logo

تایم اوت، فرصتی برای تکمیل خودروهای ناقص

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
تایم اوت، فرصتی برای تکمیل خودروهای ناقص
پرشين خودرو/ بايد يک تايم اوت(time out) و وقت استراحت براي خطوط توليد دو شرکت خودروسازي در نظر گرفته شده و با وقفه اي کوتاه در توليد، خودروسازان فقط به تکميل خودروهاي ناقص بپردازند. در جديدترين آماري که اين روزها در خصوص تعداد خودروهاي ناقص در کف اعلام شده تعداد اين خودروها در دو شرکت خودروسازي 200 هزار دستگاه عنوان شده است اين در حالي که کمتر از دو هفته قبل دبير انجمن خودروسازان آمار خودروهاي ناقص در هر يک از دو شرکت خودروسازي را 80 تا 90 هزار دستگاه اعلام کرده بود. هر چند در روزهاي اخير شرکت هاي خودروساز بر اهتمام نسبت به تکميل و تحويل خودروهاي ناقص تاکيد دارند و آمارهايي در خصوص رفع نقص تعدادي از خودروهاي در کف نيز ارائه مي کنند اما با اين حال افزايش آمار خودروهاي ناقص در کف کارخانجات نشان از ادامه مشکلات توليد در شرکتهاي خودروساز دارد. بر اين اساس کارشناسان معتقدند که در صورتي مشکلاتي براي رفع نقص قطعات خودروها وجود نداشت بايد آمار توليد واقعي شرکت ها بالا مي رفت و تا اين ميزان آمار خودروهاي دپو شده در کف کارخانجات افزايش نمي يافت. اين اظهارات در حالي است که بر اساس آماري که اخيرا خودروسازان به بورس اعلام کردند توليد تيراژ محصولات سواري سه خودروساز بزرگ کشور در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 48 درصد افت داشته است. در چنين شرايطي که هر روز آمار توليد خودروهاي ناقص افزايش مي يابد و روز به روز نقدينگي بيشتري در شرکتها قفل مي شود، سوالي که مطرح مي شود اين است که با توجه به مشکلات جدي خودروسازان براي توليد، علت اصرار بر بر ادامه توليد خودروهاي ناقص چيست؟ ايا اين جريان بواسطه فشار وزارت صنعت و تبعيت خودروسازان از سياست هاي وزارت صنعت صورت مي گيرد؟ افزايش توليد خودروهاي ناقص به دنبال فشارهاي وزارت صنعت به خودروسازان! در همين زمينه عضو هيات علمي دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران در گفت و گو با خبرنگار پرشين خودرو عنوان مي کند: به نظر مي رسد افزايش توليد خودروهاي ناقص در کف به دليل فشارهاي بي مورد وزارت صنعت و معدن به شرکتهاي خودروساز براي ادامه توليد و تبعيت شرکتها از سياست هاي وزارت صمت است. امير حسن کاکايي معتقد است افزايش خودروهاي ناقص در کف دو شرکت خودروسازي نشان از ادامه مشکلات توليد است و بايد وزارت صنعت راهکاري به جز فشار براي ادامه توليد در شرکتها را در پيش بگيرد. روز به روز پول بيشتري در شرکتهاي خودروسازي قفل مي شود به گفته اين کارشناس صنعت خودرو، با دستور مشکلات حل نمي شود و بايد راه حلي پيدا کرد چرا که با ادامه شرايط کنوني روز به روز پول بيشتري در شرکتهاي خودروسازي قفل مي شود و با اين روند مشکلات نقدينگي خودروسازان افزايش و بدهي شرکتها بالاتر مي رود. وقفه اي کوتاه در جريان توليد خودروسازان وي راهکار وضع کنوني را توقف موقت توليد جهت تکميل خودروهاي ناقص عنوان کرده و مي گويد: بايد يک تايم اوت ( time out) و وقت استراحت براي خطوط توليد دو شرکت خودروساز در نظر گرفته شده و با وقفه اي کوتاه در توليد، خودروسازان صرفا به تکميل خودروهاي ناقص بپردازند. اين کارشناس صنعت خودرو تاکيد مي کند: با تکميل خودروهاي ناقص و تجاري سازي خودروهاي در کف بالاي 10 هزار ميليارد تومان پول آزاد و به چرخه نقدينگي شرکتهاي خودروسازي باز خواهد گشت بانک مرکزي هر روز قفل محکم تري بر توليد مي زند کاکايي ضمن اشاره به ضرورت پرداخت الباقي تسهيلات مصوب دولت به قطعه سازان خاطر نشان مي کند: در صورتي که تسهيلات 7 هزار ميليارد توماني ( 844 ميليون يورويي ) به قطعه سازان پرداخت شود ضمن اينکه اين 10 هزار ميليارد پول آزاد مي شود چرخه توليد قطعه سازان و خودروسازان به حرکت در خواهد آمد. وي با بيان اينکه با عدم همکاري دستگاهها متولي و بانک مرکزي روز به روز مسائل پيچيده تر و قفل محکم تري براي توليد زده مي شود، ياد آور مي شود: صحبت از 200 هزار دستگاه تنها ارائه آمار خودرو ناقص در کف کارخانه نيست بلکه موضوع افزايش تعداد خودروهايي است که براي نگهداري آنها هزينه پرداخت مي شود و در مقابل تاخير در تحويل هر کدام از آنها خودروسازان جريمه مي شوند. وي همچنين با اشاره به اينکه بخش مهمي از هزينه توليد خودروهاي ناقص بدهي خودروسازان است که روز به روز به قطعه سازان بيشتر مي شود، تاکيد مي کند: مساله مه در اين شرايط تامين نقدينگي و ارز مورد نياز قطعه سازان براي خريد قطعات و مواد اوليه توليد است و موضوع بعدي دور زدن تحريم هاست که در حال حاضر بخش خصوصي توانش را دارد و با هر چه سريعتر مشکل تامين ارز مورد نياز صورت گرفته تا با تامين قطعات، جريان تکميل خودروهاي ناقص سرعت گيرد. به گفته کاکايي اينکه ظاهرسازي شود که توليد خودروسازان ادامه دارد پاسخ مناسبي به مردم نيست و مشکلي از اين صنعت را هم حل نمي کند. عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ياد اور مي شود: اصرار بر روش هاي غلط به طور قطع مشکلات خودروسازان را پيچيده تر مي کند بنابراين ادامه توليد خودروهاي ناقص ضمن اينکه نقدينگي شرکتها را قفل مي کند بلکه زيان خودروسازان را هر روز بيشتر خواهد کرد. به گفته وي خودروسازان با اجراي دستورات وزارت صنعت با دستان خودشان طناب دار اين صنعت را محکم تر مي کنند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره