بازار پساز تحولات اخیر ایرانخودرو
دنياي اقتصاد/ هر چند مدتهاست که بازار خودروي کشور متاثر از هر رويداد و اتفاقي با نوسان همراه ميشود، اما اين بار بازار واکنشي به تغيير و تحولات مديريتي در شرکت ايران خودرو نشان نداد و روند با ثبات خود را حفظ کرد. دوشنبه گذشته علي ربيعي سخنگوي دولت در نشست خبري هفتگي خود با اصحاب رسانه در شرايطي از برکناري «هاشم يکهزارع» مديرعامل ايران خودرو خبر داد که همان روز وي در دفتر کار خود بازداشت شد. سخنگوي دولت اعلام کرد، مديرعامل ايران خودرو بهصورت عمدي و بدون هماهنگي قيمت محصولاتش را افزايش داده و به همين دليل برکنار ميشود. در اين زمينه برخي از فعالان بازار خودرو پيشبيني ميکردند که بازار متاثر از بازداشت مديرعامل ايران خودرو و همچنين برخي از معاونان و مديران وي با روند صعودي در قيمتها مواجه شود حال آنکه ثبات قيمتي که از چند هفته گذشته آغاز شده بود اين هفته نيز تداوم پيدا کرد. بازار پساز تحولات اخير ايرانخودرو در حالي که سعيد مؤتمني رئيس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در گفتوگو با خبرگزاري فارس عنوان کرده که در حال حاضر روزهاي تعطيلي را در خودروسازي کشور پشت سر ميگذاريم اين در شرايطي است که خبر بازداشت مديران ايران خودرو بهطور حتم در هفته آينده تاثير خود را بر بازار خودرو خواهد داشت. اما برخي کارشناسان در مورد چرايي ثبات قيمتها دلايل مختلفي مطرح ميکنند که به نظر ميرسد عرضه مناسب از سوي خودروسازان بيشترين تاثير را داشته است. در اين زمينه يک فعال بازار در گفت وگو با «دنياياقتصاد» عنوان ميکند که تکميل خودروهاي ناقص از سوي خودروسازان شتاب گرفته و به موازات آن تحويل محصولات ثبت نامي در دستور کار توليدکنندگان قرار دارد که همين موضوع عامل تثبيت قيمتها در بازار شده است. اما در شرايطي شرکتهاي خودروساز روند عرضه محصولات خود به بازار را تسريع کردهاند که کارکنان اين شرکتها و همچنين قطعه سازان در تعطيلات تابستاني به سر ميبرند. امسال برخلاف گذشته، در حالي که خطوط توليد خودروسازان به دليل اورهال کردن مسدود بود، آنها با تمرکز بر تکميل خودروهاي ناقص روند عرضه به بازار را بهبود بخشيدند. همين اتفاق توانست نه تنها روند افزايش قيمت را متوقف کند که شاهد بوديم که قيمت برخي از محصولات در مسير کاهشي حرکت کرد. در کنار مساله افزايش عرضه توسط شرکتهاي خودروساز، فعالان بازار تاکيد دارند که نبود متقاضي و خروج از شرايط هيجاني نيز به سهم خود سبب شده تا بازار روند با ثبات خود را حفظ کند. در واقع اين فعالان تاکيد دارند که خروج بازار از شرايط هيجاني سبب شده تا عرضه و تقاضا به نوعي به تعادل برسند. به سخن ديگر، خروج تقاضاي کاذب از بازار از يک طرف و افزايش عرضه توسط شرکتهاي خودروساز باعث رسيدن بازار به نقطه تعادلي شده است.به اعتقاد آنها آنچه در شرايط حاضر از اهميت ويژه بر خوردار است حفظ شرايط موجود است. براي نگهداشتن بازار در اين نقطه تعادل، جلوگيري از هيجاني شدن بازار و ورود دوباره تقاضاي کاذب، در کنار حفظ روند فعلي عرضه محصولات توسط شرکتهاي خودروساز بايد در دستور کار سياست گذاران کلان بخش خودرو قرار داشته باشد. چنانچه سياست گذار ارشد بتواند بهطور همزمان اين دو مهم را مديريت کند، ميتوان اميدوار بود که بازار روي موج ثبات به حرکت خود ادامه دهد. حال بهسراغ بازار ميرويم تا ببينيم قيمت محصولات طي هفتهاي که گذشت چگونه بوده است. کمتحرکي قيمتها همانطور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و در حالحاضر قيمتها در جاده ثبات حرکت ميکند. طبق اظهارات فعالان بازار، پرايد ۱۱۱ در حالحاضر با قيمت ۴۷ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. اين خودرو پيشتر در قيمت ۵۰ ميليون تومان تثبيت شده بود، در چند وقت اخير به تدريج روند کاهشي را طي کرده است و در حال حاضر با قيمت ذکر شده در اختيار خريداران قرار دارد. ديگر محصول خانواده پرايد يعني مدل ۱۳۱ نيز قيمت ۴۴ ميليون و ۳۰۰ هزار توماني را به نام خود ثبت کرده است. اين خودرو پيشتر در بازه ۴۵ تا ۴۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان داشت. سري هم به بازار تيباي صندوقدار بزنيم. اين محصول در شرايط حاضر با قيمت ۵۲ ميليون از سوي فروشندگان عرضه ميشود؛ بنابراين تيباي صندوقدار نسبت به هفتههاي اخير نزديک به يک ميليون تومان از قيمت خود را از دست داده است. ديگر محصول خانواده تيبا، يعني تيبا۲ نيز در حالحاضر با قيمت ۵۷ ميليون تومان در بازار حضور دارد. اين خودروي هاچبک نيز به تبعيت از مدل سدان خود در مدت مشابه يک ميليون تومان از قيمت خود را از دست داده است. ساينا با گيربکس دستي نيز در هفتهجاري با قيمت ۵۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. از بازار کوييک با گيربکس دستي نيز خبر ميرسد اين خودرو با پرداخت ۶۴ ميليون تومان در اختيار خريداران قرار ميگيرد. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حالحاضر با قيمت ۱۶۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. همين خودرو با گيربکس معمولي با قيمت ۱۲۲ ميليون عرضه ميشود. همچنين پژو ۲۰۶ تيپ۲ و تيپ ۵ طي هفتهاي که گذشت به ترتيب با قيمت ۸۲ ميليون و ۵۰۰ ميليون تومان و ۹۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. همچنين قيمت پژو ۲۰۶ صندوقدار که همواره اندکي از قيمت ۲۰۶ تيپ ۵ بيشتر بود، در حال حاضر با قيمت ۹۵ ميليون تومان از سوي فروشندگان عرضه ميشود. اين مساله نشاندهنده قرار گرفتن قيمت پژو صندوقدار زير قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۵ در بازار است. پژو ۴۰۵ معمولي در حال حاضر با قيمت ۷۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. مدل SLX اين خودرو نيز به قيمت ۸۳ ميليون تومان، در دسترس خريداران قرار دارد. سمند LX نيز در حالحاضر با قيمت ۷۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان ازسوي فروشندگان به خريداران عرضه ميشود. همين خودرو با مدل EF۷ نيز ۸۱ ميليون تومان قيمت خورده است. حال سراغ محصولات رنو در بازار ميرويم. طي هفتهاي که گذشت، ساندرو استپوي اتومات با قيمت ۱۸۳ ميليون در بازار موجود بود. ساندرو نيز با گيربکس اتومات ۱۷۱ ميليون تومان در بازار قيمت دارد و ۱۲۷ ميليون تومان قيمتي است که فعالان بازار براي پارستندر در نظر گرفتهاند. تندر E۲ هم با قيمت ۱۲۵ ميليون تومان قابل خريداري است. رانا هم طي هفتهاي که گذشت ۷۷ ميليون تومان و ۵۰۰ هزار تومان قيمت خورد. بررسي قيمت دنا در بازار نشان ميدهد در شرايطي که دنا معمولي در بازار با قيمت ۱۱۰ ميليون تومان موجود است. دناپلاس با موتور توربوشارژ با قيمت ۱۷۵ ميليون تومان معامله ميشود. حال سراغ دو محصول مونتاژي ايرانخودرو يعني پژو ۲۰۰۸ و دانگفنگ H۳۰ کراس ميرويم. خودروي مونتاژي فرانسوي ايرانخودرو در بازار ۳۱۶ ميليون تومان قيمت دارد و محصول چيني اين خودروساز هم با قيمت ۱۳۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خريداري است. همچنين نگاهي به قيمت دو محصول مونتاژي سايپا مياندازيم. چانگان محصول مونتاژي چيني اين خودروساز در حالحاضر با قيمت ۱۷۷ ميليون تومان از سوي فروشندگان عرضه ميشود. سراتو محصول مونتاژي کرهاي سايپا نيز در حالحاضر با پرداخت ۳۰۰ ميليون تومان در اختيار خريداران قرار ميگيرد.