ایرنا/ این روزها از مشتریان و صاحب­نظران خودرو گرفته تا سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیه پراید موضع گرفته‌­اند و عنوان می­‌کنند عمر این خودرو به سر رسیده است. بر همین اساس قرار است توقف شماره­گذاری پراید از سال ۱۳۹۹ آغاز شود.

حذف پراید موضوع جدیدی نیست؛ در طول سال­های گذشته بارها عنوان شد که این محصول قدیمی قرار است از خطوط تولید کنار گذاشته شود. با حذف احتمالی پراید این سوال مطرح می­شود که چه خودروهایی جایگزین احتمالی پراید خواهند بود؟ آیا با خط خوردن پراید از لیست خودروهای تولید شده در جاده قدیم، بازار از خودروهای ارزان قیمت خالی خواهد شد؟

سال ۱۳۷۲ بود که یک خودرو جدید به بازار ایران پا گذاشت. این خودرو که به­عنوان جایگزین پیکان برگزیده شده بود، هیچگاه فکرش را نمی­کرد، لقب پرفروش­ترین خودروی ایرانی را از آن خود کند. شاید کمتر کسی فکر می­کرد پراید؛ معروف به خودرو پوست پیازی، بتواند پیکان دوست­داشتنی را از دور رقابت خارج کند. اما پراید بعد از چند سال تولید، به خودرو خانواده­های ایرانی تبدیل شد. اما این خودرو چگونه وارد بازار ایران شد؟

ایده اولیه پراید از کجا آمد؟
ایده اولیه پراید متعلق به کمپانی فورد آمریکا و مزدای ژاپن بود. این خودرو جنجالی در واقع همان مزدا ۱۲۱ بود که ابتدا در ژاپن تولید ­شد و مدتی بعد با نام فورد فستیوا به بازارهای آمریکای شمالی را پیدا کرد. اما بعد از چند وقت، سازمان امنیت بزرگراه­های آمریکا با وجود استقبال زیاد از خودرو، مانع تولید این خودرو شد. بدین­ترتیب؛ فورد فستیوا یا همان مزدا ۱۲۱ در سال ۱۹۸۶ به ناامن­ترین خودروی آمریکا شهرت گرفت. در سال ۱۹۸۷ میلادی تولید این خودرو به کیا موتورز رسید و کره­ای­ها تولید آن را کلید زدند.

در اوایل دهه ۷۰ شمسی، پراید از کره به ایران آمد و تولید این خودرو در سال ۲۰۰۰ میلادی در کره جنوبی به پایان رسید. سال ۲۰۰۱ میلادی بود که لیسانس این محصول به­صورت رسمی به سایپا فروخته شد. این شرکا خودروساز با ایجاد زنجیره­ای از قطعه سازان آن را با نام­های نسیم (هاچ­بک)، صبا (سدان)، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۴۱ و سایپا ۱۵۱ در ایران عرضه کرد. این خودرو به دلیل اینکه بسیار کم خرج و کم مصرف بود به سرعت محبوب و به فروش خوبی دست پیدا کرد.

پراید در حالی رکوردار فروش خودرو در ایران شد که سال ۱۳۹۲، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران این خودرو را به­عنوان رکوردار وسایل نقلیه در کشته­شدگان سرنشینان خودرو معرفی کرد. گزارش‌های رسمی از جمله گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد، این محصول سایپا همچنان با یک ستاره از ۵ ستاره کیفی، بی­کیفیت­ترین خودروی ایرانی است.

بازنشستگی پراید
بالا گرفتن انتقادات نسبت به ناامنی پراید باعث شد متولیان به فکر جایگزینی برای این خودرو باشند. ابتدا قرار بود پس از بازنشستگی پیکان، خط تولید پراید هم متوقف شود و با ورود محصول تندر ۹۰، این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود. اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد. بعدها برای تحقق این امر، خودرو تیبا وارد خط تولید شد اما این جایگزینی باز هم رنگ واقعیت به خود نگرفت و پراید همچنان به تولید خود ادامه داد.

پس از این ناکامی، بارها و بارها از سوی مسئولین عنوان شد که پراید به دلایل مختلف باید از خط تولید حذف شود. چندی پیش اما خبر جدیدی از توقف تولید پراید در رسانه­ها منتشر شد. کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، اواسط مردادماه امسال از توقف شماره­گذاری خودروی سواری پراید از سال ۱۳۹۹ خبر داد. به گفته او، در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته نشان داده شده است که ۳۴ درصد از جان­باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده­اند.
بنابراین با آغاز سال ۱۳۹۹، این خودروی پرفروش دیگر تولید نخواهد شد. اما آیا قرار است پراید جایگاهش را به خودرویی دیگر بدهد؟

جایگزین پراید
سایپا برنامه داشت دو خودروی داتسون­گو و چانگان بنی را جایگزین پراید کند. اما در تست تصادف داتسون­گو، این خودرو «صفر» ستاره ایمنی گرفته و وضعیت ایمنی آن را می­توان کاملا نامطلوب توصیف کرد. قیمت این خودرو شش هزار دلار است. خودروی دیگری که قرار بود جایگزین پراید شود، خودرو چینی پانگان بنی بود. در مراکز تست خودرو در چین، برای این خودرو سه ستاره ایمنی ثبت شده است. اما مشکل آنجاست که حداقل قیمت این خودرو شش هزار دلار است که با تولید در ایران حداقل ۲۰ میلیون تومان گران­تر از پراید خواهد شد.کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، در شرایط فعلی شاید تنها جایگزین برای پراید از دور خارج شده، تیبا باشد. خودرویی که البته روی پلت­فرم توسعه­یافته پراید ساخته شده و مشخص نیست چقدر ایمن­تر از پراید است.

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

فناورد
فناورد آگهی