صبحانه آنلاين/ پژو ۳۰۱ قرار بود به عنوان محصول مشترک پژو و ايرانخودرو با قيمت ۶۰ ميليون به بازار بيايد، حالا بعد از دو سال قرار است ايرانيها تنهايي سراغ توليد پژو ۳۰۱ بروند.
در حالي که هنوز ۱۵۰ هزار ماشين نصفه و نيمه در پارکينگهاي ايرانخودرو منتظر قطعه هستند تا کامل شده و به بازار عرضه شوند و از طرف ديگر شرکتهاي خودروسازي چالشهاي زيادي با قراردادهاي پيشفروشي که قبلا امضا کردند دارند، معاون وزير صنعت از داخليسازي يک خودرو جديد به عنوان پژو ۳۰۱ خبر داده است. يک خودرو فرانسوي که براي بازارهاي ضعيف مثل آفريقا، آمريکاي لاتين و آسياي غربي طراحي شده و دو سال پيش قرار بود به صورت مشترک بين ايرانخودرو و پژو توليد شود.
حالا که پژو ميز معامله را ترک کرده، وزارت صمت ميگويد قرار است پژو ۳۰۱ ايراني به زودي رونمايي و به بازار عرضه شود. خودرويي که احتمالا ۸۰ درصد قطعات آن توسط ايرانيها توليد ميشود. در اين گزارش به شش روايت از پژو ۳۰۱ که شش سال از عرضه آن در بازار جهاني ميگذرد و شش ويژگي مهم و کليدي دارد پرداختهايم.
هنوز مدتي از خبرساز شدن روهام نگذشته که خبرها از رونمايي قريبالوقوع يک خودرو ديگر روايت ميکنند. شنيدهها در اين مورد زياد است، اما هنوز خود شرکت سازنده جزئياتي از مهمان جديد کارخانههاي ايراني اعلام نکرده است.
روايت اول: کدام شرکت خودروسازي پژو ۳۰۱ را توليد ميکند؟
پژو ۳۰۱ جز خودروهاي پسابرجامي به حساب ميآيد و توليد آن در قرارداد ايران خودرو و پژو گنجانده شده بود. بعد از اينکه شرکت پژو از ايران خارج شد، توليد پژو ۳۰۱ هم به حالت تعليق درآمد و حالا ايران خودرو دست به کار شده و قرار است به تنهايي سراغ توليد پژو ۳۰۱ در ايران برود. اين خبري است که فرشاد مقيمي، معاون امور صنايع وزارت صمت اعلام کرده و هنوز جزئياتي توسط مسئولان ايران خودرو اعلام نشده است.
روايت دوم: پژو ۳۰۱ کي به بازار ميآيد؟
آنطور که معاون وزير صمت ميگويد نمونهسازي پژو ۳۰۱ انجام شده و برنامهريزيهاي لازم براي توليد انبوه اين محصول صورت گرفته است. مقيمي ميگويد پروژه توليد پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو در حال اجراست و اين خودرو به زودي رونمايي خواهد شد.
روايت سوم: قيمت پژو ۳۰۱ چقدر خواهد بود؟
آن زمان که شرکت فرانسوي پژو هنوز پاي ميز معامله بود، قيمت پژو ۳۰۱ براي بازار رقمي حدودي ۶۰ ميليون تومان برآورد شده بود. حالا بيش از يک سال از آن زمان گذشته و در اين مدت بازار خودرو حسابي به هم ريخته، طوري که قيمت محصولات ايران خودرو در سال ۹۸ و ۹۷ به اندازه کافي بالا رفته است.
با اين وجود دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو ميگويد به خاطر استفاده از قطعات توليد داخل به جاي قطعات مونتاژي سي کي دي يا همان منفصله، قيمت پژو ۳۰۱ با هزينه کمتري نسبت به برنامهريزي اوليه تمام خواهد شد.
با توجه به اينکه در برنامهريزي اوليه قيمت پژو ۳۰۱ حدود ۶۰ ميليون تومان براورد شده بود، احتمالا دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو رقمي پايينتر از ۶۰ ميليون تومان براي قيمت پژو ۳۰۱ متصور است. اين در حالي است که قيمت روز دنا پلاس به عنوان خودرو ملي در بازار حدود ۱۵۰ ميليون تومان است.
دو سال پيش زماني که قرارداد توليد مشترک پژو ۳۰۱ بين ايرانخودرو و پژو امضا شد، قيمت پژو ۳۰۱ وارداتي در بازار ۹۵ ميليون تومان بود و قرار بود قيمت مدل ايراني آن رقمي بين ۵۸ تا ۶۵ ميليون تومان باشد.
روايت چهارم: پژو ۳۰۱ خودرو ملي ميشود؟
ايران خودرو و پژو قرار بود شريکي پژو ۳۰۱ را به سهم ۵۰ درصد براي هر دو طرف در ايران توليد کنند، اما اخيرا معاون وزير صمت از پروژه داخليسازي پژو ۳۰۱ پردهبرداري و تاکيد کرده که اين محصول بدون حضور خودروساز فرانسوي در ايران، توليد خواهد شد.
با اينکه ايران خودرو نظري درباره سهم ايرانيها در توليد پژو ۳۰۱ نداده، دبير انجمن سازنده قطعات ميگويد تا حالا دستيابي به خودکفايي و داخليسازي ۸۰ درصدي پژو ۳۰۱ محقق شده و اگر بعضي زيرساختهاي مربوط به صنايع مادر آماده شود، درصد خودکفايي در ساخت اين محصول بيشتر خواهد شد.
اين درحالي است که همين حالا حدود ۱۵۰ هزار خودرو در پارکينگ ايران خودرو منتظر قطعه هستند تا تکميل شده و روانه بازار شوند.
روايت پنجم: پژو ۳۰۱ در دنيا با چه قيمتي فروخته ميشود؟
پژو ۳۰۱ در امارات با قيمت ۶۰ هزار درهم عرضه ميشود و اگر هر درهم را سه هزار و ۶۰۰ تومان در نظر بگيريم، ميبينيم اماراتيها براي پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۹ رقمي حدود ۲۱۶ ميليون تومان هزينه ميکنند که تقريبا برابر با قيمت آن در داخل است. پژو ۳۰۱ وارداتي در حال حاضر با قيمتي بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان در بازار فروخته ميشود.
روايت ششم: چرا ايران خودرو سراغ پژو ۳۰۱ رفته است؟
دو سال پيش زماني که ايران خودرو با پژو سر توليد اشتراکي پژو ۳۰۱ به توافق رسيد، اين خودرو در بين ماشينهاي اقتصادي براي بازارهاي ضعيف قرار داشت و شايد دليل اينکه ايرانخودرو براي توليد ماشين جديد سراغ پژو ۳۰۱ رفته همين اقتصادي بودن آن باشد.
شش سال با پژو ۳۰۱ از ۲۰۱۳ تا حالا
توليد اولين پژو ۳۰۱ به دهها سال قبل بر ميگردد. سال ۱۹۳۲ شرکت پژو يک خودرو خانوادگي بزرگ را به نام پژو ۳۰۱ به بازار عرضه کرده بود که هيچ شباهتي به پژو ۳۰۱ فعلي ندارد. پژو ۳۰۱ فعلي در سال ۲۰۱۲ طراحي و رونمايي شد و از سال ۲۰۱۳ در خيابانها مشاهده شد. در اين شش سالي که از ساخت پژو ۳۰۱ ميگذرد، سه کشور مشتري پروپاقرص آن شدند و سراغ مونتاژ پژو ۳۰۱ در کشور خودشان شدهاند. اسپانيا اولين توليد کننده پژو ۳۰۱ بود و بعد از آن در سال ۲۰۱۳ پايش به کارخانههاي چيني باز شد. سال ۲۰۱۴ نيجريهايها دست به کار شدند و خط توليد پژو ۳۰۱ را در کشورشان راهاندازي کردند.
پژو ۳۰۱ از همان اول براي بازارهاي ضعيف و در حال توسعه طراحي شده بود و براي همين به بازار کشورهاي غرب آسيا، آفريقا، آمريکاي لاتين و اروپاي شرقي وارد شد. اولين کشور غرب آسيا که پژو ۳۰۱ را وارد کرد، ترکيه بود که در همان ابتداي توليد پژو ۳۰۱ توسط اسپانيا اين ماشين را به خيابانها آورد.
ماههاي پاياني سال ۲۰۱۲ که پژو ۳۰۱ به صورت محدود توليد و عرضه ميشد، حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه از اين محصول در سطح دنيا توليد شد. سال ۲۰۱۳ آمار توليد پژو ۳۰۱ به ۷۷ هزار دستگاه رسيد و در سال ۲۰۱۴ رکورد توليد پژو ۳۰۱ محقق شد. طوري که ۱۰۷ هزار دستگاه در اين سال روانه بازار جهاني شد. سال ۲۰۱۵ با ۱۰۳ هزار پژو ۳۰۱ و سال ۲۰۱۶ با ۱۰۲ هزار پژو ۳۰۱ ديگر در دنيا توليد شد.
پارسال شرکت ايران خودرو سراغ عرضه پژو ۳۰۱ وارداتي رفت. اين اولين حضور پژو ۳۰۱ در ايران بود و آن زمان قيمت پژو ۳۰۱ وارداتي حدود ۹۵ ميليون تومان بود و حالا به رقمي بالاي ۲۰۰ ميليون تومان رسيده است.
شش ويژگي مهم پژو ۳۰۱ که ميتوانيم روي آن حساب باز کنيم
ويژگيهاي مثبت پژو ۳۰۱ کم نيستند. هرچند معلوم نيست مدل ايراني پژو ۳۰۱ هم بتواند چنين ويژگيهاي مثبتي داشته باشد و بايد منتظر باشيم تا ببينيم پژو ۳۰۱ ايراني چقدر با نمونه فرانسوي آن شباهت دارد.
اولين ويژگي مهم پژو ۳۰۱ اين است که از همان اول براي بازارهاي ضعيف طراحي شده. فرانسويها در طراحي پژو ۳۰۱ سعي کردند قيمت تمام شده آن پايين باشد و براي همين پژو ۳۰۱ در کشورهاي غرب اروپا حضور چشمگيري ندارد و بيشتر در کشورهاي آفريقا، آمريکاي لاتين و غرب آسيا مشتري دارد. پژو ۳۰۱ وارداتي اين روزها در بازار با قيمت بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان است.
دومين ويژگي پژو ۳۰۱ به عنوان يک سدان سايز متوسط، ايمني بالاي آن است. در تست ايمني که موسسه يورو انکپ در سال ۲۰۱۴ بر روي اين خودرو انجام داده، پژو ۳۰۱ توانسته سه ستاره ايمني را به دست آورد. از جمله مهمترين سيستمهاي ايمني و امنيتي پژو ۳۰۱ ميتوان به مواردي همچون سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم کنترل الکترونيکي پايداري خودرو (ESP)، سيستم ترمز اضطراري (EBS)، کيسه هواي راننده و سرنشين جلو، کيسه هواي جانبي سر و قفسه سينه، سيستم هشدار هوشمند، کمربند ايمني سه نقطهاي، ايزوفيکس و سنسور پارک عقب صوتي با نمايشگر اشاره کرد.
سومين ويژگي آپشنهاي متنوع است. وقتي ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان براي يک ماشين خرج کنيد، حتما انتظار امکانات متنوعي از آن داريد. از جمله مهمترين تجهيزات پژو ۳۰۱ ميتوان به فرمان هيدروليک، غربيلک فرمان چرمي با قابليت تنظيم ارتفاع، تهويه مطبوع اتومات، راديو با نمايشگر LCD، تيونر، چهار بلندگو، دکمههاي کنترل روي فرمان، صندليهاي راننده و سرنشين جلو با امکان تنظيم ارتفاع، روکش صندلي نيمه چرمي، صندلي عقب تاشو، آينههاي جانبي برقي مجهز به گرم کن، آينههاي بغل و دستگيرهها همرنگ بدنه، شيشههاي برقي جلو و عقب، شيشه عقب با گرمکن، چراغهاي هالوژن با سامانه روشنايي در روز و امکان تنظيم برقي از داخل، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، صفحه کيلومتر با طراحي ارگونوميک، سيستم کنترل پايداري، فرمان اسپرت (دي کات)، سنسور باد تاير و صندلي تاشو عقب دوتکه اشاره کرد.
چهارمين ويژگي پژو ۳۰۱ کابين شيک و جادار آن است. طراحي داشبورد پژو ۳۰۱ بسيار زيبا و مدرن است و مهمتر از همه، ارگونومي خوبي دارد. يکي ديگر از نقاط قوت کابين پژو ۳۰۱، فضاي جادار آن است. عرض زياد پژو ۳۰۱ باعث شده سرنشينان صندلي عقب مشکلي از بابت جا نداشته باشند.
پنجمين ويژگي سواري نرم روي خيابانهاي پر چاله است. کيفيت سواري پژو ۳۰۱ مثل بقيه سدانهاي ساختهشده توسط شرکت پژو، کاملا نرم و بدون تنش است. پژو ۳۰۱ در چرخهاي جلو به سيستم تعليق مک فرسون و در عقب هم به سيستم تعليق نيمهمستقل با ميله پيچشي مجهز شده است. همين مورد باعث شده لرزش چرخها به خوبي گرفته شود و سرنشينان پژو ۳۰۱ احساس راحتي داشته باشند.
ششمين ويژگي گيربکس شش دنده اتوماتيک است. اين گيربکس خودکار که از قابليت تعويض دنده دستي يا همان تيپ ترونيک برخوردار است، عملکرد خوبي داشته و هماهنگي قابل قبولي با پيشرانه خودرو دارد. گيربکس پژو ۳۰۱ از دو حالت اسپرت و برفي برخوردار است که در حالت اسپرت، تعويض دندهها در دورهاي بالاتري انجام ميگيرد و در حالت برفي نيز انتقال قدرت به چرخها با شدت کمتر و به آهستگي انجام ميشود تا مانع لغزش خودرو در جادههاي برفي شود.
بازار