بازگشت مک لارن به ایندی کار
زوميت/ در حالي که فرناندو آلونسو تمايل خود را براي حضور در اينديکار اعلام نکرده است، مکلارن پس از ۴۰ سال غيبت براي حضور در مسابقات بهصورت تمام وقت آماده ميشود. مکلارن روز جمعه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ با همکاري اَرو اشميت پترسون (Arrow Schmidt Peterson Motorsports) و شورولت به مسابقات اينديکار (IndyCar) بهصورت تمام وقت باز خواهد گشت. اين تصميم ميتواند شانس ديگري براي پبروزي در ايندياناپوليس 500 به فرناندو آلونسو اسپانيايي، قهرمان دو دوره فرمول يک جهان بدهد. تيم کنوني به اَرو مکلارن ريسينگ اسپي (Arrow McLaren Racing SP) تغيير نام خواهد داد و با دو خودروي مجهز به پيشرانهي شورولت و احتمالاً خودروي سوم براي ايندياناپوليس رقابت خواهد کرد. ژيل ديفران، قهرمان سابق ايندي ۵۰۰ و مدير ورزشي مکلارن ريسينگ، رهبري گروه اختصاصي مستقل از تيم فرمول يک را به عهده خواهد داشت. مکلارن آخرين بار در مسابقات قهرماني اينديکار تمام وقت سال ۱۹۷۹ به رقابت پرداخت و اکنون ميخواهد پس از ۴۰ سال بار ديگر به اين رشته بازگردد. زک براون، مدير تيم مکلارن ريسينگ در اين زمينه گفت:ما با احترام کامل به اين ورزش، رقباي خود، هواداران و وظيفهي پيش رو به اينديکار وارد ميشويم. قطعاً اين يک همکاري بسيار يکپارچه از نظر فني، مديريتي و تجاري است. براون گفت مکلارن با احتمال ۲۲ مسابقه در رقابتهاي فرمول يک سال ۲۰۲۰ رو به رو خواهد بود و همچنين در نظر دارد از سال ۲۰۲۱ وارد مسابقات استقامت جهان شود که قوانين آن تغيير ميکند. مکلارن از مدتي قبل براي شرکت در اينديکار تمام وقت تلاش ميکرده است و تلاشهاي اين تيم تحت تأثير ناکامي فرناندو آلونسو (بهعنوان تنها نمايندهي اين تيم) براي موفقيت در رقابتهاي ايندياناپوليس ۵۰۰ امسال قرار گرفت. براون گفت آلونسو که در پايان سال گذشته مسابقات فرمول يک را ترک کرد، همچنان ميخواست در ايندياناپوليس قهرمان شود و مکلارن قصد داشت پيروزي را با حضور وي رقم بزند. براون افزود: او تا به امروز علاقهاي به رقابت در يک فصل کامل نشان نداده است. (براي) فرناندو يا شخص ديگري که رانندهي تيم خواهد بود، ما خودروي سوم را در اينديکار در نظر خواهيم گرفت. جيمز هينچکليف کانادايي تا سال ۲۰۲۰ با اشميت پترسون قرارداد دارد در حالي که قرارداد مارکوس اريکسون سوئدي، رانندهي سابق فرمول يک تا پايان سال تمام ميشود. آلونسو ميخواهد پس از گراهام هيل فقيد، رانندهي بريتانيايي و برنده جايزه سهگانه موتوراسپرت، دومين فردي باشد که به اين عنوان درست مييابد. آلونسو قهرماني گرندپري موناکو و ۲۴ ساعته لمان را در کارنامه دارد و اکنون تنها قهرماني ايندياناپوليس باقي مانده است. سيمون پژنود، قهرمان امسال ايندي ۵۰۰ هفتهي گذشته گفت که بهترين شانس موفقيت آلونسو براي ايندي، انجام يک فصل کامل يا مسابقه با تيمي باتجربه خواهد بود. مکلارن امسال کلکسيوني از اشتباهات را در ايندياناپوليس انجام داد و با وجود تلاش زياد، در نهايت موفق نشد جايگاهي کسب کند. براون گفت:ما قويتر از هميشه و با آرزوي رقابت در اينديکار، از آن تجربه (شکست قبلي) دور شديم. اما ما ميدانستيم بايد به گونهاي متفاوت پيش برويم، که يا کاملاً به آن متعهد باشيم يا اصلاً اين کار را انجام ندهيم. دلايل هميشگي ما براي حضور در اينديکار، همچنان به قوت خود باقي است. مکلارن سال گذشته بيش از هر جاي ديگر، کالاهاي ورزشي خود را در ايالات متحده به فروش رساند؛ کشوري که بازار بزرگي براي حاميان مالي آنها به شمار ميرود. فرمول يک نيز در صدد است تا مخاطبان خود را در آمريکا بهطور درخورتوجهي افزايش دهد. مکلارن طي اولين فصل استفاده از پيشرانه رنو در سال ۲۰۱۸ با جايگاه ششمي تيمي در رقابتهاي فرمول يک به کار خود پايان داد. با اين وجود کارلوس ساينز و لندو نوريس در فصل ۲۰۱۹ تا امروز در ميان ۱۰ راننده برتر فرمول ۱ قرار گرفتهاند تا مکلارن را به ردهي چهارم تيمي برسانند. با وجود باقي ماندن نيم فصل دوم، مکلارن ۲۰ امتياز بيشتر از فصل گذشته کسب کرده است.