علت حضور شرکتهای تولیدکننده فرآوردههای نفت و گاز در مسابقات فرمول E چیست؟
زوميت/ با فراگيرشدن مسابقات خودروهاي الکتريکي فرمول E، شرکتهاي نفتي هم به اين مسابقات وارد شدند. در ادامه، به بررسي دلايل حضور اين شرکتها در فرمول E خواهيم پرداخت. شرکت نامآشناي Shell که در زمينهي توليد روغن موتور فعاليت دارد، تاکنون حضور پررنگي در مسابقات فرمول يک داشته؛ اما اين شرکت اخيرا همکاريهاي استراتژيکي با برخي از تيمهاي مسابقات خودروهاي الکتريکي فرمول E، آغاز کرده است. تيم e.dams نيسان همکاري رسمي خود را با شرکت شل آغاز کرده است. علاوهبراين، شل همکاري نزديکي با تيم ماهيندرا هم دارد. فرآوردههاي نفتي شل، در قسمتهاي متعددي از خودروهاي فرمول E بهکار ميروند. از جملهي محصولات شل در فرمول E ميتوان به خنککاري موتورهاي الکتريکي، مديريت دماي باتريها و خنککاري اينورترها اشاره کرد. شايد حضور يک شرکت توليدکننده فرآوردههاي نفتي همانند شل در مسابقات فرمول E کمي عجيب بهنظر برسد؛ اما اين شرکت قصد دارد زمينههاي فعاليت خود بهعنوان يک شرکت توليد انرژي را گسترش بدهد. شل اکنون درصد توليد گازهاي طبيعي نسبتبه مواد نفتي را افزايش داده (۵۳ درصد به ۴۷ درصد) و اخيرا در جريان مسابقهي فرمول E برلين، محصول جديدي را براي خودروهاي الکتريکي معرفي کرده است که گامي بزرگ براي اين شرکت محسوب ميشود. با وجود اينکه فناوري باتريها هنوز در مراحل اوليهي خود بهسر ميبرد، استفاده از مواد مخصوص نفتي ميتواند تاثيري شگرف در مسائل پراهميتي از جمله چگالي قدرت، وزن و حجم چگالي انرژي و طول عمر باتري داشته باشد. دکتر سلدا گانسل، مسئوليت رهبري گروهي از دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان را برعهده دارد که در راستاي کسب برتري نوآورانه و فناورانه در توليد مواد روغني و سوختي، تلاش ميکنند. بهگفتهي گانسل:قواي محرکهي خودروهاي فرمول E هنوز هم از قطعات مکانيکي متعددي برخوردار است که نياز به روغنکاري مناسب براي جلوگيري از آسيبهاي احتمالي دارند. در موتورهاي الکتريکي و سيستم انتقال قدرت، ياتاقانهايي وجود دارند که نيازمند گريسکاري مناسب هستند. همچنين براي جعبهدنده هم بايد مواد روانکاري مناسب درنظر گرفته شود و از مواد مخصوص براي مديريت دما استفاده شود. ما تاريخچهاي طولاني در حضور در موتوراسپرت داريم و همين موضوع در افزايش نوآوري محصولات ما تاثير بهسزايي دارد. ما همکاري بلندمدتي با مسابقات فرمول يک، نسکار و ايندي کار در ايالات متحده داريم. او در ادامه ميگويد:در همکاري با نيسان، اميد داريم که محصولاتمان را بهبود بدهيم. آزمايشگاه ما پيست مسابقه است و از نتايج بهدستآمده در توليد محصولات روزانهي بهتر بهره خواهيم برد. طبق معمول، آزمونوخطا در موتوراسپرت فرصت مناسبي براي شرکت شل بوده است تا بتواند از دانستههاي خود در راستاي توليد محصولات بهتر استفاده کند. آندرياس ليپ، مدير ارشد بخش خودروهاي الکتريکي در شل، ۱۵ سال سابقهي کار در اين شرکت دارد و آيندهي محصولات در بخش انرژيهاي تجديدپذير را مثبت قلمداد ميکند. او در توضيح اهميت حضور در مسابقات فرمول E ميگويد:سه دليل براي همکاري با تيمهاي فرمول E حائز اهميت است. دليل اول، نزديکي با شرکتهاي سازندهي خودرو است و نيسان جزء برترين سازندگان خودروهاي الکتريکي محسوب ميشود. بنابراين، اين يک همکاري سازنده خواهد بود. ديگر تيمهاي حاضر در فرمول E، از آخرين فناوري خودروهاي الکتريکي بهره ميبرند و قواي محرکه را تا بيشترين حد ممکن پيش ميبرند. اين يک فرصت مناسب است تا فرآوردههاي نفتي را آزمايش و بررسي کنيم. اين موضوع براي خودروهاي عادي آنقدر ضروري نيست. موضوع در رابطه با نزديکتر کردن مشتريان به محصولات و الهام بخشي بهَعموم جامعه است تا صحبت در رابطه با وسايل نقليهي الکتريکي جذابتر شود. ورود شرکت شل به مسابقات فرمول E در هنگامي رخ داده است که پيشبيني ميشود تا سال ۲۰۳۰، خودروهاي الکتريکي نزديک به ۵۰ درصد فروش کلي بازار خودرو را بهخود اختصاص دهند. محصولات شل در خودروهاي هيبريدي هم قابل استفاده هستند و فعاليت شل در مسابقات فرمول E، بيانگر اهداف شرکت براي نزديکتر شدن به توليد انرژيهاي تجديدپذير در آينده است. علاوهبراين، شرکت شل در خودروهاي پيل سوختي هيدروژني و فناوريهاي گازي و ايستگاههاي شارژ برقي براي کاربران خانگي و شهري هم سرمايهگذاري کرده است.