هوندا CB1300 رونوشتی ویژه از یک موشک زمینی
خودرو بانک/ اگر نيم نگاهي به ذائقه موتورسيکلت سواري در کشورمان بيندازيم ميبينيم که اين داستان به چند قسمت کاملاً مجزا از هم تقسيم شده است. در قبل از انقلاب بازار در دست موتورسيکلتهاي سنگين والبته موتورهاي بسيار کمحجم گازي بود. اين رويه در دهه شصت و هفتاد با موتورهاي گازي، پژوها و رکسهاي قديميتر، موتورسيکلتهاي کمحجم دندهاي از ساختههاي سوزوکي، هوندا و ياماها که ميني نام داشتند، براوو هاي توليد داخل، انواع و اقسام موتورهاي روسي وارداتي و توليدي، ساختههاي ايران دوچرخ و نيرومحرکه و ... رنگ و بوي بسيار متنوعي به خود گرفت. در همين روزها بود که شروع توليد قارچ گونه انواع و اقسام موتورهاي طرح هوندا ( موتورسيکلتهايي که فقط در ظاهر شباهت به هوندا CG125 دارند و از بخشهاي فني چيني و هندي بهره ميبرند) آغاز شد و با طرحهاي اقساطي روزي صد تومن به دست خريداران ميرسيد. در دهه هشتاد اوج اين فروشها بود و در حالي که بازار تشنه موتورسيکلتهاي به روز و اصطلاحاً سنگين بود، با شرايطي خاص پاي اين موتورها دوباره به کشورمان باز شد. اما در حالي که در ايران با توجه به توليد موتورسيکلتهاي طرح CG همگان هونداهاي خياباني را با نام CG ميشناسند، در واقع ردهاي که در اين شرکت نه تنها قدمتي بالاتر دارد و بلکه هنوز هم بيانگر موتورسيکلتهاي خياباني و خاص اين اسطوره موتورسيکلتسازي، سري CB است. کلاس هوندا CB: کلاس هوندا CB تنوع بسيار بالايي دارد و چون يک رده ريشهدار در اين شرکت است، امروزه موتورسيکلتهاي کلاسيک زيادي از هوندا را در خود جاي ميدهد. اما با توجه به همين گستردگي و قدمت بالاي توليدش، مدلهاي مختلفي از انواع کلاسيک قديمي تا مدلهاي بدون فلاپ خياباني موسوم به naked، موتورسيکلتهاي سبک و سنگين در اين دسته قرار دارند و حتي امروزه سري موتورسيکلتهاي CBR هوندا که در دسته مدلهاي اسپرت خياباني قرار دارند نيز، زيرمجموعه اين دسته هستند. در حالي که در اکثر شرکتهاي خودروسازي و موتورسيکلتسازي، حروف مورد استفاده در نامها داراي معاني خاصي هستند اما دو حرف CB در نام اين موتورسيکلت، معني خاصي ندارند. البته حرف C از اول عبارت Citizen’s Bike اشاره به يک موتور شهري دارد اما حرف B در ادامه نامگذاري اولين موتورهاي هوندا بعد از سري C و CA است که در ادامه به B رسيده است. سري CB در دسته موتورهاي Naked قرار ميگيرد که البته گاهي مواقع به اين کلاس، استاندارد نيز گفته ميشود چرا که اين سري در واقع ادامه همان موتورسيکلتهاي اوليه هستند. اين دسته به معني عريان و لخت اشاره به موتورسيکلتهايي با کمترين ميزان فلاپ و قطعات پلاستيکي آيروديناميک در بدنه دارد که در ظاهر اين موتورسيکلت نيز ميتوان آن حالت کلاسيک و فلزي مدلهاي قبلي را به وضوح مشاهده کرد. هرچند برخي از ساختههاي امروزي اين کلاس داراي تجهيزات اندک آيروديناميکي در ظاهر خود هستند اما همچنان مهمترين مشخصههاي ظاهري اين کلاس، چراغهاي بزرگي که غالباً گرد هستند با مجموعه آمپر کاملاً نمايان و اگزوزهاي مشخص در نماي ظاهري موتورسيکلت است. علت علاقه ايرانيان به CB: ميتوان علت علاقه ايرانيان به موتورسيکلتهاي کلاس CB را در ريشه اين موتور در کشورمان جستجو کنيم. اولين موتورسيکلتهاي سنگين در ذهن بسياري از افرادي که در دهه پنجاه و شصت متولد شدهاند، انواع و اقسام ياماها و سوزوکيهاي 750 و هزار و همين طور هوندا هاي حجم بالا بودهاند که تمام اين ساختههاي ژاپني در کلاس naked قرار دارند. اما همه مدلهايي که از هوندا در آن دوران در کشورمان حضور داشتند در رده CB بودهاند، از سري CB250 twin معروف به تنبل، تا سري 750 و هزار CBK در روزهاي انقلاب اسلامي، نمونههاي پليسي CBX در دهه هفتاد و هشتاد شمسي و مدل معروف CB-1 که به نوعي در دسترسترين هونداي سنگين در دهه هشتاد شمسي بود، همگي از سري CB هستند. همين علاقه و حضور مقتدرانه باعث شده است که امروزه CB1300 ها نيز در جايگاه خاصي در کشورمان قرار بگيرند و به نوعي حکمران بي چون و چرا و مطلق اين کلاس در ايران باشند. تاريخچه CB1300: کلاس CB هوندا از سال 1959 و با مدل CB62 متولد شد. موتورسيکلتي که يک پيشرانه دو سيلندر و چهارزمانه به حجم 125 سي سي با 11 اسب بخار قدرت و 9 نيوتنمتر گشتاور داشت و اين خروجي را به وسيله يک گيربکس 4 سرعته و به کمک زنجير به چرخ عقب ميرساند. با گذشت سالها و افزايش حجم سيلندرها، حجم پيشرانه CB ها به هزار سي سي رسيد تا اينکه هوندا در سال 1996مدلي خاص و در کلاس کروزرها به نام X4 را با 1284 سي سي حجم روانه بازار کرد تا رقيبي براي هارلي ديويدسونهاي اسطورهاي باشد. اما هوندا تصميم گرفت تا اين پيشرانه را براي سري CB نيز استفاده کند و به اين ترتيب در سي و دومين نمايشگاه موتورسيکلت توکيو، اقدام به رونمايي از CB1300 Super Four کرد و آن را از سال 1998 به دست مشتريانش رساند. هوندا CB1300 در مدلها و نسخههاي مختلفي با چندين چهره ساخته ميشود که ميتوان گفت در اين ميان، مدلهاي CB1300 از بقيه پرطرفدارتر بوده و حتي ميتوان آن را از شناخته شدهترين موتورهاي اين کلاس در دنيا دانست. نام موتور سيکلت هوندا CB1300 special edition کلاس موتور سيکلت naked مدل ساخت 2008 ميلادي حجم پيشرانه / سيکل احتراق 1284 سي سي / چهار زمانه سيستم تزريق / نوع پيشرانه انژکتوري EFI / خطي تعداد سيلندر / تعداد سوپاپ 4 سيلندر / 16 سوپاپ بيشترين قدرت @ دور موتور 114 اسب بخار @ 7500 RPM بيشترين گشتاور @ دور موتور 117 نيوتن متر @ 5500 RPM بيشترين سرعت (کيلومتر در ساعت) 231.8 نسبت تراکم 9.6 به يک قطر دهانه سيلندر / کورس پيستون 67.2mm/78mm سيستم انتقال قدرت زنجيري استاندارد آلايندگي يورو 2 شتاب يک چهارم مايل 11.1 ثانيه نوع خنک کاري پيشرانه آب خنک وزن خالص موتور سيکلت 230 کيلوگرم به صورت خشک مصرف سوخت 6.2 ليتر/100 کيلومتر حجم باک سوخت 21 ليتر ترمز جلو / ابعاد ديسک ديسکي دو صفحه اي/310 ميليمتر ترمز عقب / ابعاد ديسک ديسکي تک صفحه اي/256 ميليمتر عملگر ترمز / سيستم کمکي هيدروليک / ABS تعداد دنده 5 دنده نوع کلاچ چند صفحه اي خيس طول/عرض/ارتفاع (ميليمتر) 2220 / 790 / 1120 فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ 1550 ميليمتر ارتفاع زين تا زمين 790 ميليمتر کمترين فاصله تا زمين 130 ميليمتر کمک فنر جلو تلسکوپي کمک فنر عقب دوگانه قابل تنظيم تست و بررسي: نسخه مورد آزمايش يک نمونه CB1300 special edition 2008 است که مهمترين مشخصه ظاهري آن، رنگ قرمز عنابي شاسي و بدنه با ترکيب سفيد به همراه خطوط مشکي در قسمتهايي مثل باک، زين و درب بغل است. در اين مدل ترمز ضد قفل ABS به عنوان يک وسيله ايمني به صورت استاندارد وجود دارد و پيشرانه نيز رنگ شده و به رنگ طلايي است. پيشرانه CB1300 داراي حجم دقيق 1284 سي سي بوده و طبق سنت همه مدلهاي CB يک پيشرانه خطي است. اين موتور به صورت آب خنک است و در هر سيلندر آن چهار سوپاپ قرار دارد که با داشتن ضريب تراکم 9.6 به يک، بيشترين توان و گشتاوري آن به 114 اسب بخار در دور موتور 7500 دور در دقيقه و 117 نيوتنمتر در دور 5500 rpm ميرسد. به اين ترتيب با در نظر گرفتن وزن خشک موتورسيکلت که برابر با 230 کيلوگرم است، براي هر کيلوگرم از وزن آن در حدود 0.49 اسب بخار قدرت در دسترس است که رقم بسيار خوبي در اين رده محسوب ميشود و به اين ترتيب به اين موتورسيکلت با کمک گيربکس 5 سرعته و کلاچ چند صفحهاي خيس، اين امکان را ميدهد که در مدت 11.1 ثانيه، مسير يک چهارم مايل را طي کند و در نهايت به بالاترين سرعت 231.8 کيلومتر دست يابد. (کلاچهاي به دو دسته خشک و خيس يا مرطوب تقسيم ميشوند که در نوع خيس، صفحات کلاچ درون روغن قرار دارند). اين حقيقت در مورد اين موتورسيکلت وجود دارد که هوندا CB1300 در بين برترينهاي اين کلاس نيست و حتي نمونههاي کمحجمتر CB به نوعي موفقتر از برادر بزرگتر هستند. اما چهره ظاهري و طراحي کلاسيک اين موتورسيکلت دقيقاً نقطه قوت آن بوده و امتيازي است که ديگر موتورهاي اين کلاس از آن بيبهره هستند و همين عاملي براي محبوب بودن آن است. هوندا CB1300 فقط 5 دنده دارد و اين در حالي است که بسياري از موتورسيکلتهاي قديميتر حتي از انواع 6 دنده هستند. اما نکته مثبت قضيه همين جاست که چون تعداد دندهها کم است و از طرفي گشتاور پيشرانه بالاست و از همه مهمتر بيشينه آن در دور موتور نه چندان بالايي به دست ميآيد، سرعت و شتابگيري در هر دنده بسيار لذتبخش بوده و به نوعي در هر دنده ميتوان با آن يک شتابگيري دلچسب را تجربه کرد. هندلينگ اين موتورسيکلت به قدري بالاست که ميتوان با آن مانورهايي در حد موتورهاي اسپرت نيز تجربه کرد که اين عامل به لطف فاصله محوري 1515 ميليمتري آن و البته تقسيم وزن بسيار دقيق اين موتورسيکلت به دست آمده است. ترمزها در عقب و جلو هيدروليکي و مجهز به سيستم ضد قفل هستند که با داشتن دو ديسک 310 ميليمتري در جلو و کاليپر ترمز 4 پيستونه و يک ديسک 256 ميليمتري در عقب، توان توقفي بالايي براي اين محصول خوشنام ژاپني فراهم ميکنند. مصرف سوخت اين پيشرانه در حدود 6.2 ليتر در هر صد کيلومتر است که براي اين حجم پيشرانه و اين وزن موتور يک عدد قابل قبول خواهد بود. در بيان ويژگيهاي خاص اين موتورسيکلت و طراحي دقيق و هوشمندانه آن همين بس است که مدل 2019 از CB1300 هنوز هم با همين چهره و پيشرانه عرضه ميشود و تغييرات صورت گرفته در آن بسيار جزيي است. قيمت اين موتورسيکلت در بازار آزاد با توجه به شرايط مختلف و وضعيت سند کاملاً متفاوت است اما اگر از نظر وضعيت سند بدون مشکل باشد، حدود 300 ميليون تومان قيمت خريد اين هوندا است.