اولین ایربگ های بیرونی برای ضربات جانبی آزمایش شد
خودرو بانک/ سال هاست که شرکت هاي بزرگ خودروسازي و همچنين توسعه دهندگان تجهيزات ايمني اتومبيل با يک چالش بزرگ مواجه هستند و آن هم جلوگيري از برخورد وسايل نقليه با يکديگر و يا در مرحله دوم، وارد آمدن کمترين آسيب به اتومبيل و به دنبال آن کمترين آسيب به سرنشينان داخل کابين هنگام وقوع تصادفات خواهد بود که بلااستثنا تمامي نتيجهها به طراحي و ساخت ايربگهاي بيروني ختم شده است، اما انجام اينکار در عين حال که يک ايده ساده و جامع دارد، پيچيدگي هاي بسيار زيادي داشته و باعث شده تا بسياري از خودروسازان و شرکت هاي توسعه دهنده تجهيزات ايمني از رسيدن به اين هدف ناکام باشند. هرچند اين شرايط پايدار نبوده است و بعد از سال ها انتظار، شرکت ZF موفق به طراحي ايربگ هاي جانبي و آزمايش آن به صورت عملي شده است، اما اين پروژه راه زيادي براي توسعه نهايي دارد و حداقل طي 5 سال آينده نبايد انتظار تجاري سازي و استفاده همگاني از اين سيستم بر روي وسايل نقليه مختلف را داشته باشيم. همانطور که گفتيم، شرکت آلماني ZF به عنوان طراح سيستم هاي ايمني و خلق کننده ايده هاي نو براي وسايل نقليه مختلف، يک پروژه پيچيده را براي عملي کردن يک ايده ساده بدست گرفته است و در نهايت موفق به طراحي و آزمايش اوليه آن شده است، هرچند معرفي اين سيستم در سال 2018 ميلادي انجام شده بود. ايربگ هاي بيرون از اتومبيل برخلاف گزينه هاي تعبيه شده در داخل کابين که پس از برخورد باز شده و از سلامت سرنشينان داخل کابين حفاظت مي کند، نياز است که پيش از برخورد فعال شده و شدت ضربه به اتومبيل را تا حد امکان کاهش دهد و از اين رو شرکت ZF با در نظر گرفته سنسورهاي تشخيص خطر و نزديک شدن سريع اجسام به خود، در مراحل اوليه توسعه خود موفق شده تا ايربگ هاي بيروني اتومبيل را در زمان مناسب باز کرده و از شدت ضربه کم کند. شرکت توسعه دهنده اين سيستم ايمني ادعا مي کند که ايربگ هاي جانبي آن در زير درب هاي اتومبيل جاسازي شده و ابعادي بين 5 الي 8 برابر بزرگتر از ايربگ هاي ايمني رانندگان دارد، اما با اين وجود در عرض تنها 150 ميلي ثانيه باز شده و باعث مي شود تا بين 30 الي 40 درصد شدت ضربه و آسيب وارد شده به سرنشينان داخل کابين کمتر شود، اين درحاليست که اگر يک خودرو ايربگ هاي ايمني هميشگي خود بويژه ايربگ هاي جانبي داخل کابين خود را داشته باشد، مي تواند از سلامت سرنشينان داخل کابين به خوبي محافظت کند، ولي خب همانطور که در ابتداي خبر ذکر شد، اين پروژه در مراحل اوليه توسعه خود قرار داشته و نبايد انتظار تجاري سازي و استفاده عمومي آن را طي مدت زمان محدودي، آن هم اگر پروژه به توسعه کامل رسيده باشد را داشته باشيم.