ارزانترین مدل از کراس اور برقی آئودی e-tron رونمایی شد
زوميت/ نسخهي پايه از کراساور برقي آئودي اي-ترون کواترو با باتري ۷۱ کيلوواتساعتي و شعاع حرکتي حدودا ۳۰۰ کيلومتري، تا سال آينده در بازارهاي اروپايي عرضه خواهد شد. آئودي اي-ترون 50 کواترو (e-tron 50 Quattro) بهعنوان مدل پايه از اين کراساور الکتريکي تا سال آينده در اروپا عرضه خواهد شد. گفتني است قابليت تمامچرخ محرک بهلطف يک موتور الکتريکي براي هر محور در اين خودرو الکتريکي استفاده ميشود. قدرت خروجي دو موتور درمجموع به ۳۰۸ اسببخار و گشتاور نيز به ۵۴۰ نيوتنمتر ميرسد. هر دو موتور به باتري ۷۱ کيلوواتساعتي متصل هستند و اين کراساور برقي ميتواند طبق استاندارد WLTP، با هر بار شارژ مسافتي حدود ۳۰۰ کيلومتر را بپيمايد. کراساور آئودي اي-ترون 50 براي شارژ از ايستگاههاي استاندارد خانگي و ايستگاههاي شارژ ۴۰۰ ولت و شارژرهاي سريع ۱۲۰ کيلوواتي پشتيباني ميکند. باتري اين خودرو با متصلشدن به يکي از اين شارژرها، ميتواند در مدت ۳۰ دقيقه، به ۸۰ درصد ظرفيت کل خود برسد. گفته ميشود اي-ترون 50 براي رسيدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت فقط به هفت ثانيه زمان نياز دارد و حداکثر سرعت آن بهصورت الکترونيکي به ۱۹۰ کيلومتربرساعت محدود است. تجهيزات موجود در آئودي اي-ترون 50 عبارتاند از: صفحهنمايش ديجيتال داشبورد و دو سيستم لمسي روي صفحهي داشبورد و استفاده از دوربين بهجاي آينههاي جانبي. در مقايسه با مدل کنوني آئودي اي-ترون 55، نسخهي جديد ۴۶ اسببخار قدرت و ۲۱ نيوتنمتر گشتاور کمتري دارد. همچنين زمان صفر تا ۱۰۰ کيلومتر تقرييا ۰.۵ ثانيه کندتر ميشود و حداکثر سرعتش نيز ۱۰ کيلومتربرساعت کاهش مييابد. شايد بتوان مهمترين تغيير نسخهي جديد را کاهش ۲۴ کيلوواتساعتي ظرفيت بسته باتري دانست که شعاع حرکتي را تا ۱۰۰ کيلومتر طبق استاندارد WLTP کمتر ميکند. مسئولان آئودي ميگويند براي دستيابي به بيشترين بازده ممکن، در اکثر شرايط رانندگي فقط موتور الکتريکي عقب استفاده ميشود؛ ولي درصورت نياز، موتور برقي جلو نيز فعال خواهد شد. نسخهي پايه آئودي اي-ترون از سيستم تعليق بادي براي اطمينان از پايداري و فرمانپذيري بهتر بهره ميبرد. همچنين، امکان بهرهگيري از اتصال به سيستم شارژ آئودي با قابليتهاي هوشمند، مانند شارژ خودرو الکتريکي در ساعتهاي خارج از مصرف اوج برق براي مصارف خانگي، ارائه ميشود. دستيار کاراي استاندارد آئودي با نشاندادن اطلاعات پيشبينيشده روي داشبورد ديجيتال، به راننده کمک ميکند سبک رانندگي اقتصادي داشته باشد. افزونبراين، در اين سيستم از حسگرهاي راداري، دوربين، دادههاي ناوبري و اطلاعات خودرو به محيط (Car-to-X) براي شناسايي محيط ترافيک و مسير حرکت استفاده ميشود. توليد نسخهي پايه آئودي اي-ترون 50 کواترو قرار است امسال درکنار نسخهي 55 در کارخانه اين شرکت در بلژيک آغاز شود، البته جزئيات مربوط به قيمتگذاري مدل جديد هنوز اعلام نشده است. شايان ذکر است آئودي اي-ترون 55 نيز تا اواخر سال جاري ميلادي راهي بازار ميشود و علت تأخير در عرضهي اين نسخه، تغيير فرايند توليد ناشي از مقررات انتشار آلايندگي WLTP در اروپا عنوان شده است.