برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مقایسه ب ام و 528i و تویوتا آریون در بازار دست دوم

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ با نگاهي به آمار پرفروش‌ترين خودروهاي جهان مي‌توان دريافت که عليرغم تاخت و تاز کراس‌اوورهاي در سال‌هاي اخير، همچنان سدان‌هاي خانوادگي در کلاس تويوتا کمري و هوندا آکورد، در زمره متداول‌ترين و پرفروش‌ترين خودروهاي کره خاکي قرار مي‌گيرند و از اين رو هنوز خودروسازان بسياري اين سگمنت را در سبد محصولات خود حفظ کرده‌اند. تويوتا به عنوان يکي از موفق‌ترين خودروسازان جهان در اين کلاس، همواره با پلتفرم‌هاي مربوط به خانواده کمري خوش مي‌درخشد و معمولاً صدر بازار را را نيز در اختيار دارد. در واقع عملکرد اين شرکت ژاپني در اين رده آنچنان موفق است که شاهد عرضه مدل‌هاي لوکس‌تري از خانواده لکسوس نيز بر پايه پلتفرم تويوتا کمري هستيم که اساساً يک خودرو اقتصادي محسوب مي‌شود. با اين وجود تويوتا تنها به همين دو محصول بسنده نکرده و درست در حد فاصل کمري اقتصادي و مدل‌هاي پريميوم لکسوس، يک سدان خانوادگي با امکانات رفاهي بيشتر و موتورهاي قوي‌تر را نيز بر پايه پلتفرم کمري روانه بازار کرده که اتفاقاً در کشور ما نيز خودرويي شناخته شده به نظر مي‌رسد. تويوتا آريون در واقع ميانگيني از کمري و سري ميان سايز لکسوس است که براي جلب توجه مشتريان ثروتمند اما مقتصد روانه بازار شده است. خودرويي که حالا در تست خودروبانک مي‌خواهد پا را از گليم خودش درازتر کند و به سراغ نماد سدان‌هاي خانوادگي باواريا، يعني بي ام و سري پنج برود که البته تنها در مدل‌هاي چهارسيلندر به ايران راه يافته است. به نظر شما برنده ميدان رقابت بين يک سدان شش سيلندر فول آپشن ژاپني با بي ام و چهارسيلندر توربو، اسپرت و سريع، کدام خودرو خواهد بود؟ چهره غربي يا شرقي؟ اين يک واقعيت است که تويوتا آريون درست مانند خانواده کمري (نسل‌هاي قديمي) از طراحي نسبتاً محافظه‌کارانه و پا به سن گذاشته‌اي برخوردار است و در عوض بي ام و کاملاً اسپرت و جوان‌پسند به نظر مي‌رسد، اما تويوتا نيز با علم براين قضيه، نسخه‌اي از آريون را با کيت اسپرت روانه بازار کرده که به شکل عجيب و غريبي شبيه خودروهاي تيونينگ شده توسط کارگاه‌هاي آماتور فايبرگلاس کار موجود در ايران به نظر مي‌رسد و از هماهنگي چنداني بين اجزاي مختلف برخوردار نيست. بنابراين اگر قرار بر انتخاب باشد، احتمالاً بي ام و برنده بلامنازع اين بخش از نبرد خواهد بود، اما آريون هم حداقل در نسخه اصلي و فاقد کيت بنده، از طراحي مناسبي برخوردار است و به خصوص براي خريداران ميان سال، خودرويي جذاب به نظر مي‌رسد. در خصوص مدل‌هاي مجهز به کيت بدنه اسپرت اما اتفاق نظر چنداني وجود ندارد و مي‌توان گفت که شايد براي برخي از جواناني که علاقمند به خودروهاي تيونينگ شده هستند، خريداري يک سدان خانوادگي مجهز به بال عقب و سپر مزين به اسپويلر، مي‌تواند قابل تامل باشد، هرچند که معمولاً جوانان بعيد است که ياراي خريد يک سدان گران قيمت را داشته باشند. کابين و امکانات رفاهي تقريبا مشابه روايتي که در مورد طراحي بدنه شرح داديم، در خصوص فضاي داخلي دو خودرو نيز صدق مي‌کند. تويوتا حداقل‌هاي مناسبي را ارائه مي‌دهد و اتفاقاً از نظر فضاي داخلي، يکي از برترين‌هاي بازار در دوره خودش محسوب مي‌شده، اما بي ام و سري پنج به سبب ساختار ديفرانسيل عقب تا حدي فضاي محدودتري را ارائه مي‌دهد، هرچند که مدل مورد آزمايش از سري F10، نخستين نسل از سري پنج با اشتراک پلتفرم با سري هفت محسوب مي‌شود و از اين حيث نسبت به اسلاف خود خودروي بزرگ‌تر و جادارتري است، اما بازهم اين تويوتاست که مي‌تواند سرنشينان عقب را به شکل چشمگيري راضي نگه دارد. در مقابل طراحي داخلي بي ام و به خصوص در قسمت جلو، بسيار جذاب‌تر است و شما را به رانندگي ترغيب مي‌کند. به نوعي مي‌توان گفت که بي ام و خودروهاي خود را راننده محور طراحي مي‌کند و از اين رو شايد موقعيت قرارگيري راننده و سطح رفاه او، بيشتر از ساير سرنشينان اولويت داشته باشد، اما تويوتا حداقل براي مدل‌هاي خانوادگي نظير آريون، از چنين روشي پيروي نمي‌کند و خودرويي مناسب براي تمام اعضاي خانواده را ارائه مي‌دهد. از نظر کيفيت هر دو خودرو در سطح بالايي قرار دارند و مي‌توانند رضايت خريداران را تامين کنند، آريون برخلاف کمري، تا حدي کابين لوکس‌تر با ترکيب تريم چرم و چوب را ارائه مي‌دهد و در فضاي داخلي بي ام و نيز عليرغم استفاده از قطعات پلاستيکي، سعي شده تا با استفاده از قطعات چرمي، طرح چوب يا آلومينيوم و موادي با ساختار نسبتاً نرم و باکيفيت، احساسي از لوکس بودن خودرو به سرنشينان منتقل شود، اما در مجموع بايد گفت که کابين تويوتا بادوام‌تر به نظر مي‌رسد و بي ام و نيز محيطي جوان‌پسند و اسپرت را ارائه مي‌دهد که در مقايسه با فضاي داخلي پا به سن گذاشته آريون جذاب‌تر است. از نقطه نظر امکانات رفاهي هر دو خودرو در زمره سدان‌هاي نسبتاً لوکس و پرآپشن قرار مي‌گيرند و تمامي ضروريات کلاس خود را ارائه مي‌دهند اما بي ام و به سبب جديدتر بودن از نظر سطح آپشن‌هاي ايمني بالاتر است و در نسخه‌هاي فول به مجموعه رادارهاي نقطه کور، رانندگي بين خطوط، کروز کنترل فعال و ... مجهز است و با وجود سيستم HUD (هد آپ ديسپلي) مي‌تواند گوي سبقت را از رقيب ژاپني خود بربايد. مشخصات فني، روايتي متفاوت از قدرت بيشترين تفاوت بين دو خودرو مورد بررسي را مي‌توان در اين بخش جستجو کرد، آريو يک سدان خانوادگي ديفرانسيل جلو است و سري پنج مدل F10 در واقع يک نسخه کوچک شده از سري هفت با ساختار ديفرانسيل عقب (قابليت استفاده از سيستم چهارچرخ محرک xDrive) محسوب مي‌شود. همچنين آريو از پيشرانه شش سيلندر خورجيني 3.5 ليتري با 268 اسب بخار نيرو مي‌گيرد و اين درحاليست که بي ام و 528i مجهز به موتور 2 ليتري توربو با قدرت 245 اسب بخار و 350 نيوتن‌متر گشتاور است. اما گشتاور آريون به 336 نيوتن متر مي‌رسد که از طريق گيربکس شش سرعته اتوماتيک تحويل چرخ‌هاي جلو داده مي‌شود، اما در بي ام و اين مهم به عهده گيربکس هشت سرعته ZF گذاشته شده است. شتاب رسمي بي ام و 528i با اين پيشرانه در حدود 6.5 ثانيه اعلام شده است و اين درحاليست که آريون براي رسيدن به سرعت 100 کيلومتر از حالت ايستاده به حدود 8 ثانيه زمان نياز دارد، همچنين بر روي کاغذ، بي ام و خودرو کم مصرف‌تري محسوب مي‌شود، چرا که از پيشرانه مدرن‌تري برخودار است. مشخصات سيستم تعليق هر دو خودو شامل اتصالات مک‌فرسون چرخ‌هاي جلو و اتصالات چندگانه (مولتي‌لينک) براي محور عقب مي‌شود و سيستم‌هاي کمک رانندگي الکترونيکي وظيفه تامين امنيت خودرو در حين حرکت را بر عهده دارند. تجربه رانندگي، دو طرز تفکر مختلف شايد توضيح تفاوت حس و حال رانندگي يک سدان ديفرانسيل عقب با موتور توربو در مقايسه با يک سدان ديفرانسيل جلو با موتور شش سيلندر اتمسفريک، توضيح واضحات باشد، اما به طور خلاصه مي‌توان گفت که انتخاب هريک از اين دو خودرو بستگي مستقيمي به سليقه و نيازهاي فردي شما دارد. آريون بدون شک تمام ملزومات براي رفتن از نقطه A به B را تامين مي‌کند و اگر اهل رانندگي سريع، مانورهاي ناگهاني و پيچيدن با سرعت غير مجاز نباشيد، شايد حتي رفاه بيشتري را نيز نسبت به بي ام و ارائه دهد. به خصوص که نرمي سيستم فنربندي و فضاي نسبتاً بزرگ‌تر کابين مزيد برعلت مي‌شود تا لبخند رضايت سرنشينان در هر مسيري بر چهره ايشان بنشيند. اما رانندگي با بي ام و در سرعت‌هاي پايين يا در مواجه با مسيرهاي ناهموار هيچ لذتي ندارد و بايد اصل ماجرا را در هنگام فشردن پدال گاز در يک جاده پر پيچ و خم و خلوت جستجو کرد. چيزي که با توجه به ترافيک سال‌هاي اخير کشورمان عملاً ناياب شده و حتي در مسافرت‌ها نيز نمي‌توان مسيرهاي کم ترافيک چنداني پيدا کرد. اما در مقام مقايسه عملکردي، بي ام و شتاب صفر تا صد بهتري را ارائه مي‌دهد و تا سرعت‌هاي حدود 130 کيلومتر در ساعت برتري خود را در برابر آريون حفظ مي‌کند، اما در سرعت‌هاي بالاتر اين، آريون است که نشان مي‌دهد دود از کُنده بلند مي‌شود و مي‌تواند عليرغم تکنولوژي قديمي‌تر موتور و گيربکس، اختلافش با شواليه آلماني را جبران کند. در وادي هندلينگ البته برنده بي‌چون و چراي ماجرا، بي ام و است که مرکز ثقل پايين‌تر، تقسيم وزن 50-50 و فرمان‌پذيري قابل پيش‌بيني را ارائه مي‌دهد. پس در نهايت بايد انتخاب برنده اين بخش را به شما مخاطبان گرامي خودروبانک سپرد. چرا که هر دو خودرو بالاتر از سطح ميانگين بازار ظاهر شده و عملکرد تحسين برانگيزي را ارائه مي‌دهند اما کاملاً در دو سليقه متفاوت، يکي با هندلينگ بالا، تعليق خشک و گيربکسي سريع‌تر، و ديگر با تعليق نرم، گيربکس معمولي و موتوري پرحجم و آماده. قيمت و شرايط بازار اين روزها نسخه‌هاي تميز هر دو خودرو در محدوده 700 ميليون توماني خريد و فروش مي‌شوند و البته آريون به سبب واردات کمتر و خاص بودن، از قيمت نامشخص‌تري در بازار برخوردار است، اما بي ام و در نقطه مقابل، يکي از خودروهاي اصطلاحاً رُند بازار تلقي مي‌شود. شايد بتوان گفت که در شرايط واقعي کشورمان، آريون کاربردي‌تر از بي ام و است و باواريايي قصه ما بهتر است که در جاده‌هاي استاندارد و مسيرهاي با کيفيت رانده شود. به خصوص که موتور توربو بي ام و نيز حساس‌تر و زودرنج‌تر از پيشرانه V6 تويوتا است و مي‌تواند در ميان مدت هزينه‌هاي بيشتري را به مالک خود تحميل کند. با اين حال اگر جوان و جوياي نام هستيد و بيشتر از عموم افراد به لذت رانندگي اهميت مي‌دهيد، نبايد در خريد 528i ترديد کنيد، چرا که با توجه به شرايط فعلي، بعيد است تا ساليان سال، سدان خانوادگي جذاب‌تري با قيمتي کمتر از يک ميليارد به بازار وارد شود و اين درحاليست که به سبب واردات زياد، اين مدل با مشکل چنداني در زمينه قطعات يدکي و خدمات پس از فروش مواجه نيست. آريون نيز مي‌تواند ايده‌آل افرادي باشد که عاشق ماکسيما بوده‌اند. يک سدان ژاپني با دوام و راحت که در کل‌کل‌هاي جاده‌اي نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و خريد يک نمونه سالمش مي‌تواند تا مدت‌ها، خيال شما را بابت خودرو زير پايتان راحت کند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره