برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نگاهی به هایما M۵؛ مسافری تازه از سرزمین‌های شرقی

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
عصر خودرو/ ايران‌خودرو چند سالي است که شرکت هايما چين را به‌عنوان يکي از شرکاي تجاري خود انتخاب کرده و تاکنون از محصولات شرکت مذکور، دو کراس اوور S۷ و S۵ را روي خط توليد خود برده است. پس از موفقيت نسبي محصولات هايما در بازار خودرو کشور، ايران‌خودرو تصميم گرفت تا سطح همکاري‌هاي خود با اين خودروساز چيني را گسترش دهد و ازاين‌رو، از اوايل سال گذشته، زمزمه‌هايي مبني بر عرضه هايما M5 در بازار کشور به گوش مي‌رسد. M5 يک سدان کامپکت است که با نام هايما فاميلي نيز شناخته‌شده و نسل فعلي آن از سال 2014 روي خط توليد هايما قرار دارد. به‌تازگي تصاويري از آزمون‌هاي جاده‌اي هايما M5 در مناطق جنوبي کشورمان منتشرشده که نشان مي‌دهد ايران‌خودرو برنامه عرضه اين خودرو را به‌صورت جدي دنبال مي‌کند. به همين بهانه و در نوشتار پيش رو، نگاهي اجمالي به ويژگي‌هاي اين خودرو انداخته‌ايم. طراحي هايما M5 در نماي جلو به لطف ابعاد بزرگ چراغ‌ها و جلوپنجره، چهرهاي گيرا و لوکس دارد. نماي جانبي اين خودرو، ساده و به‌دوراز اغراق و درعين‌حال، کاملاً منطقي و هماهنگ طراحي‌شده و درنهايت، نماي عقب خودرو با المان‌هايي همچون چراغ‌هاي با زاويه تيز، قطعه کرومي بين چراغ‌ها و سپر حجيم، حسي از لوکس گرايي و خشونت را توأماً به بيننده منتقل مي‌کند. در درون کابين M5 ، رودري ها، صفحه نشان‌دهنده‌ها و غربيلک فرمان، زيبا و به‌روز طراحي‌شده‌اند اما طرح ليور دنده و قسمت مياني داشبورد ( که سيستم مالتي مديا و کليدهاي لمسي سيستم تهويه مطبوع در آن به‌صورت يکپارچه طراحي‌شده‌اند ) کمي نامتعارف و قديمي به نظر مي‌رسد. البته لازم به ذکر است که هايما در سال 2018 اين خودرو را فيس ليفت و با نام هايما F5 روانه بازار کرده است. F5 به‌خصوص در درون کابين کاملاً دگرگون‌شده و نمايي کاملاً متفاوت و بهروز نسبت به M5 دارد. البته نمونه‌هايي که براي آزمون اوليه در کشورمان حضور دارند از نمونه‌هاي اوليه و پيش از فيس ليفت هستند اما اين احتمال نيز وجود دارد که ايران‌خودرو پس از اتمام آزمون‌هاي فني روي اين نمونه‌ها، نسخه فيس ليفت را روي خط توليد خود ببرد. مشخصات فني هايما M5 در بازار چين با يک پيشرانه 1.6 ليتري تنفس طبيعي عرضه مي‌شود که اين پيشرانه با حداکثر قدرت 125 اسب بخار و حداکثر گشتاور 151 نيوتن‌متر، به يک گيربکس 5 سرعته دستي يا 6 سرعته اتوماتيک متصل شده و ضمن مصرف 7.1 ليتر سوخت در هر صد کيلومتر در سيکل ترکيبي، حداکثر سرعت 165 کيلومتر بر ساعت را به اين سدان چيني مي‌بخشد. البته هنوز به‌صورت دقيق مشخص نيست که M5 با چه مشخصات فني در بازار کشور ما عرضه خواهد شد اما برخي شنيده‌هاي غيررسمي حاکي از آن است که ايران‌خودرو قصد دارد اين خودرو را با پيشرانه‌اي يکسان با هايما S5 ( 1.5 ليتري توربو با حداکثر قدرت 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 223 نيوتن‌متر ) و گيربکس 6 سرعته اتوماتيک روي خط توليد خود ببرد. جمع‌بندي و جايگاه در آينده بازار هرچند اين روزها حدس و گمان در ارتباط باقيمت يک خودرو در آينده، کاري بسيار دشوار است اما قطعاً مي‌توان گفت که هايما M5 باقيمتي کمتر از برادر قدبلندش يعني S7 در بازار کشور ما عرضه خواهد شد و اين بدان معناست که با توجه به شرايط فعلي، بايستي قيمتي بين 200 تا 250 ميليون تومان را در بازار آزاد براي اين خودرو در نظر داشته باشيم که در اين صورت مي‌توان مهم‌ترين رقباي آن را چري آريزو5 توربو، MG 360 توربو و هيونداي اکسنت در نظر گرفت که رقباي قدر و محبوبي هستند و ايران‌خودرو درصورتي‌که بخواهد پيروز از ميدان نبرد با خودروسازان بخش خصوصي خارج شود؛ بايستي هايما M5 را با مجموعه‌اي از مشخصات رفاهي و آپشن هاي قابل‌قبول را در کنار قيمت رقابتي عرضه کند. امکانات رفاهي و ايمني طبيعتاً ايران‌خودرو هنوز ليست آپشن هاي هايما M5 را براي بازار ايران اعلام نکرده است اما با توجه به سابقه عرضه ديگر محصولات هايما در بازار کشور و نمونه‌هاي اوليه‌اي که براي آزمون در کشورمان حضور دارند؛ مي‌توان انتظار داشت تا M5 با آپشن هايي همچون سيستم مالتي مديا مجهز به مانيتور لمسي، تهويه مطبوع اتوماتيک، کيلس استارتر، دوربين 360 درجه، سانروف، کروز کنترل، روکش چرمي صندلي‌ها و غربيلک فرمان، حس‌گر نور، حس‌گر باران، پاور ويندوز، آينه‌هاي جانبي تاشو برقي، ديلايت، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي ( ESP )، سيستم کنترل کشش ( TCS )، 6 عدد ايربگ و... در بازار کشورمان عرضه شود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره