مخالفت اتحادیه اروپا با استانداردهای خودرو مبتنی بر WiFi
زوميت/ با وجود سرمايهگذاري شرکتهاي فناوري و خودروسازي، کشورهاي اتحاديه اروپا در جلسه خود به استفاده از استانداردهاي خودرويي مبتني بر فناوري Wi-Fi راي منفي دادند. در اوايل هفته جاري، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به داشتن استاندارد خودرويي مبتنيبر Wi-Fi راي منفي دادند و بهشدت از برخي خودروسازان مانند فولکسواگن، رنو و تويوتا انتقاد کردند. حدود ۲۱ کشور اروپايي از جمله آلمان، فرانسه و ايتاليا با اين پيشنهاد مخالفت کردند. با اين حال پيروزي فناوري 5G بر Wi-Fi چيزي بود که برخي خودروسازان مانند بيامو، دايملر، فورد، پژو سيتروئن (PSA)، اينتل، هواوي، کوالکام و سامسونگ ميخواستند اتفاق بيفتد. طبق گزارش اتونيوز اروپا، کميسيون اروپا ميخواهد معيارهاي مربوطبه خودروهاي متصل را تنظيم کند؛ بازاري که ميتواند ميلياردها دلار براي خودروسازان و حتي اپراتورها و سازندگان تجهيزات مخابراتي، درآمد ايجاد کند. موضوع خودروي متصل و فناوريهاي مرتبط مانند 5G و Wi-Fi باعث شد تا شکافي بين شرکتهاي خودروسازي و فناوري ايجاد شود و هر دو طرف به چانهزني براي منافع خود پرداختند. با اين حال گفته ميشود استاندارد 5G که خودرو و محيط اطراف آن را به هم مرتبط ميکند، داراي طيف گستردهاي از کاربردها در زمينههايي مانند سرگرمي، دادههاي ترافيکي و ناوبري است. در همين حال ديگران استدلال کردهاند که برخلاف 5G، فناوري Wi-Fi هماکنون در دسترس است و به سرعت به بهبود ايمني جاده کمک ميکند. با وجود اين، انتظار ميرود که فناوري 5G به توسعه فناوري خودران کمک کند. لوکا دومئو، مديرعامل سئات انتظار دارد که اين فناوري بتواند در آينده همه چيز از جمله خودروهاي متصل تا لوازم خانگي را به هم پيوند دهد. دومئو طي مصاحبهاي در اسفندماه گذشته گفت:من شخصاً فکر ميکنم صنعت خودرو نقش مهمي در توجيه سرمايهگذاري (براي اين فناوري) بازي خواهد کرد، بنابراين ما يکي از مشتريهاي بزرگ خواهيم بود، اما بايد خلاق باشيم. ما نياز داريم که آزمايش کنيم و بهدنبال کاربردها و عملکردهاي آن باشيم و اميدوارم بازار به اين نتيجه برسد که فناوري يادشده خوب است. من ميخواهم خودرويي با اين فناوري بخرم، زيرا ميتواند از رخ دادن حادثه جلوگيري کند يا اطراف پيچها را ببيند؛ من براي اين ويژگيها ارزش قائلم و حاضرم براي آن هزينه کنم.