لطفا خودروهای صفر را هم کارشناسی کنید
ايران جيب/ گزارشات زيادي طي روزهاي گذشته به دست ما رسيده که حاکي از رنگدار بودن غيرفابريک برخي از خودروهاي صفرکيلومتر توليد داخل و وارداتي است. در فرهنگ فعلي مردم ايران، استفاده از کارشناس خودرو براي بررسي وضعيت بدنه و موتور و آپشن خودروها، يک امر منطقي و معمول مي باشد. جالب اينجاست که در سالهاي اخير، کارشناسي خودرو براي خودروهاي صفر نيز، وارد مرحله الزام شده است. در اين بخش اشاره اي داريم به دلايل لزوم استفاده از کارشناسي خودرو براي خودروهاي صفر کيلومتر و کارکرده: آپشن هاي فني خودرو را چک کنيد: گزارشاتي در زمينه عدم عملکرد سيستم ABS خودرو 206 صفر کيلومتر وجود دارد. پس ممکن است اين اشکالات خطرات مالي و يا جاني به بار بياورد. بدنه را چک کنيد: چندين بار مشاهده شده که خودرو پيش ازدريافت خريدار، دچار تصادفات در بخش تحويل خودرو شده است و کارشناسان آن سعي در اصلاح بدنه با صافکاري و يا تعويض قطعه نموده اند. در مورد خودروهاي خارجي هم اين اتفاق در جابجايي خودرو بين کشتي و ساحل رخ مي دهد. بررسي شاسي خودرو: ضرب ديدگي شاسي يک خودرو به قدري به سلامت آن صدمه ميزند که ديگر نميتوان روي آن قيمت گذاري نمود و قيمت آن بر اساس توافق خريدار و فروشنده خواهد بود. با تست رنگ ديجيتالي رنگ خودرو را بررسي کنيد: بررسي رنگ شدگي خودرو با چشم و يا استفاده از آهنربا که استفاده از اين دو مورد در دلالان قديمي خودرو رواج بسيار دارد، داراي خطاي بالايي هستند. پيشنهاد مي شود از دستگاه هاي رنگ ديجيتال استفاده کنيد تا بتوانيد به دقت عمق رنگ را بسنجيد. ايرادات بدنه خودرو در خودروهاي صفر کيلومتر و مخصوصاً در نسخه هاي داخلي آنها مشاهده مي شود. کيلومتر خودرو، بسيار راحت عوض مي شود: ممکن است شما خودرو را با 70 يا 80 کيلومتر مسافت طي شده ببينيد، اين در حالي است که ممکن است کيلومتر آن دستکاري شده باشد و بسياري از دستگاه ها آن را به شما نگويند. خيلي به نمايشگاه دار ها هم اعتماد نکنيد: بارها پيش آمده که ايراداتي نظير رنگ آميزي سقف کيا سراتو هم از چشم نمايشگاه داران دور مانده باشد. پس خودتان کارشناسي رنگ کنيد. خرابي گيربکس، يک دردسر به تمام معناست: شايد در بعضي خودروها، ايراد گيربکس با هزينه هاي هنگفت قابل حل باشد، ولي در بعضي از خودروها که قطعات يدکي جزيي آنها موجود نيست، شايد هرگز قابل حل نباشد. پس با توجه اين مسائل ذکر شده که تنها بخشي از اشکالات احتمالي خودروها هستند، مي توانيم به خطرناک بودن معامله خودرو بدون استفاده از تجربه يک کارشناس خودرو مجرب پي ببريم.