خبرآنلاين/ سخنگوي اتحاديه کسب و کارهاي مجازي از احتمال برگشت قيمت خودرو به سايتها خبر داده و گفته است: اميدواريم در هفته آينده جلسات درباره بازگشت مجدد قيمت به سايتهاي منتشر کننده آگهي را شروع کنيم.
ممنوعيت درج قيمت در سايتهاي انتشار دهنده آگهي باعث شد تا بخشي از فرايند خريد و فروش خودرو در فضاي تلگرام و اينستاگرام شکل بگيرد که نظارتي بر آن نيست.
سخنگوي اتحاديه کسب و کارهاي مجازي ميگويد گزارشي حاوي اطلاعاتي از بررسي آگهيهاي منتشر شده در فضاي مجازي تهيه کرده و آن را براي مراجع قضايي و اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي فرستاده که نشان ميدهد بيش از ۶۰۰ هزار نفر در مدتي که درج قيمت خودرو در سايتها ممنوع بوده است، براي دسترسي به قيمت خورو به فضاي مجازي غير شفاف متوصل شدهاند و ممکن است برخي از آنها قرباني قيمتهاي کذايي خودرو در تلگرام و اينستاگرام شده باشند.
او اميدوار است اين مساله به تشکيل جلسهاي در هفته آتي و بازگشت درج قيمت خودرو در سايتهاي آگهي منجر شود.
رضا الفتنسب، ميگويد: بيش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از افرادي که به دنبال خريد و فروش خودرو بودند در مدتي که درج قيمت خودرو در سايتهاي آگهي ممنوع بوده است، به سمت کانالهاي تلگرام و صفحههاي اينستاگرام کوچ کردند و ما از فضاي قانونمند و شفافي که ميتوانست به بازار قيمتگذاري خودرو کمک کنند دور شديم.
او اضافه ميکند: حالا اين فضا به دست دلالهايي افتاده که ميتوانستيم با راهکارهاي قانوني حضورشان را از بازار خريد و فروش خودرو حذف کنيم. اينک بازار قيمتگذاري خودرو در بستري قرار گرفته که دسترسي و نظارتي روي آنها نيست و اين موضوع متاسفانه مغاير با اهداف و سياستهاي ملي نظام و شوراي عالي فضاي مجازي است.
او با اشاره به اينکه اطلاعات غلط و جوسازيها منجر به خروج بازار از روند قانونياش شد، اضافه ميکند: اطلاعات اين گزارش به مراجع مرتبط و قانوني ارسال شده که تاکنون به شدت مورد توجه قرار گرفته است و اميدواريم در هفته آينده جلسات درباره بازگشت مجدد قيمت به سايتهاي منتشرکننده آگهي را شروع کنيم.
او تاکيد ميکند: برخي عنوان کردهاند که با حذف قيمت بوده که قيمت خودرو کاهش يافته در اين خصوص بايد گفت بله قيمتها پايين آمده اما قيمت خودرو تابع چند عامل است که از جمله آن قيمت دلار و نسبت عرضه و تقاضا است و در اين مدت نيز با پايين آمدن قيمت دلار، قيمت خودرونيز روند کاهشي داشته است. اين در حالي است که برخي افراد بدون مطالعه و با غرضورزي به متهم کردن سايتهاي انتشار آگهي ادامه ميدهند.
الفتنسب ادامه ميدهد: در همين مدت اخير در فضايي که بستر نظارتي بر آن نيست افراد اقدام به قيمتگذاري خودرو تا بيش از ۳۰ ميليون تومان بيشتر از قيمت واقعي برخي خودروها کردند که اگر جلوي اين فضا گرفته نشود و خريداران و فروشندگان به اين فضا عادت کنند با ريزش تعداد کاربران ميل و رغبتي در استارتاپهاي انتشار دهنده آگهي باقي نميماند.
بازار