خودروهای کمیاب و ناشناختهی بازار ایران
صبحانه آنلاين/ گک گونو، امجي GT، سوبارو لگاسي و ايسوزو دي-مکس ديزلي بهعنوان خودروهايي کمياب و ناشناخته، بدترين وضعيت فروش را در بازار خودروهاي کارکرده دارند. حکايت سربازان مأيوس بازار خودرو، حکايت شکستهاي تلخ و پياپي برخي خودروها در دو بازار صفر و کارکرده است. محصولاتي که تقريباً کمتر کسي اسم آنها را شنيده است. اين مدلها در بازار خودرو فقط نظارهگر موفقيت رقبا هستند و فقط حرص مالکانشان را درميآورند. با اينکه مشخصات بدي ندارند، ولي اغلب زشت و قديمي و گرانند که تنها يکي از اين موارد براي بدبخت کردن يک برند در بازار خودرو کفايت ميکند. اين بار سراغ خودروهاي شکستخورده رفته و گک گونو، امجي GT، سوبارو لگاسي و ايسوزو دي-مکس ديزلي را که در يک دهه اخير به بازار ايران پاي گذاشتهاند، مورد بررسي قرار دادهايم. نکته جالب درباره نامهاي اين پرونده، بيکفايتي عرضهکننده آنها است. اين خودروها همگي يک واردکننده يا توليدکننده ناشي داشته و دارند که نتوانسته بازاريابي مناسبي براي آنها انجام دهد و در نهايت هم موفقيت اغلب آنها در بازارهاي ديگر را به حسرتي بزرگ و عميق براي خود تبديل کرده است. با چهار شکست خورده بازار خودروهاي کارکرده بيشتر آشنا شويد. گک گونو GX۵ - مدل ۱۳۹۲ کارکرد: ۷ هزار کيلومتر قيمت: ۲۵۰ ميليون متعلق به برند ورشکسته مرتب خودرو است که زماني پاژن يا لندروور ديفندر بازطراحي شده را در ايران با موفقيت مونتاژ ميکرد. خودروي گونو که اولين بار سال ۲۰۱۰ در چين رونمايي و به فاصله اندکي به بازار روانه شد، در رده خودروهاي SUV کوچک قرار داشته که با ۴.۶۴ متر طول، از عرض و ارتفاعي به ميزان ۱.۸۱ و ۱.۸ متر برخوردار است. اتاق گونو که تقريباً چارگوش است، با داشتن فاصله بين دو محور ۲.۷۴ متر وضعيت مناسبي براي سرنشينانش به ارمغان ميآورد، اما از نکات ضعف گک گونو جي ايکس ۵ ميتوان به قدرت پايين موتور آن با ۱۳۶ اسب اشاره کرد که در قياس با ابعاد بزرگ و وزن ۱۸۴۰ کيلويي خودرو واقعاً نازل است. در عين حال مصرف سوخت اين خودرو براي اين حجم از موتورکاملاً بالاتر از استانداردهاي امروزي است. با اين پرداخت، واقعاً کيفيت اتاق و کارکرد امکانات چنگي به دل نميزند. امجي GT - مدل ۲۰۱۶ کارکرد: ۹ هزار کيلومتر قيمت: ۲۷۵ ميليون اين يکي مثل گونو نيست و واقعاً خودرو خوبي است، ولي گران است، ظاهر بدي دارد و با اين سطح از پرداخت، امکانات چندان مناسبي به خريدارانش نميدهد. شش ايربگ، کروز کنترل، ESP، دي لايت، صندلي چرم برقي، سنسور و دوربين عقب، مانيتور هفت اينچي در کنار شيفتر پشت فرمان، موتور ۱۲۷ اسبي و يک جعبه دنده شش سرعته خودکار تنها امکاناتي است که از اين سدان چيني - انگليسي يافت ميشود. خب طبيعي است وقتي ميتوان با همين پرداخت نسخههاي قديمي تويوتا کورولا ۲۰۱۱ يا الانترا ۲۰۱۲ را خريد، چرا بايد اين GT بدترکيب را انتخاب کرد؟ سوبارو لگاسي - مدل ۲۰۰۹ کارکرد: ۹۰ هزار کيلومتر قيمت: ۳۴۰ ميليون تنها به تعداد ۱۰۰ دستگاه از اين ژاپني جسور به کشور وارد شده و خب، هم کيفيت خوبي دارد و هم هندلينگ و سواري لگاسي قابل ستايش است. با اين حال کسي سوبارو را نميشناسد و همه تصور ميکنند اين خودرو چيني يا کرهاي است. البته ظاهر زشت و از فرم افتاده اين سدان کوچک هم موجب شده تا کسي حاضر نشود لگاسي ۲۰۰۹ را به مدلهاي ۲۰۱۴ کياسراتو، هيونداي الانترا و رنو فلوئنس را که در همين محدوده قيمتي قرار دارند ترجيح دهد. به واقع لگاسي همزمان از بازاريابي غلط، قيمت بالا و طراحي نهچندان جذابش ضربه خورده وگرنه با توجه به موتور باکسر ۱۵۰ اسبي، سيستم دو ديفرانسيل، مونتاژ مناسب کابين و ايمني بالا، اين سالن چهار در ژاپني خيلي هم گزينه بدي به نظر نميرسد. ايسوزو دي-مکس ديزلي - مدل ۱۳۹۴ کارکرد: ۴۷ هزار کيلومتر قيمت: ۴۰۰ ميليون خب واقعاً اين يکي هم خودرو بدي نيست. بدبياري ايسوزو، اما درست مثل سوبارو به دليل ظاهر زشت و نام ناشناخته ايسوزو است که موجب شد تا اين ژاپني جسور حتي به اندازه وانتهاي چيني هم فروش نکند. پيشرانه ديزلي دي-مکس با حجم دقيق ۲۹۹۹ سيسي، حداکثر ۱۶۳ اسب بخار قدرت و نيز گشتاور ۳۶۰ نيوتن متر توليد ميکند که عددي بهتر از باقي چينيهاي اين کلاس است. متأسفانه دي-مکس با وجود داشتن موتورديزلي که گشتاور بهتري جهت فعاليتهاي بارکشي و آفرود در اختيار راننده قرار ميدهد، به قيمت خود باخته است. ۴۰۰ ميليون ابداً بهاي کمي نيست و خب، اين وسط ژاپني بودن ايسوزو هم مزيد بر علت است تا مالکان، گرانفروشي را به منتهاي خود برسانند.