نماد آخرین خبر

قطعه سازان موتورسیکلت، قابلمه ساز شدند!

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
قطعه سازان موتورسیکلت، قابلمه ساز شدند!
پرشين خودرو/ اين روزها اوضاع قطعه سازان موتورسيکلت نيز همچون زنجيره تامين خودروسازان حال و روز خوشي ندارد آمارها حاکي از تعطيلي نزديک به 90 درصد از قطعه سازان موتورسيکلت پس از تغيير و افت جريان توليد در اين صنعت دارد. در روزهايي که بيشتر صنايع مهم و استراتژيک مانند خودروسازي با مشکلات جدي توليد و نقدينگي رو به رو هستند افت شديد توليد کارخانجات موتورسيکلت و کاهش آن از 2 ميليون دستگاه به زير 160 هزار دستگاه در سال خبر از اتفاقات بسيار ناگوار و تعطيلي گسترده در صنعتي با قدمتي چند دهه دارد. اين وضعيت در حالي هر روز نگران کننده مي شود که هم اکنون از 60 کارخانه توليد موتورسيکلت در کشور، تنها 20 کارخانه و عمدتا تحت ليسانس فعاليت دارند که اغلب به جهت تعهدات و سرمايه گذاري هاي صورت گرفته تلاش دارند تا آخرين لحظه سنگر توليد را حفظ کنند اما به گفته فعالان اين صنعت با توجه به شرايط موجود به طور قطع آنها نيز محکوم به فنا هستند. در چنين شرايطي متاسفانه اوضاع قطعه سازان موتورسيکلت نيز همچون زنجيره تامين خودروسازان حال و روز خوشي ندارد به طوري که به گفته نايب‌ رئيس انجمن سازندگان قطعات موتورسيکلت ،صنعتي که داراي بستري حداقل 50 ساله است مدتي است بواسطه جنگ حيدري و نعمتي و بلاتکليفي مورد جفا واقع شده و در حال نابودي است . جوسازي و بلاتکليفي توليد موتورسازان را به کمتر از 10 درصد رساند حبيب‌الله محمودان در گفت و گو با خبرنگار پرشين خودرو با اشاره به وضعبت توليد و شماره گذاري موتورسيکلت در کشور عنوان مي کند: بر اساس آخرين آمارها شماره گذاري موتورسيکلت در ايران به ساليانه 160 هزار دستگاه رسيده است حتي اين رقم در 4 ماه ابتدايي امسال نيز به کمترين ميزان رسيده است در حالي که در سالهاي گذشته و پيش از فشار دستگاههاي متولي و مشکلات توليد ،رقمي در حدود 2 ميليون دستگاه در سال بوده است. وي بخشي از شرايط کنوني در اين صنعت را ناشي از جوسازي برخي رسانه ها عنوان کرده و مي گويد: متاسفانه در چند سال اخير برخي رسانه ها با فضا سازي کل آلايندگي هواي ايران را بر گردن صنعت موتورسيکلت انداختند به طوري که پرتيراژ ترين روزنامه ها تيتر اولشان را به موضوع موتورسيکلت اختصاص دادند و آنقدر در خصوص اين موضوع سياه نمايي کردند که موجب فشار دولت و تصميم گيران و تدوين برخي قوانين و مصوبات و توقف بخش مهمي از اين صنعت شد. خوابي که براي صنعت موتورسيکلت تعبير شد / فروش عصاره سالها تجربه موتورسازان به ثمن بخس وي با بيان اينکه معلوم نيست کساني که طراحان صنعت کشور هستند چه خوابي براي صنعت موتورسيکلت ديدند ، به برخي از اتفاقات در اين صنعت پرداخته و مي گويد: متاسفانه امروز عصاره سالها تجربه و سرمايه گذاري براي آموزش نيروي کارآمد و متخصص در اين صنعت را داريم به ثمن بخس به کشورهاي اطراف مي بخشيم و هيچ اتاق فکري نيست که بتواند در اين خصوص تصميم گيري و سياست گذاري نموده و مانع چنين جرياني شود. اين مقام مسئول در انجمن سازندگان قطعات موتورسيکلت با اشاره طرح انتقال يکي از بزرگترين کارخانه هاي موتورسيکلت سازي در ايران به ترکيه مطرح مي کند: حاصل سالها تجربه در حوزه توليد و قطعه سازي در صنعت موتورسيکلت را داريم به ثمن بخس مي فروشيم به طوري که امروز برخي از قطعه سازان ايراني با خروج تجربيات و نيروهاي کارآمد از کشور، اقدام به توليد قطعات در ترکيه مي کنند در حالي که تا پيش از اين کشور ترکيه در صنعت قطعات موتورسيکلت بسيار عقب تر از ايران بود. به گفته محمودان هم اکنون شرکتهاي هندي نيز در کشورهاي اطراف از جمله ترکيه، اوکراين، قزاقستان، روسيه شروع به بازاريابي و توليد محلي کردند به عنوان مثال شرکت باجاج با استفاده از تجارب بازار ايران و مدل هاي موفق در بازار کشورمان داشت و بر اساس نتايجي که از شرايط اقليمي و آب و هوايي و گستردگي جغرافيايي در ايران بدست آورده با انتخاب برخي از مدل ها در حال توليد موفق در اين کشورها و واردات به ايران است. قطعه سازان با چشم پوشي از سود به زنجيره خدمات موتورهاي خارجي پيوستند وي در پايان همچنين با توجه به نقش مشکلات توليدکنندگان موتورسيکلت بر قطعه سازي در اين صنعت از حذف تعداد زيادي از قطعه سازان موتور از جريان توليد موتور و ورود به حوزه توليد و ساخت ظروف و وسايل ورزشي خبر داد و تصريح کرد: با وجود تغيير شغل برخي از قطعه سازان اما همچنان تعدادي از آنها با تکيه بر توانمندي بالا تلاش کردند تا حضورشان را در اين صنعت حفظ کرده و سنگر را خالي نکردند چنانچه هم اکنون تعدادي از واحدهاي قطعه سازي در اين صنعت به حوزه خدمات پس از فروش و تامين قطعات موتورسيکلت هاي خارجي وارد شدند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره