صبحانه آنلاين/ بررسي قيمت خودروهاي وارداتي طي 5 سال گذشته نشان ميدهد پس از افزايش نرخ ارز قيمت اين خودروها به ميزان چشمگيري افزايش پيدا کرده است. البته علاوه بر نرخ ارز، عوامل مهمتري چون گمرک، شرايط بازار و انحصار در واردات نيز تاثيرگذار بوده است.
طي ماههاي گذشته بسياري از خبرگزاريها در خصوص لغو تعرفههاي گمرکي خودروهاي وارداتي خبرهاي متعددي را منتشر کردهاند. در واقع در شرايط فعلي واردات خودروهاي خارجي به عنوان يکي از مسائل اصلي صنعت خودرو کشور تبديل شده است. اين موضوع حتي در مجلس توسط نمايندگان نيز مورد بررسي قرار گرفته است، اما خبرها حاکي از آن است که دولت اجازه واردات خودروهاي خارجي را نخواهد داد؛ زيرا چنين موضوعي به خودروسازان داخلي آسيب ميرساند و بيکاري کارگرها را به همراه خواهد داشت. البته افزايش قيمت ارز نيز باعث شد قيمت خودروهاي خارجي در بازار به ميزان چشمگيري افزايش پيدا کند. به همين دليل در اين مقاله نمودار افزايش قيمتي اين خودروها را بررسي خواهيم کرد.
تغيير قيمت خودروهاي وارداتي طي 5 سال گذشته
در جدول زير ميانگين قيمت خودروهاي وارداتي کارکرده طي 5 سال گذشته را مشاهده ميکنيد. اين جدول به خوبي نشان ميدهد قيمت خودروهاي خارجي از سال 94 تا اواسط سال 96 با تغييرات چشمگيري مواجه نبوده است، اما از مرداد سال 97 با رشد بيسابقه روبهرو شدهاند که اين قيمتها در بهمن 97 حدودا به 2 برابر افزايش پيدا کرد. بر اساس اين جدول قيمت خودروها از بهمن 97 تا تير 98 روند افزايشي داشته است تا مجددا شاهد افزايش 2 برابري قيمت خودروهاي خارجي باشيم.
نام خودرو | 12 دي 1394 | 29 مرداد 1396 | 11 دي 1396 | 30 مرداد 1397 | 11 مرداد 1397 | 10 تير 1398 |
سوناتا | 162 ميليون تومان | 163 ميليون تومان | 196 ميليون تومان | 221 ميليون تومان | 430 ميليون تومان | 750 ميليون تومان |
توسان | 148 ميليون تومان | 196 ميليون تومان | 240 ميليون تومان | 260 ميليون تومان | 450 ميليون تومان | 730 ميليون تومان |
النترا | 115 ميليون تومان | 149 ميليون تومان | 163 ميليون تومان | 230 ميليون تومان | 335 ميليون تومان | 500 ميليون تومان |
اپتيما | 152 ميليون تومان | 199 ميليون تومان | 225 ميليون تومان | 266 ميليون تومان | 535 ميليون تومان | 780 ميليون تومان |
سانتافه | 228 ميليون تومان | 245 ميليون تومان | 280 ميليون تومان | 300 ميليون تومان | 500 ميليون تومان | 750 ميليون تومان |
کوليوس | 180 ميليون تومان | 215 ميليون تومان | 280 ميليون تومان | 300 ميليون تومان | 530 ميليون تومان | 800 ميليون تومان |
اگر قيمت همين خودروها را در بازارهاي خارجي بررسي کنيم، مشاهده خواهيم کرد که چنين افزايش قيمتي در اروپا و آمريکا رخ نداده است؛ براي مثال اگر قيمت سوناتا در سال 2017 و در سال 2019 را با ارزش دلار 13 هزار توماني محاسبه کنيم (البته دلار در سال 2017 از اين ميزان کمتر بوده است)، اين بررسي نشان ميدهد قيمت اين خودرو در خارج طي 2 سال فقط 10 درصد افزايش پيدا کرده است. اين بررسي به خوبي بيانگر اين موضوع است که افزايش قيمت خودروهاي خارجي در بازار ايران فقط به افزايش قيمت ارز مرتبط نيست، بلکه عوامل مهمتري چون گمرک، شرايط بازار و انحصار در واردات نيز بر قيمت اين خودروها تاثيرگذار است. در جدول زير قيمت خودروها در دو سال 2019 و 2017 بررسي شده است.
نام خودرو | جولاي سال 2019 | ژانويه سال 2017 |
سوناتا | 19 هزار و 420 دلار | 10 هزار و 580 دلار |
252 ميليون و 460 هزار تومان | 137 ميليون و 540 هزار تومان |
توسان | 20 هزار و 245 دلار | 11 هزار و 250 دلار |
263 ميليون و 185 هزار تومان | 146 ميليون و 250 هزار تومان |
آيا قيمتها کاهش پيدا ميکند؟
برخي از کارشناسان بر اين باورند که با ترخيص خودروهاي باقي مانده در بازار شاهد کاهش قيمت خودروهاي وارداتي خواهيم بود. بابک صدرايي، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به اين سوال که آيا ترخيص خودروهاي خارجي باقي مانده در گمرک باعث کاهش قيمت خودروهاي وارداتي خواهد شد يا خير، عنوان کرد:
مراحل نهايي ترخيص خودروهاي گمرکي در حال انجام است و به زودي 8 هزار خودرو خارجي به بازار عرضه خواهند شد؛ البته با ترخيص اين خودروهاي وارداتي با موج جديد انصرافها از سوي مردم مواجه خواهيم بود. با ترخيص خودروهاي وارداتي از گمرکها، شرکتها قرار است مابهالتفاوت قيمت ارز را از خريداران دريافت کنند. با اين حال بعد از انصراف ثبتنامکنندگان شرکتها مجبور به فروش دوباره اين نوع خودروها هستند. متاسفانه اين خودروها حدود يک سال در انبار گمرکها قرار داشتند و چنين موضوعي باعث شد برخي قطعات آنها فرسوده شوند.
بازار