نگاهی عمیق به جیپ گلادیاتور مدل ۲۰۲۰
زوميت/ جيپ گلادياتور جديدترين محصول جيپ و يک پيکاپ آفرود توانمند است که براساس مدل رانگلر شکل گرفته است. جيپ، گلادياتور را بهترين پيکاپ جهان در آفرود ميداند. ساخت يک وانت براساس جيپ رانگلر براي گروه فيات کرايسلر ۱۵ سال زمان برد. ايدهي اصلي اين خودرو در سال ۲۰۰۵ با معرفي خودروي مفهومي JK مطرح شده بود. درنهايت جيپ گلادياتور بهعنوان اولين پيکاپ ساختهشده براساس جيپ رانگلر رونمايي شد و بهعنوان مدل ۲۰۲۰ وارد بازار ميشود. گرچه پلتفرم گلادياتور با جيپ رانگلر يکسان است اما اين يک خودروي کاملا جديد و مستقل بوده و نبايد فکر کنيد که اين يک نسخهي وانت از رانگلر است. جيپ گلادياتور يک وانت سايز متوسط کاملا مدرن است و در عين حال تواناييهاي رانگلر را نيز بار خود به همراه دارد. فضاي بار گلادياتور حدود ۱.۵ متر طول دارد که آن را تبديل به يک خودروي کاربردي نيز ميکند. جيپ گلادياتور به نحوي بايد خودروي بسيار توانمندي باشد چون در اين کلاس خودروهاي پرفروش و قدرتمند زيادي مانند تويوتا تاکوما، شورولت کلورادو، جيامسي کانيون، هوندا ريجلاين و نيسان فرانتير وجود دارند. از نظر ظاهري، گلادياتور شباهت زيادي به رانگلر دارد. طراحي اين خودرو شکيل و زيبا است و در نماي جلو تقريبا فرقي بين گلادياتور و رانگلر وجود ندارد. جلوپنجرهي معروف جيپ با هفت خط عمودي در اين مدل نيز ديده ميشود اما اگر دقت کنيد ابعاد وروديهاي هوا در جلوپنجرهي گلادياتور کمي بزرگ شده است. دليل اين کار، بهبود خنککاري موتور است. ساير بخشها مانند چراغهاي LED، گلگيرها و سپر دستنخورده باقي ماندهاند و درست مانند رانگلر هستند، البته خريداران گلادياتور اين امکان را دارند تا بهصورت آپشن سپر فلزي را براي خودروي خود سفارش دهند. در نماي جانبي باتوجهبه اضافهشدن فضاي بار گلادياتور ابعاد بزرگتري در مقايسه با رانگلر دارد. طول اين خودرو تقريبا ۶۵ سانتيمتر بيشتر و فاصلهي محوري آن نيز ۴۰ سانتيمتر بيشتر از نسخهي چهار در Unlimited رانگلر است. جيپ رانگلر طراحي اسپرت و تهاجمي دارد بهخصوص در مدلهايي که پکيج روبيکان دارند ظاهر خودروهاي اسپرت است، ولي در گلادياتور بيشتر با يک خودروي کاربردي طرف هستيم. ديوارههاي جانبي فضاي بار در جيپ گلادياتور ارتفاع کمي دارند و اين ميتواند مقداري روي توانايي برابري خودرو تاثير منفي داشته باشد، در عوض جيپ با اين طراحي کاري کرده است که بهراحتي بدون نياز به پله بتوان از فضاي بار بالا رفت. با وجود اين نيز جيپ همچنان در سپر عقب، پله نصب کرده است. طول بيشتر جيپ گلادياتور نيز سبب شده است تا سواري راحتتر و فرمانپذيري بهتري در مقايسه با رانگلر داشته باشد. سيستم تعليق اين خودرو در عقب از نوع پنج اتصالي با فنر لول (مشابه با رانگلر) است و گلادياتور را در اين کلاس تبديل به خودرويي بسيار خاص ميکند چون وانتهاي ديگر در اين کلاس از فنرهاي شمش استفاده ميکنند. جيپ در مدل گلادياتور اصلاحاتي هم در سيستم تعليق انجام داده است و ميتوان حرکت آن در جاده را نسبت به مدل رانگلر بهتر ارزيابي کرد. با وجود شاسي سفت و سخت گلادياتور خودروي نرم و راحتي است. در حال حاضر جيپ گلادياتور در بازار با يک موتور ۳.۶ ليتري V6 به قدرت ۲۸۵ اسببخار و گشتاور ۳۵۰ نيوتونمتر عرضه ميشود. مصرف سوخت اين خودرو با جعبهدنده ۸ دندهي خودکار در شهر ۱۳.۸ ليتر، در جاده ۱۰.۶ ليتر و بهصورت ترکيبي ۱۲.۳ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر است. با جعبهدندهي دستي ۶ سرعته ميتوان تقريبا يک ليتر مصرف سوخت کمتر را در معيارهاي بالا پيشبيني کرد. موتور V6 گلادياتور قدرتمند است و اين خودرو را قادر به يدککشي باري به وزن ۳.۴ تن و حمل کردن باري به وزن ۷۲۰ کيلوگرم در فضاي بار ميکند که هر دو بهترين در اين کلاس هستند و خودروي ديگر توانايي رقابت را گلادياتور را ندارد. عملکرد موتور اين خودرو در کل خيلي خوب و رضايتبخش است اما نبايد انتظار آن واکنش خوب موتورهاي توربوشارژ مدرن را از آن داشت. گلادياتور با يک موتور ۲ ليتري توربو هم قابل سفارش است که برخي آن را به موتور V6 ترجيح ميدهند. يک موتور ديزلي ۳ ليتري نيز براي گلادياتور قابل انتخاب است که ميتواند ۲۶۰ اسببخار قدرت و ۶۰۰ نيوتونمتر گشتاور توليد کند. اين موتور گشتاور بالايي را در دورهاي مياني ارائه ميکند اما هنوز عرضهي آن در بازار آغاز نشده است. گلادياتور با وجود مزاياي زياد، يک جيپ است و توانايي اصلي خود را در خارج از جاده نشان ميدهد. اين مدل نيز در تمامي تيپهايي که رانگلر به فروش ميرسد، قابل خريداري است. جيپ گلادياتور از اکسلهاي Dana 44 در جلو و عقب استفاده ميکند. فنرهاي اين خودرو نيز از برند فاکس هستند و ۵۰ ميليمتر قطر دارند. درنهايت نيز دنده کمکي دو سرعتهي جيپ رانگلر را در اين خودرو مشاهده ميکنيم. تيپهاي اسپرت و Overland گلادياتور به امکانات اضافي آفرودي هم مجهز هستند. اين تجهيزات شامل سيستم چهارچرخ محرک Command-Trac، دنده کمکي با ضريب ۲.۷۲:۱ و تايرهاي همهجارو هستند. در مدل روبيکان سيستم چهارچرخ محرک دائمي Rock-Trac، دنده کمي با ضريب ۴:۱، قفل ديفرانسيل الکترونيکي براي هر دو محور جلو و عقب، تايرهاي آفرودي فالکن با قطر ۳۳ اينچي، گلگيرهاي پهنتر و دوربين ديد جلو نيز موجود هستند. جيپ گلادياتور بهخاطر طراحي جلوي خود داراي زاويه ورود به شيب ۴۳.۸ درجه است که از اين نظر تنها مقدار کمي از زاويهي ۴۴ درجهاي رانگلر کمتر است. دوربين جلوي اين خودرو به سيستم شستشوي دوربين هم مجهز است و ديد خوبي را از نقاط کوري جلوي خودرو در اختيار راننده قرار ميدهد. عملکرد جعبهدنده ۸ دندهي خودکار نيز در تمامي حالات خوب است. زاويهي فرود از شيب روبيکان در مقايسه با رانگلر پايينتر و به ميزان ۲۶ درجه است اما اين عدد همچنان از عدد ۲۴ درجهاي تويوتا تاکوما و ۲۳.۵ درجهاي شورولت کلورادو بهتر است. براي تجربهي هيجان بيشتر در جيپ گلادياتور ميتوان شيشهي جلو، درها و سقف خودرو را بهراحتي جدا کرد. حتي نسخهي داراي سقف فلزي اين خودرو نيز توانايي تبديل شدن به يک خودروي روباز را دارد. اين قابليتي است که در هيچيک از وانتهاي اين کلاس وجود ندارد. کابين خودرو نيز مانند بيرون آن آفرود است. نمايشگر لمسي روي داشبورد داراي يک حاشيهي پلاستيکي است . بيشتر کليدها و اهرمها فلزي هستند. در بخش امکانات ميتوان به مواردي چون سيستم اطلاعات و سرگرمي UConnect فيات کرايسلر، نمايشگر ۸.۴ اينچي لمسي، اپل کارپلي، اندرويد اتو و چهار پورت USB اشاره کرد. از بعد منفي هم که به قضيه نگاه کنيد، جدا کردن درها و سقف گلادياتور ميتواند احتمال به سرقت رفتن خودرو را بالاتر ببرد. در زير صندليهاي عقب اين خودرو يک فضاي مخفي براي قرار دادن وسايل وجود دارد که آن را ميتوان قفل کرد. گرچه اين محفظه فضاي زيادي ندارد و تنها لوازمي مانند کيف پول، تبلت و تلفن همراه را ميتوان درون آن قرار داد اما وجود آن در يک خودروي روباز و بدون در لازم است. قيمت جيپ گلادياتور از ۳۳ هزار دلار شروع ميشود و آن را بايد يکي از گرانترين خودروهاي کلاس خود دانست. قيمت در مدلهاي مجهزتر اين خودرو به بيش از ۴۰ هزار دلار نيز ميرسد. يکي از نقاط ضعف جيپ قيمت آن است چون مدلهاي پايهي تويوتا و شورولت قيمتي زير ۳۰ هزار دلار دارند. اما اين قيمت جاي گلايه نيز ندارد چون در عوض توانايي آفرودي جيپ کاملا خاص است. در کل جيپ گلادياتور يک وانت آفرود با سواري خوب است که يکي از بهترين انتخابها در کلاس خود به شمار ميرود. اين مدل تواناييهاي رانگلر را درکنار يک فضاي بار و سواري بهتر در خود دارد. گلادياتور همچنان بيش از آنکه يک پيکاپ باشد، يک جيپ است ولي هر دو وظيفهي خود را به نحو احسن انجام ميدهد.