خودرو بانک/ اين روزها انتخابها در بازار خودرو در حال آب رفتن است و مشترياني که خواهان يک خودرو مناسب هستند، حتي با صرف بودجههاي صد و يا دويست ميليوني نيز انتخابهاي چنداني را پيش روي خود نميبينند. اين شرايط وقتي بغرنجتر مي شود که خواهان يک خودرو مدرن، ايمن و مجهز به گيربکس اتوماتيک باشيد که البته اين مورد آخر اين روزها تبديل به ويژگي ضروري اما نادر در ميان خودروهاي موجود در بازار کشور شده است.
با اين وجود در اين مقاله از خودروبانک قصد داريم تا به بررسي دو خودرو چيني نسبتاً کم حاشيه برويم که اتفاقاً به نسبت قيمت خود، از مشخصات قابل قبولي برخوردارند. جک J4 و سايپا آريو که هر دو در بازار چندان شناخته شده نيستند، اما ميتوانند حداقلهاي يک خودرو شهري يا خانوادگي را در روزهاي تاريک صنعت خودرو ارائه دهند.
طراحي ظاهري
سايپا آريو يا همان زوتي Z300 شباهت انکارناپذيري به محصول قديمي تويوتا يعني مدل آليون دارد و از ظاهري محافظهکارانه برخوردار است که به هيچ عنوان نميتوان به آن لقب زيبا يا جذاب را داد، اما در مقابل طراحي جک J4 کاملاً متفاوت است و شايد شبيه هيچ محصول داخلي و يا خارجي نباشد. در واقع جک J4 برخلاف آريو مشابهي در بازار چين و جهان ندارد و از سر تا پا ساخته و پرداخته طراحان و مهندسان کمپاني JAC است، اما برخلاف خودرويي مانند جک S5 که از طراحي مناسب و قابل قبولي برخودار است، در جک J4 سعي شده تا با حفظ شخصيت ديگر خودروهاي جک، يک خودروي اقتصادي ساخته شود و نمي توان از آن انتظار طراحيهايي همچون جک S7 و يا حتي S5 را داشت. اما آريو با وجود سادگي بسيار بايد گفت که هارموني مناسبي بين تمامي اعضاي آن وجود دارد که اين موضوع به لطف استفاده از دست خط تويوتا آليون است.
لذا با وجود سليقه اي بودن انتخاب چهره خودرو، به نظر ميرسد آريو بيشتر براي سنين بالاتر مناسب است و هدف آن خانوادهها بوده اما جک J4 بيشتر با طراحي اغواکننده مخصوصاً در جلو سعي داشته تا قشر جوانتر را هدف قرار دهد.
از نظر ابعاد بدنه و فضاي پاي سرنشينان، برتري از آن آريو خواهد بود که اساساً خودرو بزرگتري نسبت به جک J4 است و اگر قرار بر مقايسه دقيق بود، ميتوانستيم بگوييم که اين دو خودرو اساساً در دو سگمنت متفاوت قرار دارند، چرا که J4 بيهيچ شک و ترديد يک سدان کامپکت و جمع و جور (البته به سبک چيني) است و آريو را ميتوان نزديکتر به يک سدان کلاس D قلمداد کرد. اما با توجه به محدوديتهاي بازار ايران، و همچنين فاکتور تعيين کننده قيمت، به ناچار اين دو خودرو در مقابل يکديگر قرار ميگيرند.
اما نکته جالب در مورد اين دو خودرو اين است که با وجود بيشتر بودن فاصله بين دو محور آريو نسبت به جک J4 که در حدود 140 ميليمتر بيشتر است، اما صندوق عقب جک J4 فضاي بزرگتري دارد و نسبت به آريو بهتر است (فضاي بار صندوق آريو دقيقاً 457 ليتر و جک J4 دقيقاً 550 ليتر است) که البته نکته مثبتي براي کساني است که بيشتر به مسافرت ميروند و از فضاي بار عقب استفاده ميکنند.
فضاي داخلي و امکانات رفاهي
اگر قرار به بيان يک ويژگي مثبت مشترک بين تمام خودروهاي چيني باشد، ميتوان به فضاي مناسب براي سرنشينان عقب اشاره کرد. چينيها ظاهراً به رفاه نفرات عقبي اهميت فراواني ميدهند و درست به همين علت نيز اکثر خودروهاي ساخت اين کشور از فاصله محوري زياد و فضاي کافي و نسبتاً راحت براي سرنشينان عقب برخوردارند. نکتهاي که حداقل در خصوص خودروهاي کامپکت اروپايي ديده نميشود. بنابراين عجيب نيست که بگوييم عليرغم تفاوت ابعادي دو خودرو، هر دو ميتوانند رفاه کافي براي چهار سرنشين را ارائه دهند هرچند در مجموع کابين آريو بزرگتر است. در خصوص کيفيت متريال داخلي هر دو خودرو تقريباً در يک سطح هستند و استفاده از پلاستيک در داشبورد هر دو خودرو کاملاً مشهود است. طراحي داشبورد نيز همانند طراحي بيرون آنها است و کابين آريو کاملاً محتاطانه بوده و در مقابل J4 بسيار متفاوت و جوانپسندتر است و مشخص است که در طراحي آن نيمنگاهي به هيونداي اکسنت هم وجود داشته است.
از نظر امکانات رفاهي نيز دو خودرو تقريباً روايت يکساني را از سطح آپشنها ارائه ميدهند. جک J4 به عنوان يک خودروي اقتصادي، و همچنين آريو بعد از داخليسازي، امکاناتي همچون سانروف، و يا تهويه مطبوع ديجيتالي را از دست دادهاند. البته بين اين دو خودرو شباهتها و تفاوتهايي وجود دارد، به عنوان مثال هر دو خودرو به روکش چرمي صندلي ها و يا کيسه هوا براي سرنشينان جلو مجهز هستند اما روي جک J4 کنترل فشار باد لاستيکها TPMS و يا کروز کنترل نصب شده که آريو از آن بيبهره است و در مقابل آريو داراي ترمزهاي عقب ديسکي است که در جک J4 به صورت کاسهاي استفاده شده است.
مشخصات فني
جک J4 به يک پيشرانه 1.5 ليتري به قدرت 103 اسب بخار و گشتاور 146 نيوتنمتر مجهز است که اين ميزان از توان و گشتاور را از طريق يک گيربکس CVT راهي چرخهاي جلو ميکند، در مقابل سايپا آريو به يک موتور 1.6 ليتري با قدرت 112 اسب بخار گشتاور 151 نيوتنمتر مجهز است و از گيربکس چهار سرعته اتوماتيک يا 5 سرعته دستي بهره ميبرد.
فنربندي هر دو خودرو در چرخهاي عقب به صورت نيمه مستقل است ولي در بخش ترمزهاي عقب، همانطورکه در بخش قبل هم گفتيم، تفاوتهايي ديده مي شود که شامل استفاده از ترمزهاي کاسهاي براي جک J4 و ترمزهاي چهارچرخ ديسک براي سايپا آريو است. از نقطه نظر ايمني، تفاوت بارزي بين اين دو سدان چيني وجود ندارد و هر دو از تجهيزات ايمني پايه چون دو کيسه هوا، ترمز ضد قفل و امثال اين موارد برخوردار هستند. اين درحاليست که نسخههاي چيني آريو (زوتي Z300) با چهار کيسه هوا تحويل مشتريان ميشدند و از اين حيث نسبت به نسخههاي دو ايربگ مونتاژي برتري داشتند.
تجربه رانندگي
با يک نگاه کلي به مشخصات فني ميتوان گفت که عملاً با دو سدان خانوادگي اقتصادي با پيشرانهاي نسبتاً کوچک و اقتصادي، و گيربکس اتوماتيک مواجه هستيم و بنابراين نبايد انتظار عملکردي هيجانانگيز يا متفاوت را از هيچ يک از اين دو خودرو داشته باشيد، اما با نشستن پشت فرمان سايپا آريو به سرعت متوجه روحيه آرام و پا به سن گذاشته اين خودرو خواهيد شد. فنربندي بسيار نرم تنظيم شده و حرکت گهوارهاي خودرو در گذر از پيچها کاملاً محسوس است، همچنين هماهنگي موتور و گيربکس نيز چندان چنگي به دل نميزند و شتابگيري صفر تا صد حدود 14 الي 15 ثانيهاي نيز طبيعتاً نميتواند چندان جالب توجه باشد، اما در مقابل جک J4 جمع و جور تر است و براي مانور دادن در خيابانهاي شهر، کمتر شما را به زحمت مياندازد. عملکرد گيربکس CVT اين خودرو نيز بسيار بهتر از گيربکسهاي CVT خودروهاي چيني ديگر نظير MVM به نظر ميرسد و همين نکته باعث شده تا شتاب صفر تا صد J4 در حدود 12 ثانيه قابل دستيابي باشد که رقم مناسبي با توجه به اتوماتيک بودن خودرو و حجم اندک پيشرانه محسوب ميشود. فنربندي J4 نسبت به سايپا آريو خشکتر است اما نبايد از لغت آزاردهنده براي آن استفاده کرد. در واقع اگر قرار بر مقايسه باشد ميتوان گفت که J4 به وضوح از خودروهايي مانند پژو 206 صندوقدار نرمتر احساس ميشود و در عين حال هندلينگي بهتر از آريو را نيز ارائه ميدهد اما در زمينه ترمزگيري با توجه به ديسکي بودن چهار چرخ آريو و کاسهاي بودن چرخهاي عقب J4، پيروزي از آن محصول سايپا خواهد بود.
با توجه به اينکه جک J4 تازه وارد بازار شده است، به سختي ميتوان در مورد دوام و عملکرد مجموعه فني اين خودرو در بلندمدت اظهار نظر کرد اما از آنجا که پيشرانه 1.5 ليتري اين خودرو با نسخههاي دنده دستي J5 يکسان است و گيربکس نيز به شکل مشترک در جک S3 مورد استفاده قرار ميگيرد، احتمال دردسر ساز شدن اين خودرو از نظر کيفيت اندک است، اما در خصوص آريو مشکل شايع کمک فنرهاي جلو وجود دارد که گاهاً ديده شده بعضي از مالکين به شکل سالانه آنها را تعويض ميکنند.
قيمت و شرايط بازار
در زمان نگارش اين مطلب و در پي حذف شدن قيمت خودروها از وب سايتهاي آگهي اينترنتي، عملاً قيمت دقيق اين دو خودرو مشخص نيست و براي مشخص شدن قيمتها بايد به کف بازار و معاملات انجام شده رفت. ميتوان گفت که خريد جک J4 با بودجه در حدود 130 الي 150 ميليون تومان امکانپذير است و سايپا آريو نيز در حدود 140 ميليون تومان معامله ميشود. اما نکته مهم اين است که اين روزها کرمان موتور شرايط اقساطي را نيز براي خريد جک J4 در نظر گرفته که ميتواند روند خريد اين محصول را تسهيل کند. اين ارقام در مقايسه با ساير خودروهاي مجهز به گيربکس اتوماتيک موجود در بازار، نسبتاً قابل قبول است و شايد خريد يکي از اين دو خودرو به جاي برخي از خودروهاي کارکرده نظير هيونداي ورنا اتوماتيک براي برخي افراد منطقيتر باشد.
در پايان نميتوان به صورت قطعي يک طرح را برنده نهايي اعلام کرد. هر دو خودرو نقاط قوت و ضعفي نسبت به يکديگر دارند و شخصيت آريو بسيار آرامتر و مسنتر است و در مقابل جک J4 کمي جوانتر و متفاوتتر. لذا بايد گفت انتخاب نهايي به عهده خريدار است که از نظر چهره کدام يک را بيشتر ميپسندد و با توجه به تفاوتهايي که در سطح امکانات و يا فني همچون گيربکسها وجود دارد، کدام يک انتخاب بهتري براي او خواهد بود. اگرچه شرايط فروش کرمان موتور و يا سايپا نيز ميتواند فاکتوري تعيين کننده براي خريد نهايي باشد.
بازار