نحوه عملکرد پیشرانه فراری SF90 چگونه است؟
زوميت/ بهتازگي، شرکت خودروسازي مشهور فراري ويدئويي منتشر کرده و در آن، نحوهي عملکرد پيشرانهي هيبريدي ابرخودرو SF90 را نشان داده است. فهم چگونگي عملکرد پيشرانهي هيبريدي پيشرفته در خودرو فراري ممکن است کمي دشوار باشد؛ اما بهلطف ويدئو جديد اين شرکت خودروساز، نحوهي عملکرد پيشرانه هيبريدي ابرخودرو SF90 بهطور ساده نمايش داده ميشود. در ابرخودرو فراري SF90 Stradale، پشتسر راننده پيشرانهي تويينتوربو هشت سيلندر چهارليتري قرار گرفته است که ۷۶۹ اسببخار قدرت و ۸۰۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. قواي محرکهي بنزينيبرقي اين خودرو با سه موتور الکتريکي هماهنگ شده است که يکي از آنها بين جعبهدندهي هشتسرعتهي دوکلاچه و پيشرانه قرار دارد و دو موتور ديگر، در محور جلو قرار گرفتهاند. درنتيجه، قدرت پيشرانه در حالت ترکيبي با موتورهاي الکتريکي، به ۹۸۶ اسببخار ميرسد. در حالتي که راننده کاهش ميزان مصرف سوخت را ترجيج دهد، دو موتور الکتريکي خودرو را در حالت انتقال قدرت به چرخهاي جلو قرار ميدهند که ميتواند ۲۵ کيلومتر مسافت را بپيمايد. بازيابي انرژي ترمز هم به افزايش قدرت پيشرانه کمک ميکند. بهگفتهي فراري، ابرخودرو SF90 تنها در ۲.۵ ثانيه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت و در ۶.۷ ثانيه به سرعت ۲۰۰ کيلومتربرساعت ميرسد. حداکثر سرعت اعلامشده براي اين مدل، ۳۴۰ کيلومتربرساعت است؛ اما ميتوان حدس زد که سرعت اين ابرخودرو از ميزان اعلامشده فراتر باشد. يکي از ويژگيهاي جالب فراري SF90 که در ويدئو هم ديده ميشود، استفاده از نمايشگرهاي مختلف در کابين است. بهطور مثال، روي فرمان خودرو دکمهي فيزيکي ديده نميشود و راننده با لمس نمايشگر، حالتهاي مختلف رانندگي و کروزکنترل را انتخاب ميکند. حتي دکمهي روشنوخاموشکردن خودرو در کنسول وسط هم بهصورت لمسي کار ميکند. فراري SF90 با وجود موتورهاي الکتريکي و سيستم هيبريدي، تنها ۱,۵۷۰ کيلوگرم وزن دارد که از رقبايش سبکتر است؛ البته سيستم هيبريد اين خودرو بهتنهايي ۲۷۰ کيلوگرم وزن دارد. در ويدئو زير با نحوهي عملکرد حالتهاي مختلف قواي محرکه هيبريديبنزيني فراري SF90 بهتر آشنا خواهيد شد.