مراجعه مردم برای تعمیر خودرو ۳۵ درصد کاهش یافت
ايرنا/ رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران گفت: اين روزها هزينه هاي بالاي تعميرات و قيمت لوازم يدکي سبب شده تا شاهد کاهش ۳۵ درصدي مراجعات صاحبان خودروها براي تعمير باشيم. در زمان مراجعه نيز به دليل عرضه قطره چکاني قطعات اصلي از سوي شرکت هاي خودروساز، با نبود يا کمبود قطعه مواجه مي شوند. «عليرضا نيک آئين» به افزايش ۷۰ درصدي قيمت روغن موتور و فيلتر در يک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: اين مساله تاثير زيادي در بازار سرويس و نگهداري خودروها بر جا گذاشته است؛ موضوعي که اگر جدي گرفته نشود به طور حتم موجب مراجعات مکرر افراد به تعميرگاه ها و کوتاه تر شدن زمان تعمير اساسي موتور خودروها خواهد شد. رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران بيان داشت: به عنوان نمونه روغن موتورهايي که بايد به طور متوسط در هر چهار هزار کيلومتر پيمايش تعويض شوند، عموم مردم تا هشت هزار کيلومتر از آن استفاده مي کنند و به مراکز تعويض روغن مراجعه نمي کنند. همچنين مراجعه نکردن مردم براي تعمير به موقع مشکلاتي براي سيستم تعليق، ترمز و فرمان خودروها ايجاد مي کند و ايمني مردم و مسافران را به خطر مي اندازد. وي، ساير مشکلات اين روزها را استفاده نکردن جايگاه داران سوخت از تانکرهاي استاندارد عنوان کرد، به طوري که وجود آب در برخي از آنها که با سوخت ترکيب مي شود، در نهايت به سيستم موتوري خودروها آسيب مي زند. نيک آئين افزود: اين روزها شاهد تردد خودروهاي نسل جديدي با استاندارد يوررو ۵ يا يورو ۶ در کشور هستيم، در حالي که بهترين استاندارد سوختي کشورمان يورو ۴ است و اين سوخت جوابگوي خودروهاي ياد شده نيست. وي ادامه داد: عمده خودروهايي که در ايران خودرو و سايپا توليد مي شوند نيز با فناوري دهه ۷۰ ميلادي هستند و به همين دليل از بدو توليد با مشکلاتي مواجه اند که مشتريان را سر در گم کرده است. آمادگي براي تنظيم موتور رايگان خودروها نيک آئين به احتراق ناقص خودروهاي ساخت داخل به دليل قديمي بودن فناوري هاي آنها اشاره کرد و گفت: اتحاديه تعميرکاران آماده است تا با مساعدت شوراي شهر به بازديد و تنظيم رايگان موتور خودروها بپردازد. حتي با برگزاري نشست هايي با ستاد معاينه فني اعلام کرديم مي توانيم مراکز تنظيم موتور زيادي را در اختيار اين ستاد قرار دهيم تا شاهد تشکيل صف هاي طولاني بابت معاينه فني نباشيم. رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران خاطرنشان کرد: هرچند سازمان ملي استاندارد ايران فشارهايي براي رفع اين نواقص به خودروسازان آورده است، اما جوابگو نيست و نيازمند «تغيير سيستم» هستيم، زيرا در حالي هنوز به دنبال توسعه ساخت خودروهاي بنزين سوز هستيم که دنيا به سمت خودروهاي هيبريدي و برقي رفته است. نوسان بالاي قيمت لوازم يدکي وي، همچنين به آشفته بازار لوازم و قطعات يدکي اشاره کرد و گفت: در اين بازار قيمت لوزام يدکي نوسان بالايي دارد و گاهي حتي دو مغازه همجوار قيمت هاي متفاوتي از يک جنس ارائه مي دهند. نيک آئين ادامه داد: اين روزها مردم به دليل مشغله هاي کاري، خريد قطعات مورد نياز براي تعمير را به مکانيک ها واگذار مي کنند، اما همين تفاوت هاي قيمتي سبب شده تا اعتماد از مکانيک ها نيز سلب شده و درصد شکايت ها در اين زمينه بالا باشد. وي بيان داشت: بيشترين مراجعه به تعميرگاه ها بابت تعمير جلوبندي، کلاچ، سرسيلندر و ترمزهاست، اما تفاوت هاي قيمتي اجناس مورد استفاده در آنها گاهي تا ۳۰ درصد مي رسد. زد و بند برخي امدادخودروها با بعضي تعميرگاه ها، گراني و آشفته بازار لوازم يدکي، مراجعات ديرهنگام مردم براي سرويس خودرو، بازسازي قطعات خودرو در مراکز زيرپله اي، پرشدن بازار از لوازم يدکي درجه ۳ چيني و وجود تعميرکاران غير مجاز، بازار را آشفته کرده است رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران اظهار داشت: در ايران چيزي به نام گارانتي محلي از اعراب ندارد و از آنجايي که اجناس و قطعات به طور معمول از سوي مکانيک ها خريداري مي شوند، گارانتي قطعات را نيز از مکانيک ها انتظار دارند. وي افزود: اگر به همه مشکلات ياد شده، وجود تعميرکاران فاقد جواز کسب که از اطلاعات کافي برخوردار نيستند و کارشان را به درستي انجام نمي دهند و مشتري مداري ندارند را هم اضافه کنيم، با آشفته بازاري مواجه مي شويم که کنترل آن به سادگي امکانپذير نيست. نيک آئين، همچنين به مشکلات ايجاد شده از سوي برخي واحدهاي امداد خودرويي اشاره کرد که با تشکيل باندهايي با بعضي تعميرگاه هاي غيرمجاز، تخلفاتي را مرتکب مي شوند. وي درخواست کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت وسازمان تعزيرات حکومتي رسيدگي بيشتري به اين موضوع داشته باشند و بيان داشت: در اين زمينه اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران آماده همکاري است. هزينه تعمير اساسي، بيشتر از قيمت خودروها نيک آئين، همچنين به افزايش ۲۰ درصدي دستمزد مکانيک ها اشاره کرد و ادامه داد: از زماني که قيمت خودرو شيب صعودي گرفته، روي قيمت قطعات يدکي نيز تاثير مستقيم گذاشته است، به طوري که هزينه تعمير اساسي يک پرايد مدل ۸۰ از قيمت يک دستگاه پرايد صفر کيلومتر بيشتر مي شود. رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران به وجود مراکز به اصطلاح زيرپله اي اشاره کرد که با تحويل گرفتن قطعات داغي خودروها به صورت کيلويي از تعميرگاه ها، نسبت به بازسازي، رنگ آميزي و بسته بندي مجدد آنها اقدام کرده و اين قطعات را روانه بازار مي کنند. وي تاکيد کرد: چنين اقدام هايي خلاف بوده و بازي با جان مردم است. خودروهاي چيني نيک آيين در ادامه به واردات و توليد انبوه خودروهاي چيني در کشور انتقاد کرد و گفت: مشخص نيست قعات و لوازم يدکي مورد نياز اين خودروها چگونه تامين مي شود زيرا هيچ پشتيباني از نظر آموزش، ابزار مخصوص و لوازم يدکي آنها وجود ندارد. وي بيان داشت: اکنون بازار سياهي بايت قطعات يدکي اين خودروها در کشور به راه افتاده و عمده قطعاتي که در داخل وجود دارد از نوع چيني درجه سوم است که خود، درگيري بين مشتريان و مکانيک ها را افزايش داده است.