف کارخانجات مانده
وي در خصوص خودروهاي باقي مانده در کف کارخانجات گفت: با تمهيداتي که انديشيده شده، اين خودروها به زودي تجاري شده و در اختيار مشتريان قرار ميگيرند.
اين مقام مسئول به تجاري شدن بيش از ۱۶ هزار دستگاه خودروي شرکت ايران خودرو در روزهاي گذشته اشاره کرد و افزود: همزمان با اين اتفاق، حدود پنج هزار خودروي داراي کسري قطعه نيز وارد چرخه شد و هر زمان قطعات تأمين ميشوند، براي تکميل خودروها به خط توليد وارد ميشوند.
وي با ابراز خوشبيني نسبت به صنعت خودرو، تاکيد کرد: خودرو صنعتي است که پس از بخشهاي نفت و گاز و بانکداري، پردرآمدترين و اشتغالزاترين صنعت است و به همين دليل از آن دست نخواهيم کشيد.
اعتمادي، رشد خوب اين صنعت در سالهاي گذشته را يادآور شد و ابراز اميدواري کرد که با رويکرد جديد دولت و حمايت از اين صنعت، به چشمانداز پيش بيني شده براي آن دست خواهيم يافت.
وي با بيان اينکه واردات خودروي کامل به صورت سي. بي. يو (CBU) مشمول تحريمها نبوده و ميتوان آنها را به کشور وارد کرد، گفت: هرچند مخالف اين موضوع نيستيم، اما به دليل ارزبري و سخت کردن شرايط براي توليد داخل محدوديتهايي براي آن در نظر گرفته شده است.
بازار