تسلا به انتقادات از شرایط ایمنی مدل 3 پاسخ داد
زوميت/ اداره ملي امنيت ترافيک بزرگراه ايالات متحده آمريکا، اظهارات تسلا و ايلان ماسک دربارهي ايمني خودروي برقي مدل ۳ را گمراهکننده توصيف کرد. خودروساز برقي تسلا روز چهارشنبه در برابر ادعاهاي نهادهاي نظارتي ايالات متحده آمريکا در ارتباط با ايمني خودروي الکتريکي مدل ۳ موضع گرفتند؛ در حالي که اسناد نشان ميدهد بالاترين نهاد ايمني خودرو در ايالات متحده از پنج سال گذشته تاکنون حداقل پنج فقره احضاريه براي تسلا صادر کرده و بهدنبال اطلاعاتي دربارهي تصادفات مربوط به خودروهاي برقي اين شرکت است. به گزارش بلومبرگ، ادارهي ملي ايمني ترافيک بزرگراه ايالات متحده آمريکا سال گذشته به دليل عدم رعايت دستورالعملهاي اين سازمان دربارهي ادعاهاي مربوط به ايمني مدل ۳، به تسلا اخطار داد و خودروساز را براي ارائهي اطلاعات دربارهي چند تصادف فرا خواند. بلومبرگ با استناد به اسناد منتشر شده توسط پلينسايت (PlainSite) گزارش کرد که در نامهي آژانس ايمني خودرو آمريکا آمده است، اظهارات تسلا در اکتبر سال گذشته دربارهي کمترين احتمال آسيبديدگي در خودروي برقي مدل ۳ نسبت به تمام خودروهايي که تاکنون توسط NHTSA آزمايش شدهاند، با دستورالعملهاي اين آژانس مغايرت دارد. پيش از اين ايلان ماسک، مديرعامل تسلا در اين زمينه اظهار کرده بود مدل ۳ به گونهاي مهندسي شده که ايمنترين خودروي توليدي باشد و داراي کمترين احتمال آسيبديدگي در ميان تمام وسايل نقليهاي است که تاکنون توسط اداره ملي ايمني ترافيک بزرگراه (NHTSA) آزمايش شدهاند. طبق اسناد ديده شده توسط رويترز، نهادهاي نظارتي اين ديدگاه را سال گذشته به چالش کشيدند. اخطارنامهي NHTSA در تاريخ ۱۷ اکتبر، تسلا را به دليل «اظهارات گمراهکننده» دربارهي رتبهبندي ايمني مدل ۳، توبيخ کرد. بلومبرگ به نقل از جاناتان موريسون، مشاور ارشد NHTSA نوشت:اولينبار نيست که تسلا دستورالعملها را به شيوهاي ناديده ميگيرد که ميتواند منجر به سردرگمي مصرفکننده شود و مزيتي ناعادلانه به تسلا در بازار بدهد. گفته ميشود که اين آژانس، موضوع را به کميسيون تجارت فدرال (FTC) ارجاع داده است تا اقدامات ناعادلانه يا فريبدهندهي تسلا را بررسي کند. روز چهارشنبه تسلا دربارهي اظهارنظر مسئولان و پاسخ خود به نامهي ماه اکتبر اشاره کرد که در آن گفته بود ادعاهاي اين سازمان براساس اطلاعات NHTSA است. NHTSA در نامهي ماه اکتبر خود اظهار داشت که تسلا از تفاوت در شاخص اهميت و وزن نسبي (Relative Weight) خودروهاي خود با ساير خودروهاي بازار صرفنظر ميکند؛ در نتيجه مقايسهي دقيق را غيرممکن و مصرفکنندگان را گمراه ميکند. جاناتان موريسون افزود:بنابراين نادرست است که ادعا کنيم تسلا مدل ۳ داراي کمترين احتمال آسيبديدگي در ميان تمام خودروها است يا اينکه سرنشينان مدل ۳ احتمال آسيبديدگي کمتر يا شانس بيشتري براي جلوگيري از آسيب جدي دارند. تسلا در پاسخ خود ادعاي «ايمنترين خودرو بودن مدل ۳ به دليل کسب رتبهي ۵ ستاره» را انکار کرد؛ اين شرکت اشاره کرد که بهطور عمومي اعلام کرده بود تسلا مدل ۳ به گونهاي مهندسي شده است که ايمنترين خودروي توليدي باشد. NHTSA در پاسخ به اين سؤالات که روز چهارشنبه در مورد اسناد اظهار داشت، اشاره مستقيم به تسلا نکرد؛ در عوض گفت که اين آژانس متعهد به نظارت دقيق و ايمني سختگيرانه بر صنعت خودروسازي است. سخنگوي FTC از اظهارنظر در اينباره خودداري کرد و گفت که تحقيقات غيرعلني است. تسلا مدل ۳ در رتبهبندي ايمني ۵ ستاره اين آژانس که شامل ۳ تست تصادف و ارزيابي مقاومت در برابر واژگوني ميشود، بالاترين امتياز را دريافت کرده است. وزارت حملونقل ايالات متحده پس از به دست آوردن نظرات گروه پلينسايت، طبق قانون آزادي اطلاعات (FOIA) اين اسناد را منتشر کرد. گروههاي طرفدار ايمني از تسلا و ايلان ماسک انتقاد کردهاند که در اظهارات دربارهي تواناييهاي سيستم رانندگي خودران موسوم به اتوپايلوت، صادق نبوده است. بهدنبال مرگ برخي افراد ناشي از عملکرد اشتباه اتوپايلوت در سال ۲۰۱۶، هيئت ملي ايمني حملونقل آمريکا که سوانح را بررسي ميکند، اتوپايلوت تسلا را به دليل عدم وجود سيستمهاي حفاظتي مقصر دانست. اسناد نشان ميدهد که NHTSA حداقل ۵ نامه از آوريل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ در رابطه با تصادفات خودروهاي برقي به تسلا ارسال کرده و يکبار نيز درخواستي براي ارائهي اطلاعات دربارهي تصادف در ماه ژوئن ارائه کرده است. حداقل سه مورد از اين تصادفات که در سالهاي گذشته اتفاق افتاد، باعث تلفات جاني شد. در اسناد منتشرشده مشخص نشده که آيا اتوپايلوت در اين تصادف نقش داشته است يا خير.