«د توماسو P72» رونمایی شد
زوميت/ شرکت ايتاليايي دِ توماسو با حمايت سرمايهگذار چيني احيا ميشود. محصول جديد اين شرکت سوپراسپرت جذاب P72 است. برند ايتاليايي دِ توماسو (De Tomaso) براي جشن ۶۰ سالگي، با خودرويي ويژه از راه رسيده است. دِ توماسو با خودرو جديد در واقع، اصالت و احياي شرکت را همزمان جشن ميگيرد. در اواخر دههي ۱۹۵۰، الخاندرو دِ توماسو و کرول شلبي براي توليد خودرو مسابقهاي P70 مجهز به پيشرانهي V8 فورد همکاري ميکردند. قرار بر اين بود شلبي بودجهي موردنياز را تهيه کند و خالق شلبي ديتونا کوپه و شورولت کوروت استيگري، مدل P70 را طراحي کند. با اين حال، اين پروژه به دليل تنشهاي فراوان بين دِ توماسو و شلبي متوقف شد و P70 سرانجام به ايتاليا رسيد و تنها در يک دستگاه توليد شد. سرنوشت P70 به سرانجام نرسيد و فعاليت برند دِ توماسو هم در سال ۲۰۰۴ متوقف شد؛ اما پس از گذشت ۶۰ سال، دِ توماسو حالا با جايگزين P70 دوباره به خودروسازي بازگشته است. در جشنوارهي سرعت گودوود ۲۰۱۹، دِ توماسو با مدل جديد و فوقالعاده زيباي P72 همه را شگفتزده کرد. پيش از اين، اخباري از احياي برند دِ توماسو منتشر شده و شايعهي اصلي اين بود که دِ توماسو با جايگزين مدل پرطرفدار پنترا (Pantera) دوباره فعاليتش را آغاز ميکند. ناجي دِ توماسو شرکت IdealVenture با مديريت نورمن چوي، تاجر ثروتمند اهل هنگکنگ است. اين شرکت که هماکنون توسعه و توليد ۱۰ دستگاه ابرخودرو آپولو اينتنسا اموزيونه (Apollo Intensa Emozione) مجهز به پيشرانهي ۱۲ سيلندر Vشکل را در برنامه دارد، از سال ۲۰۱۴ به دنبال احياي دِ توماسو بوده است. به نظر ميرسد ائتلاف ايتالياييها و چينيها دو هدف مشخص را با دو مدل ويژه دنبال ميکنند؛ توليد خودرويي آيندهنگرانه و خاص با آپولو در برابر عرضهي مدلي زيبا با طراحي کلاسيک در دِ توماسو. بايد به خاطر داشته باشيم که پيش از اين هم تلاش ناموفقي براي احياي برند دِ توماسو شده بود. سال ۲۰۰۹ يکي از مديران ارشد سابق فيات حق استفاده از نام شرکت را در اختيار گرفت تا خودروهاي متنوعي در کلاسهاي شاسيبلند و سدان و کروک تا سال ۲۰۱۱ توليد شود. با وجود اين، اين اقدام پس از کمبود بودجه شکست خورد و رئيس هئيتمديره هم به جرم سوءاستفادهي مالي و کلاهبرداري محکوم شد. با توجه به سابقهي سرمايهگذار چيني، به نظر ميرسد اينبار شرکت دِ توماسو واقعا زنده شود. سوپراسپرت جديد دِ توماسو از شاسي تمام فيبرکربن مشابه ابرخودرو آپولو در سطح نمونههاي پروتوتايپ مسابقات ۲۴ ساعته استفاده ميکند. پيشرانهاي که هنوز هيچ اطلاعاتي از آن منتشر نشده است، در وسط بدنه قرار ميگيرد و تنها ۷۲ دستگاه از اين مدل توليد خواهد شد. جزئيات بيشتري از دِ توماسو P72 منتشر نشده است و درحالحاضر، بايد طراحي بينظيرش را تحسين کنيم. البته، در مراسم رونمايي اشاره شد که P72 سوپراسپرتي آنالوگ با جعبهدندهي دستي خواهد بود؛ بنابراين، شايد فناوري هيبريد و پيشرانهي V6 را در اين مدل نبينيم و دِ توماسو از موتور هشت سيلندر استفاده کند. در طراحي P72، تمرکز ويژهاي به جزئيات شده است. بدنه با الهام از خودروهاي مسابقهاي لمان در دههي ۱۹۶۰ شکل گرفته است که چاشني خطوط مدرن مثل فراري P3/4 و آلفارومئو 8C هم در آن ديده ميشود. در طراحي کابين، همه چيز از داشبورد و عقربهها تا بازبودن اتصالات دستهدنده، براساس فرمول ساخت برند ايتاليايي پاگاني طراحي شده است. برخي از کارشناسان که در مراسم رونمايي حضور داشتند، حسوحال فضاي داخلي دِ توماسو P72 را مثل جواهرفروشي پرزرقوبرق توصيف کردهاند. دِ توماسو P72 سوپراسپرت يا شايد ابرخودرو است؛ بنابراين، بايد ويژگيهاي برجستهي اين کلاس از خودروها را هم داشته باشد. P72 در بخش طراحي نمرهي عالي ميگيرد و از نظر قيمت هم، حداقل بايد انتظار مبلغي معادل ۷۵۰ هزار يورو (حدود ۸۵۰ هزار دلار) را داشته باشيم. بخش مهم ديگر، قواي فني است که مشخصاتش در آينده اعلام خواهد شد. با مشخصشدن جزئيات فني، جايگاه قطعي P72 در کلاس سوپراسپرت يا ابرخودرو نهايي خواهد شد. مديرکل جديد شرکت دِ توماسو در مراسم رونمايي اعلام کرد الخاندرو دِ توماسو شايستهي شهرت بيشتري است و بايد در کنار نامهايي چون انزو فراري و فروچو لامبورگيني قرار بگيرد. بايد ديد P72 چقدر در اين هدف نقش خواهد داشت.