واردکنندگان خودرو گواهی اسقاط را ۱،۲۰۰ میخرند، ۲،۵۰۰ به مردم میفروشند!
ايسنا/ رئيس انجمن صنفي مراکز اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده کشور از انباشت ۸۰ هزار گواهي اسقاط خودرو خبر داد و گفت که واردکنندگان خودرو گواهي اسقاط را به قيمت يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان ميخرند اما آن را به قيمت دو ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به مردم ميدهند. محمدحسين گودرزي، از انباشت ۸۰ هزار گواهي اسقاط خودرو خبر داد و گفت: در حال حاضر مراکز اسقاط خودرو هيچ فعاليتي ندارند و فشارهاي واردکنندگان و لابيگريها ريشه مراکز اسقاط خودرو را خشکانده است. وي افزود: مراکز اسقاط خودرو با سرمايه خود ۸۰ هزار خودرو را اسقاط کردند و خودروسازان و واردکنندگان خودرو حتي حاضر نيستند گواهي اسقاط را به نرخ روز از مراکز بخرند؛ بنابراين سرمايه مراکز اسقاط خودرو بدون استفاده مانده و اين مراکز نقدينگي ندارند. اين در حالي است که به گفته گودرزي بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهاي فرسوده وظيفه توليدکنندگان و واردکنندگان خودرو است. رئيس انجمن صنفي مراکز اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده کشور با بيان اينکه مراکز اسقاط خودرو ديگر توانايي اسقاط خودروهاي فرسوده را ندارند و دولت نيز در اين زمينه کمکي نميکند، مدعي شد: واردکنندگان خودرو ميخواهند گواهي اسقاط را به قيمت يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان از مراکز اسقاط خودرو بخرند، اما آن را به قيمت دو ميليون و ۵۰۰ هزار تومان براي خريداران خودروي صفر وارداتي فاکتور ميکنند. تردد دو ميليون و ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده در کشور و آلودگي هواي شديد فصل زمستان در راه... وي همچنين از تردد دو ميليون و ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده در کشور خبر داد و گفت: ۲۱۶ مرکز اسقاط خودرو که در سالهاي گذشته هر کدام با سرمايهگذاري بالغ بر ۱۵ ميليارد تومان راهاندازي شدند، حالا نابود و کارگران آنها بيکار شدهاند. گودرزي با بيان اينکه اسقاط خودروهاي فرسوده منجر به صرفهجويي در مصرف سوخت ميشود، تصريح کرد: اگر وضعيت خودروها و موتورهاي فرسوده به همين صورت ادامه پيدا کند، با آغاز فصل سرما با آلودگي هواي شديد مواجه خواهيم شد. رئيس انجمن صنفي مراکز اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده کشور با اشاره به مصوبات جديد مجلس که خودروسازان و موتورسيکلتسازان را موظف ميکند در ازاي توليد هر چهار دستگاه جديد، يک خودرو يا موتورسيکلت فرسوده را اسقاط کنند، اظهار کرد: اگر اين مصوبه به تاييد شوراي نگهبان برسد، به قانون تبديل ميشود و بعد از ابلاغ آن از سوي دولت، خودروسازان ملزم به اجراي آن هستند، اما ترس ما اين است که اين قانون نيز مانند مصوبات قبلي مغفول بماند و اجرا نشود. عملکرد دولت در برابر خودروسازان "ضعيف" است به گفته وي، طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ خودروسازان بايد ۳۰ درصد از توليدشان را جايگزين خودروهاي فرسوده کنند، اما اين مصوبه تاکنون اجرا نشده است. گودرزي عملکرد دولت در برابر خودروسازان را ضعيف توصيف کرد و گفت: اجراي اين قانون نيازمند عزم دولت است، اما به نظر ميرسد که قدرت خودروساز از قدرت دولت بيشتر است. اين اظهارات در شرايطي صورت گرفته که ماههاي گذشته آلودگي هوا در اثر افزايش شاخص آلاينده ازن بارها خبرساز شد و رئيس گروه سلامت وزارت بهداشت نيز احتراق خودروها و موتورسيکلتها و نبود کاتاليست مناسب را عامل افزايش غلظت ناکس و در نتيجه غلظت ازن عنوان کرد. همچنين سرپرست شرکت کنترل کيفيت هواي تهران مهار بخارات بنزين در پمپ بنزينها و جلوگيري از تردد خودروهاي ديزلي، فرسوده و موتورسيکلتها را راهکار کنترل ازن دانست.