خداحافظی خودروهای کلاسیک با کارت سوخت
مشرق/ با گذشت يک هفته از اجراي طرح استفاده از کارت سوخت شخصي اما ظاهرا فقط 5 درصد از متقاضيان از کارت سوخت شخصي استفاده کرده اند. بالاخره تصميم دولت مبني بر بازگشت به گذشته و استفاده از کارت سوخت شخصي از روز سه شنبه 22 مرداد ماه سال جاري عملياتي شد. خوشبختانه احياي کارت سوخت اينبار با کمترين مشکل صورت گرفت و شرايط سوخت گيري با کارت سوخت شخصي موجب نشد تا مشکلي در کشور ايجاد شود و شرايط ايستگاه هاي عرضه سوخت در سطح شهر تهران همانند روز هاي قبل از اجراي اين طرح با آرامش مواجه بود. ظاهرا اين شرايط در شهرها و استانهاي ديگر کشور نيز همين گونه بوده است. بعد از گذشت تقريبا يک هفته از اجراي اين طرح فرصت را مناسب ديديم تا گشتي در جايگاههاي عرضه سوخت در سطح شهر تهران بزنيم و از مشکلاتي که مردم پس از اجراي اين طرح با آن مواجه شدند پرس و جو کنيم. * 60 ليتر سهميه نيست؛ محدوديت سوختگيري روزانه است از همين جهت مقصد اول را خيابان فدائيان اسلام انتخاب کرده و از يکي از جايگاههاي عرضه سوخت در اين خيابان بازديد کرديم؛ شرايط به ظاهر عادي بود اما براي بررسي بيشتر به عنوان فردي که مي خواست بنزين بزند وارد جايگاه شديم که در هنگام سوختگيري و زماني که در صف انتظار بوديم به چند نکته جالب برخورد کرديم. اول آنکه اگرچه بارها توسط مسئولان شرکت ملي پخش و وزارت نفت گفته شده بود در احياي کارت سوخت سهميه بندي در نظر گرفته نشده است اما وقتي با کارت سوخت شخصي اقدام به سوخت گيري مي کنيم در صفحه نمايش پمپ عدد 60 ليتر به نمايش در مي آيد و مصرف کنندگان کارت سوخت مي پندارند که اين 60 ليتر به معناي سهميه 60 ليتري است. به همين دليل دارندگان کارت سوخت شخصي ترجيح مي دهند همانند گذشته از کارت جايگاه استفاده کنند و کمتر از کارت سوخت شخصي خود استفاده کنند تا اين سهميه را براي روزهاي آتي ذخيره کنند. موضوع ديگر کمبود کارت سوخت جايگاه در اين جايگاه بود. هرچند که هنوز محدوديتي براي عرضه بنزين از طريق کارت سوخت جايگاه اعمال نشده است اما جايگاه دار و متصديان سوخت رساني تا وقتي که مطمئن نمي شدند متقاضي کارت سوخت شخصي ندارد کارت سوخت خود را در اختيار متقاضي قرار نمي دادند. اما موضوع بعد که بايد به آن اشاره کرد اين است وقتي کارت سوخت جايگاه را مورد استفاده قرار مي دهند در اين کارت سوخت نيز عدد 60 ليتر نمايش داده مي شود که دقيقا مطابق با عددي است که در کارت سوخت هاي شخصي وجود دارد. متصدي جايگاه که خود را محمود معرفي کرد گفت از اواخر سال گذشته اين عدد در کارت سوخت جايگاه به نمايش درآمده است که نشان مي دهد هر خودرو مي تواند با اين کارت تا سقف 60 ليتر بنزين بزند و محدوديتي در تعداد خودرو ندارد. اما در کارت سوخت هاي شخصي مشخص شده است که اين کارت براي کدام خودرو است و هر خودرو مي تواند در روز 60 ليتر بنزين را با کارت سوخت خود تحويل بگيرد و بعد از 60 ليتر پمپ ديگر به خودرو سوخت تحويل نمي دهد. وي خاطرنشان کرد: کارت سوخت جايگاه با کارت سوخت شخصي متفاوت است اگرچه ظاهرشان يکي است اما دستگاه براساس اطلاعاتي که در کارت سوخت تعريف شده است مي داند که کدامکارت شخصي و کدام کارت مخصوص جايگاه است به همين دليل نمي توان از کارت شخصي به عنوان کارت جايگاه استفاده کرد. اين گزارش حاکي است پس از سوختگيري از جايگاه خارج شده و به سمت جايگاه ديگري که در اطراف ميدان شوش بود حرکت کرديم. اگرچه باک خودرو پر بود و ديگر بهانهاي مانند سوختگيري براي ورود به جايگاه نداشتيم اما براي گرفتن اکتان افزا به اين جايگاه رفتم. *جايگاه هايي که هنوز اکتان افزا مي فروشند همانطور که بارها از سوي مسئولان اعلام شد بود جايگاه هاي عرضه بنزين حق عرضه اکتان افزا ندارند. اما کماکان مي بينيم که اين کار توسط جايگاه داران انجام مي شود. به طوريکه برخي از متصديان جايگاه به خودروهاي گران قيمتي که در جايگاه اقدام به سوخت گيري مي کنند پيشنهاد استفاده از اکتان افزا را مي دادند که برخي از صاحبان خودرو اقدام به گرفتن اکتان افزا مي کردند و برخي نيز به همان بنزيني که دريافت کرده بودند اکتفا مي کردند. با يکي از افرادي که تنها به گرفتن بنزين جايگاه اکتفا کرده بود صحبت کردم و بعد از معرفي خود و اطميناني که حاصل کرد گفت: اگرچه بايد فقط بنزين سوپر براي خودروي خود دريافت کنم اما از وقتي که بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 در تهران عرضه مي شود و با مشخصاتي که از بنزين يورو4 و 5 مي دانم به همين دليل ديگر نيازي نمي بينم که از اکتان افزا براي خودروي خود استفاده کنم. وي ادامه داد: قبل از همگاني شدن اجراي طرح سوخت رساني با کارت سوخت شخصي نيز از کارت شخصي استفاده مي کردم و به همين دليل بعد از اجراي اين طرح با مشکلي مواجه نشدم. * خداحافظي خودروهاي کلاسيک با کارت سوخت بعد از گرفتن اکتان افزا از يکي از متصديان جايگاه به سمت بيرون جايگاه و محلي که خودرو را پارک کرده بودم حرکت کردم و به چند جايگاه ديگر در سطح شهر تهران سر زدم. در يکي از جايگاه ها با اتفاق جالبي مواجه شدم صاحب خودروي بنز 230 قديمي که با گذشت زمان، خودروي خود را تميز و قابل استفاده نگه داشته بود، به دليل آنکه جايگاه دار به او بنزين نمي داد داشت با صداي بلند با متصدي جايگاه گفتوگو مي کرد. کمي صبر کردم تا صحبتش تمام شود و عصبانيتش فروکش کند؛ بين 15 تا 20 دقيقه منتظر شدم اما باز هم وقتي به سراغ صاحب خودرو که فردي ميان سال بود رفتم با تندي برخورد کرد و گفت چون خودروي من جزو خودروهاي کلاسيک محسوب مي شود جايگاه دار حاضر نيست با قيمت 1000 تومان با کارت سوختش به من بنزين بدهد. در صورتيکه قبل از اجراي اين طرح به راحتي بنزين مي گرفتيم اما از وقتي که اين طرح اجرا شده است به هر جايگاه عرضه بنزين مي روم قيمت هاي متفاوتي را از من براي يک باک بنزين طلب مي کنند. وي که خود را عابدي معرفي کرد ادامه داد: اين خودرو داراي پلاک ملي است و به دليل علاقه اي که به خودروهاي کلاسيک دارم آن را با هزار زحمت در سال 95 خريداري کرده ام اما اين خودرو کارت سوخت ندارد و در موقع خريد هم فروشنده کارت سوخت نداشت که به من تحويل دهد. وي گفت: هيچ وقت فکرش را نمي کردم که دولت بخواهد کارت سوخت را دوباره احيا کند در غير اين صورت هرگز اين خودرو را نمي خريدم به گفته عابدي از وقتي که اين طرح اجرا شده است براي يک باک بنزين 60 ليتري که 60 هزار تومان ارزش دارد از او تا 100 هزار تومان هم گرفته اند. به همين دليل ديگر داشتن اين خودرو ها صرفه اقتصادي ندارد و بايد اين خودروها را در موزه گذاشت. * اعمال محدوديت سرخود برخي جايگاه داران در دادن کارت سوخت جايگاه پس از جدا شدن از اين فرد به مسير خود ادامه داده و به ديگر جايگاه هاي سطح شهر رفتم؛ در بين راه خبري شنديم که برخي از جايگاه هاي سطح شهر مخصوصا جايگاه هاي در نيمه شمالي تهران در ازاي دادن کارت جايگاه به متقاضيان وجه اضافه تري را دريافت مي کنند. براي پيگيري اين موضوع به چند جايگاه ديگر در مناطق شمالي تهران رفتم. در يکي از همين جايگاه هاي شمال شهر متصدي جايگاه قيمت بنزين با کارت جايگاه را ليتري 1300 تومان محاسبه مي کرد و در جايگاهي ديگر در همان منطقه متصدي به متقاضي مي گفت اگرچه قيمت بنزين با کارت جايگاه 1000 تومان است اما چون بايد با کارت شخصي بنزين بزني و اين کار را نمي کني در صورتي که کارت جايگاه را بدهيم 5000 تومان اضافه تر ميگيريم که گاهي بسته به فرد متقاضي اين رقم تا 10000 تومان نيز مي رسيد. وقتي با متصدي جايگاه ها صحبت کردم ميگفتند اين کار از بالا به ما تکليف شده است و مامور به اخذ اين وجوه هستيم. بلافاصله با سخنگوي شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي تماس گرفتم و در اين باره از وي سوال کردم. وي اعلام کرد تا کنون هيچ محدوديتي براي استفاده از کارت سوخت جايگاه از سوي شرکت ملي پخش تعيين نشده است و اگر متقاضي چنين مواردي را مشاهده کرد بايد اين موضوع را به اطلاع شرکت پخش از طريق شماره 09627 برساند تا موضوع در کوتاه ترين زمان ممکن رسيدگي شود. در ادامه موضوع خودروهاي کلاسيک را نيز مطرح کرد که فاطمه کاهي در پاسخ گفت: صاحبان اين خودرو هرچند که داراي پلاک ملي هستند اگر از گذشته کارت سوخت دارند مي توانند از کارت خود استفاده کنند و اگر کارت سوخت ندارند، براساس تصميم اتخاذ شده ديگر براي اين خودروها کارت سوخت جديد صادر نمي شود. براساس اعلام مسئولان شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي از زمان آغاز طرح تا کنون فقط 5 تا 6 درصد از دارندگان کارت سوخت شخصي از اين کارت استفاده کرده اند و ما بقي ترجيح داده اند که از کارت سوخت جايگاه حتي در مواردي با وجود پرداخت قيمت بالاتر استفاده کنند. زيرا همانطور که در ابتداي گزارش اشاره شده بود هنوز باور ندارند که استفاده از کارت سوخت بدون در نظر گرفتن سهميه بندي است به همين دليل به نظر مي رسد اطلاع رساني در اين بخش بايد قوي تر از گذشته باشد و حتما محدوديت هايي از سوي شرکت پخش و متصديان امر براي استفاده از کارت سوخت جايگاه به منظور استفاده حداقلي از اين کارت ها انديشيده شود تا استفاده از کارت سوخت شخصي بتواند اثرات موثر خود را در کاهش مصرف بنزين بگذارد.