چرخان/ خودروي داچيا داستر که در کشور ما با برند رنو به فروش ميرفت، اکنون داراي يک موتور جديد با مصرف سوخت بهينهتر شده است که يک موتور سطح پايه و موسوم به Tce 100 است. قلب تپنده جديدي که قرار است با موتور حال حاضر 1.6 ليتري داستر، جايگزين شود.
خودروي کراس اوور داستر که يک خودروي شاسيبلند کوچک اقتصادي در بازارهاي جهاني به شمار ميرود، اکنون صاحب موتور کمحجم 1 ليتري شده است که با استفاده از سه سيلندر و به کمک سيستم توربوشارژ، ميتواند قدرت را به زير پاي راننده منتقل کند.
قيمتها براي اين موتور جديد از 10,995 پوند در نسخه پايه شروعشده و به قيمتهاي بالاتر 12,495 پوند و 13,995 پوند در نسخههاي قدرتمندتر ميرسد.
شرکت رومانيايي داچيا قرار است بهزودي و بهصورت کامل، اين موتور سه سيلندر جديد را جايگزين موتور فعلي 1.6 ليتري 4 سيلندر تنفس طبيعي داستر کند. البته اين جايگزيني به معناي حذف کامل نسخه قديمي داستر با موتور 1.6 ليتري نبوده و قرار است هر دو نسخه از اين خودرو، در کنار يکديگر به فروش بروند.
موتور جديدتر که با حجم 1 ليتري ظاهرشده است، به نسبت قدرت 113 اسب بخار نسخه موجود، قدرت کمتر 99 اسب بخار را توليد ميکند. اين در حالي است که گشتاور موتور تازهوارد تا 66 درصد افزايش پيداکرده و به عدد 260 نيوتون متر رسيده است. داچيا داستر جديد، تنها با نسخه چرخ جلو محرک (FWD) عرضهشده و سيستم انتقال قدرت آن نيز يک جعبهدنده 5 سرعته دستي خواهد بود.
باوجود افزايش در عدد گشتاور خروجي، موتور جديد Tce 100 داچيا، نميتواند موتور 1.6 ليتري موسوم به Sce 115 را ازنظر عملکردي، شکست دهد. بهطوريکه شتاب صفرتا صد کيلومتري داستر با موتور جديد،12.5 ثانيه و سرعت نهايي آن نيز 167.3 کيلومتر بر ساعت است. اين يعني، نسبت به نسخه 1.6 ليتري داستر،0.6 ثانيه در شتاب صفرتا صد کندتر شده و سرعت نهايي آن نيز حدود 5 کيلومتر در ساعت کاهش پيداکرده است.
بااينحال، به لطف افزايش گشتاور در نسخه 1 ليتري داستر، داچيا اعلام کرده است که موتور جديد، پاسخها و بازخوردهاي مناسبتري را به راننده در طول مسير حرکت، خواهد داد.
همچنين داچيا بهمنظور جبران کاهش در عملکرد موتور تازهوارد، توانسته ازنظر مقرونبهصرفه تر بودن و کاهش آلايندههاي زيستمحيطي، موتور نسخه جديد را بهينهتر از نسل قبلي خود قرار دهد. داچيا اعلام کرده است که مصرف سوخت موتور جديد،5.8 ليتر در هر 100 کيلومتر و آلايندگي آن نيز 126 گرم گاز کربن دياکسيد در هر يک کيلومتر است.
اين در حالي است که در موتور قديمي، مصرف سوخت عدد 6.5 ليتر در هر صد کيلومتر و آلايندگي دياکسيد کربن نيز 149 گرم در هر کيلومتر بوده است.
بازار