8 هزار خودروی وارداتی همچنان معطل اقدام قانونی ستاد سوخت
پرشين خودرو/ حدود 8 هزار خودرو وارداتي همچنان معطل اقدام قانوني ستاد سوخت است و متاسفانه اين ستاد از اجراي قانون استنکاف مي کند. دبير انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره اينکه تاکنون هيچ يک از خودروهاي ترخيصي از گمرک شماره گذاري نشده است، اظهار داشت: بر اين اساس روز گذشته در جلسه اي با حضور تعدادي از واردکنندگان خودرو و نماينده سازمان بازرسي مستقر در وزارت راه جلسه اي در خصوص تخلفات صورت گرفته توسط ستاد سوخت و سوء جريان ها و نقض قوانين و مقررات مباحث مطرح و مسائل ناشي از توقف خودروها براي شماره گذاري و محدوديت زماني براي شماره گذاري و همچنين آثار و تبعات مالي و ضرر و زيان هاي وارده از تصميم ستاد سوخت منعکس گرديد. مهدي دادفر تصريح کرد: در اين راستا نماينده سازمان بازرسي اعلام کرد که در جريان تخلفات صورت گرفته قرار دارند و در حال بررسي فرايند هستند هر چند تذکرات لازمه نيز داده شده اما همچنان نتيجه اي حاصل نشده است. مراکز اسقاط به دنبال جلوگيري از اجراي قانون هستند وي همچنين با اشاره به اعتراضات صورت گرفته توسط مراکز اسقاط در روزهاي گذشته گفت: به دنبال اجراي قانوني ستاد سوخت بالغ بر 10 ساعت صفحه برخي از مراکز اسقاط در دو هفته قبل بازگشايي شد اما با تجمع و اعتراض تعدادي از مراکز اسقاط، ستاد سوخت مجدد صفحه مراکز را بست. وي تاکيد کرد: مراکز اسقاط به دنبال جلوگيري از اجراي قانون هستند در حالي که ستاد سوخت در بازگشايي صفحه مراکز اسقاط بر اساس قانون عمل کرد. به گفته دادفر هم اکنون 280 مرکز اسقاط در کشور وجود دارد و هر کدام از اين مراکز مجاز هستند بر اساس قانون و مقررات مربوطه با هر يک از شرکتهاي نمايندگي تعامل و خريد و فروش گواهي داشته باشند. اين مقام صنفي در انجمن واردکنندگان با توجه به اعتراضات مطرح در خصوص قيمت گواهي اسقاط گفت: واردکنندگان هيچ اظهار نظري در خصوص قيمت برگه هاي اسقاط ندارد اما معتقديم که قيمت چه کاهش و يا افزايش يابد در يک فضاي باز رقابتي قيمت تعيين شود. برخي مرکز گواهي هاي يک سال و نيم گذشته را مي خواهند به نرخ روز عرضه کنند دادفر با اشاره به اينکه خواست مراکز براي افزايش قيمت گواهي به حق است، خاطر نشان کرد: مشکل ما اين است که در سال جاري هيچ گواهي اسقاطي توليد نشده است و تمام گواهي هايي که توليد شده براي يک سال و نيم گذشته است و حالا مراکز مي خواهند بر اساس قيمت روز خودرو گواهي را قبلي را عرضه کنند. وي گفت: در صورتي که واردکنندگان خودرو مجاز بودند که خودروها را بر اساس قيمت روز بازار به فروش برسانند مسلما مراکز اسقاط هم مي توانند بر اساس روز گواهي اسقاط را عرضه کنند. اما هنگامي که سازمان حمايت و تعزيرات است و نرخ ارز و مابه التفاوت وتعرفه خودروهاي وارداتي را مشخص را محاسبه و قيمت نهايي را اعلام مي کند مگر مي شود به يکباره 60 ميليون گواهي اسقاط را روي قيمت خودروها افزود. برخي مراکز اسقاط مي خواهند قيمت گواهي را بيش از 5 برابر افزايش دهند وي افزود: متاسفانه عده معدودي از مراکز اسقاط قصد دارند قيمت گواهي اسقاط را بيش از 5 برابر افزايش دهند به طوري که اين مساله اغلب مراکز اسقاط ، ستاد مديريت سوخت ،واردکنندگان و حتي خريداران خودرو را دچار مشکل کرده است. دبير انجمن واردکنندگان همچنين با توجه به شکايت برخي از مشتريان از نرخ ما به التفاوت قيمت خودروها، گفت: شاخص واردکنندگان در اعلام نرخ مابه التفاوت قانون است بر اساس قانون مابه التفاوت نرخ ارز بر اساس حواله سامانه سنا محاسبه و بايد به نرخ روز خروج خودرو از گمرک نيز پرداخت شود. تفاهم نامه واردکنندگان و مشتريان بر سر مابه التفاوت قيمت دادفر در خصوص نرخ علي الحساب خودروهاي ترخيصي، گفت: سازمان حمايت بايد قيمت ها را اعلام کند در حالي که با گذشت بيش از يک ماه و نيم از درخواست قيمت توسط برخي از واردکنندگان هنوز قيمت ها اعلام نشده است. وي گفت: با توجه به تاخير سازمان حمايت در اعلام قيمت و به منظور حل مشکل متقاضيان بر اساس فرمولي قيمت خودروها با توجه به جريمه دير کرد وسود مشارکت و ساير موارد محاسبه و در غالب تفاهم نامه اي بين مشتري و واردکننده ارائه شده است تا خريداران خودرهايشان را تحويل بگيرند. وي در پايان اظهار داشت: در اين تفاهم نامه واردکنندگان تعهد شده اند که به محض اينکه سازمان حمايت قيمت ها را اعلام کند در صورتي که قيمت اعلامي کمتر باشد مابه التفاوت قيمت را به شماره حساب خريداران واريز کرده و چنانچه بيشتر شود مشتري موظف است مابه التفاوت قيمت را به واردکننده پرداخت کنند.