آخرين خبر/ خودروي مفهومي و الکتريکي آئودي اي-ترون جيتي بهعنوان سومين محصول برقي آئودي در نمايشگاه لسآنجلس رونمايي شد.
آئودي از خودروي مفهومي e-tron GT در نمايشگاه لسآنجلس رونمايي کرد. آئودي اي-ترون GT سومين مدل تمام الکتريکي اين شرکت پس از شاسيبلند و مدل کراساور اسپرتبک اي-ترون به شمار ميرود. همانند ساير محصولات مفهومي، آئودي اي-ترون جيتي نيز در نمايش اوليه استتار شده است، اما اين موضوع نميتواند از کسب برخي جزئيات آن جلوگيري کند.
شبيه خودروي الکتريکي تسلا مدل اس که در نقطهي مقابل آن قرار دارد، آئودي اي-ترون GT به لحاظ فني سدان نيست. در حقيقت اين مدل مفهومي يک ليفتبک يا کوپه چهاردر با ظاهر طراحي اسپرت است. براي پي بردن به اين نکته به خط سقفي شيبدار، حالت روبهپايين، ديفيوزر عقب بزرگ و حروف آئودي اسپرت توجه کنيد. بهنظر ميرسد مفهومي برقي جديد توسط افرادي طراحي شده باشد که مسئول طراحي آئودي RS هستند، به اين معني که بايد عملکرد قابلتوجهي ارائه دهد.
آئودي جزئيات بيشتري همراه با تصاوير اوليه مفهومي اي-ترون GT منتشر نکرده است، اما گزارش Bild آلمان نشان ميدهد که GT e-tron از همان پلتفرم توسعهيافتهي پورشه براي خودروي برقي تايکان (Taycan) استفاده ميکند. بنابراين بايد ببينيم که آيا عملکرد آن مشابه يا بيشتر از مدل پورشه ميشود. اين پلتفرم داراي فاصلهمحوري ۲۹۰ سانتيمتر، طول ۴۹۷ سانتيمتر، عرض ۱۹۵ سانتيمتر و ۱۳۷ سانتيمتر ارتفاع است. سقف آئودي اي-ترون GT از کربن ساخته ميشود، در حالي که ساير ساختار آن از آلومينيوم و فولاد است. اين تصاوير همچنين شباهت بينظيري با آخرين مدل آئودي A7 اسپرتبک دارد؛ شايد شکل چراغها و سپر کمي متفاوت باشد، اما شکل کلي و ظاهر خودرو اساساً يکسان است.
با توجه به گزارش فوق، آئودي اي-ترون جيتي قادر است در زمان ۳.۵ ثانيه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت برسد و با يکبار شارژ مسافت ۴۰۰ کيلومتر را طي کند. همچنين زمان شتابگيري صفر تا ۲۰۰ کيلومتر اين مدل مفهومي هم ۱۲ ثانيه اعلام شده است، در حالي که بيشينه سرعت آن به ۲۴۰ کيلومتربرساعت ميرسد. زمان استفاده از بيشينه سرعت بهلطف استفاده از سيستم خنککاري پيشرفته تا حدود زيادي افزايش مييابد. محل قرارگيري باتري در کف خودرو قرار دارد و سيستم چهار چرخ فرمان نيز باعث فرمانگيري بسيار سريع ميشود.
آئودي ادعا ميکند که اين خودروي مفهومي الکتريکي بهلطف بهرهگيري از موتورهاي سنکرون (synchronous motor) در محورهاي جلو و عقب، قادر است ۵۸۲ اسببخار قدرت توليد کند. قدرت توليدي توسط سيستم تمام چرخ محرک کواترو (Quattro) به چهار چرخ خودرو منتقل ميشود.
آئودي ادعا ميکند که شعاع حرکتي اي-ترون GT بهلطف صرفهجويي در مصرف انرژي و سيستم بازيابي خودکار انرژي ترمز ميتواند تا ۳۰ درصد افزايش يابد. ترمزهاي چرخ تنها زماني عمل ميکنند که راننده با شتاب بيش از ۰.۳ g ترمز بگيرد؛ اما زمانيکه اين اتفاق بيفتد، مفهومي آئودي اي-ترون جيتي داراي ترمزهاي ديسک سراميکي عملکردي براي توقف سريع است.
پکيج باتري ليتيوم يون ۹۰ کيلووات ساعت آئودي E-Tron GT بهآساني با استفاده از کابل يا روش القايي بيسيم شارژ ميشود. به کمک پد بيسيم، خودروي الکتريکي با توان ۱۱ کيلووات در شب شارژ خواهد شد. با استفاده از شارژ سيمي، سيستم ۸۰۰ ولتي ميتواند طي ۲۰ دقيقه باتري را تا ۸۰ درصد شارژ کند که چنين مقداري براي طي حدود ۳۲۰ کيلومتر کافي است.
بازار