مونتاژ خودروهای چینی ۷۵ درصد کاهش یافت
دنياي اقتصاد/ حضور محصولات چيني در خطوط توليد دو شرکت بزرگ خودروساز هر روز کمرنگتر ميشود. کاهش مونتاژ محصولات چيني به ميزاني است که توليد برخي از اين محصولات متوقف شده و نفس مونتاژ برخي ديگر به شماره افتاده است. براساس آمارهاي ارائه شده توسط خودروسازان در سايت کدال سازمان بورس، طي دو ماه ابتدايي سالجاري ۴ هزار و ۷۰۹ دستگاه محصولات چيني در خطوط توليد دو خودروساز بزرگ کشور مونتاژ شده است؛ درحاليکه در مدت مشابه سال گذشته تعداد محصول چيني مونتاژ شده ۱۹ هزار و ۳۰۴ دستگاه بوده است. به اين ترتيب توليد محصولات چيني با افت ۶/ ۷۵ درصدي روبهرو شد. اين ميزان کاهش در شرايطي است که پيشتر و در تحريمهاي اوليه، شرکتهاي خودروساز چيني اين امکان را يافتند که در خلأ شرکاي فرانسوي نهايت استفاده را از بازار ايران ببرند. خودروسازان چيني در اوايل دهه ۹۰ توانستند با هدف قرار دادن بازار ايران هم خطوط توليد شرکتهاي خصوصي و هم دو خودروساز بزرگ کشور را به تصاحب محصولات خود در آورند. جذابيت خودروهاي چيني با توجه به آپشنهاي نصب شده روي آنها براي بازار ايران به ميزاني بود که بعد از توافق برجام و بازگشت شرکاي خارجي، دو خودروساز بزرگ کشور نه تنها مونتاژ خودروهاي چيني را از دستور کار خارج نکردند، بلکه سبد محصولات خود را متنوع تر نيز کردند. با اين حال بعد از خروج ايالاتمتحده آمريکا از برجام در ارديبهشتماه سال گذشته و بازگشت تحريمهاي مربوط به صنعت خودرو از مردادماه ۹۷، خودروسازان چيني ارسال CKD محصولات خود به ايران را محدود کردند. اما براساس اطلاعات ارائه شده توسط خودروسازان شرکت ايران خودرو، مونتاژ دو محصول چينيهايما S۵ و S۷ وهمچنين دانگ فنگ H۳۰ را در دستور کار دارد. البته اخباري از مونتاژ دانگ فنگ S۳۰ نيز در سال گذشته رسانهاي شد، اما هنوز اين محصول در بازار ديده نشده است. بزرگترين خودروساز ايران در مجموع در دو ماهه ابتدايي سالجاري، ۳ هزار و ۷۵ دستگاه انواعهايما و دانگ فنگ را در خطوط توليد خود تکميل کردهاند. از اين تعداد سهمهايما يک هزار و ۳۰۴ دستگاه و سهم دانگ فنگ نيز يک هزار و ۷۷۱ دستگاه بوده است. مونتاژ اين تعداد خودرو در مدت زمان ذکرشده نشاندهنده افت ۶/ ۵۵ درصدي مونتاژ محصولات چيني به نسبت ۲ ماهه ابتدايي سال ۹۷ است. در بازده مشابه در مجموع ۶ هزار و ۹۳۸ دستگاه انواعهايما و دانگ فنگ در خطوط توليد ايران خودرو تکميل شده بود. شرکت سايپا نيز مونتاژ دو محصول چيني، چانگان و آريو را در برنامه توليد خود دارد. دومين خودروساز کشور تا پايان ارديبهشتماه سالجاري در مجموع هزار و ۵۵۲ دستگاه خودروي چيني را در خطوط توليد خود مونتاژ کرده است. تمامي اين خودروها به خودروي چانگان اختصاص يافته و اين شرکت در دو ماه ابتدايي سال ۹۸، هيچ خودروي آريويي را در خطوط توليد خود نداشته است. مقايسه آماري ميان دوماه ابتدايي سالجاري با مدت مشابه سال گذشته گوياي افت توليد ۴/ ۶۴ درصدي مونتاژ محصولات چيني در خطوط توليد سايپا است. پيش تر و در مدت مشابه سال ۹۷، شرکت سايپا چهار هزار و ۳۶۱ دستگاه خودروي چانگان و آريو را در خطوط توليد خود تکميل کرد. از اين تعداد، سهم چانگان ۲ هزار و ۸۰۳ دستگاه و سهم آريو هزار و ۵۵۸ دستگاه بود. اما شرکت پارسخودرو بهعنوان زيرمجموعه سايپا، مونتاژ محصولات برليانس را بر عهده داشت و اين در شرايطي است که افت مونتاژ محصولات چيني در اين شرکت بسيار بيشتر از ايرانخودرو و سايپا بوده است. پارسخودرو در دو ماه ابتدايي سال ۹۸، تنها ۷۹ دستگاه انواع برليانس توليد کرده است. اين ميزان مونتاژ در مقابل برليانسهايي که در دو ماه ابتدايي سال ۹۷ در اين شرکت توليد شده است، گوياي افت ۹۹ درصدي است.پارسخودرو در مدت ذکر شده سال گذشته توانسته بود تعداد ۷ هزار و ۹۶۰ دستگاه برليانس را کامل کرده و به بازار عرضه کند.