فساد جدید در صنعت خودرو/ هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶
ايسنا/ سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي از هزينه ۲۵۰ ميليون دلاري طراحي صندوق خودروي پژو ۲۰۶ خبر داد. بهرام پارسايي با اشاره به تهيه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کميسيون اصل ۹۰ گفت: در جريان تهيه اين گزارش آنچه که براي من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازي و تبديل خودروسازان به يک مافياي قدرتمند است. وي اضافه کرد: يکي از مواردي که ما در اين گزارش به آن رسيديم و من چند بار اين موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزينه سنگين طراحي صندوق خودروي پژو ۲۰۶ است. همانطور که ميدانيد پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحي شده در فرانسه است و در ايران تنها يک صندوق به آن اضافه شده و تبديل به پژو SD شده است. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: طبق اسناد فقط بابت طراحي صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ ميليون دلار هزينه شده که با ارز امروز قيمت آن به ۳ هزار ميليارد تومان ميرسد. اين در حالي است که با اين ميزان پول ميشد يک خط کامل توليد خودروي جديد را طراحي کرد. سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما معتقديم موارد اين چنيني است که باعث ميشود قيمت تمام شده خودروهاي بي کيفيت در کشور ما چندين برابر خودروهاي باکيفيت خارجي باشد و هزينه آن هم از جيب مردم پرداخت ميشود. پارسايي درباره طراحي ۱۲۰ ميليارد توماني خودروي سمند در دهه ۷۰ نيز اظهار کرد: در آن زمان بزرگترين اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ ميليارد توماني بود. در چنين شرايطي اين ميزان هزينه براي طراحي خودروي سمند آن هم با ارز ۴۰۰ توماني صورت گرفته در حالي که استاندارد جهاني در اين طراحي رعايت نشده و براي مصرف کننده هم جذابيتي نداشت. وي ادامه داد: بين سالهاي ۸۴ تا ۹۳ نيز به دليل غيراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغييرات در آن ايجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ ميليارد تومان هزينه داشته است، يعني براي طراحي خودروي سورن ۲۲ ميليارد تومان، براي طراحي خودروي دنا ۴۹.۵ ميليارد تومان و براي طراحي خودروي دنا پلاس ۳۹.۵ ميليارد تومان هزينه شده است. به گفته پارسايي، طراحي خودرو يکي از منافذي است که خودروسازان به دليل روحيه و عملکرد انحصار طلبيشان نهايت سوءاستفاده را از آن داشتهاند. سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه «خودروسازها ۲۵ هزار ميليارد تومان خودرو پيش فروش کردند، ۳۰ هزار ميليارد تومان به بانکها و ٢٥ هزارميليارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار ميليارد تومان هم زيان انباشته دارند»، افزود: اينکه چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جاي سوال دارد اما به نظر ميرسد يکي از راههايي که به راحتي ميتوانستند به جيب مردم دستبرد بزنند همين به اصطلاح طراحيهاي کارشناسي نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسيدند. وي همچنين مدعي شد: در دولت دهم هم ايرانخودرو را وادار کردند در ونزوئلا خط توليد راه بيندازد به همين منظور ۹۰ ميليون دلار در آنجا هزينه شد که بعد از صرف اين هزينه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال ديگر به آنها برق نميدهد و اين حجم سرمايه ملي در آنجا از دست رفت هيچ کسي هم مؤاخذه نشد. نماينده مردم شيراز در مجلس در پايان خواستار ورود جدي قوه قضاييه براي بررسي تخلفات خودروسازان شد و گفت: اميدواريم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حيف و ميل و غارت اموال مردم کردند روزي پاسخگوي عملکرد خود باشند.