راهکاری فناورانه برای جلوگیری از دستکاری کیلومترشمار خودروها
ايسنا/ محققان پارک فناوري دانشگاه تربيت مدرس با استفاده از دوربينهاي پلاکخوان روشي را براي ميزان پيمايش خودروها ارائه کردند و به گفته آنها اين روش نه تنها از دستکاري کيلومترشمار خودروها ميکاهد، بلکه ميتواند در اخذ ماليات و عوارض خودروها به منظور کاهش آلودگي هوا و سفرهاي غيرضروري در شهرها مؤثر باشد. دکتر سارا ابراهيميان يافتن ميزان پيمايش خودروها را چالشي بر سر راه مهندسين و دستاندرکاران صنعت حمل و نقل دانست و گفت: برآورد دقيق ميزان پيمايش خودروها با استفاده از کيلومترشمار خودروها و يا GPS به دست ميآيد که اين روش دو مشکل اساسي را در پي دارد. وي گران بودن را يکي از اين مشکلات ذکر کرد و ادامه داد: از سوي ديگر هر خودرو بايستي مجهز به سخت افزارهايي براي برآورد کيلومترشمار شود که در اين صورت همواره احتمال دستکاري در تجهيزات نصب شده بر روي خودروها وجود دارد. ابراهيميان با اشاره به انجام مطالعاتي براي برآورد دقيق ميزان پيمايش خودروها در پارک علم و فناوري دانشگاه تربيت مدرس، خاطر نشان کرد: در اين مطالعات روشي را ارائه کرديم که بدون استفاده از کيلومتر شمار و يا GPS تنها با استفاده از دوربينهاي پلاکخوان قادر هستيم ميزان پيمايش خودروها را به دست آوريم. وي با اشاره به مکانيزم برآورد ميزان پيمايش خودرو با استفاده از اين روش، با تاکيد بر اينکه در اين روش تنها نياز به اطلاعات پلاک خودرو داريم، تصريح کرد: زماني که خودرو از جلوي يک يا چند دوربين پلاکخوان عبور ميکند، اطلاعات پلاک توسط اين دوربينها ثبت ميشود و زماني که اين اطلاعات در کنار هم قرار گيرند، ميتوان با پردازش آنها و بررسي مسيرهاي عبوري، ميزان پيمايش خودروها را محاسبه کرد. مجري طرح با اشاره به اقدامات انجام شده در اين طرح به منظور ارتقاي دقت در برآورد ميزان پيمايش خودروها، يادآور شد: براي پيدا کردن ميزان پيمايش دقيق خودروها يکسري الگوريتمهاي کاهش خطا اعمال شد تا بتوانيم برخي خطاهاي محاسباتي ناشي از تعدد مسيرها مابين دو دوربين و همچنين خرابي احتمالي برخي دوربينهاي دخيل در محاسبات را کاهش دهيم و بررسيهاي ما نشان داد که اين الگوريتمها قادر هستند ميزان پيمايش را با دقت بالا برآورد کنند. ابراهيميان با تاکيد بر اينکه اين روش مزاياي زيادي را در پيدا کردن ميزان دقيق پيمايش خودرو به دنبال دارد، اظهار کرد: کمترين کاربرد اين روش در شناسايي و ارزيابي دقيق خودروها است. آمارهاي جهاني نشان ميدهد کيلومترشمار خودروها دستکاري ميشود؛ از اين رو خريداران خودروهاي دست دوم اطلاعات زيادي در خصوص ميزان پيمايش خودروها ندارند و با استفاده از اين روش ميتوان اطلاعات دقيقي در اين زمينه به خريداران ارائه کرد. وي بينيازي خودروها از نصب تجهيزات اضافي را از ديگر مزاياي اين دستاورد علمي نام برد و افزود: با استفاده از اين روش ميتوان عوارض، ماليات و بيمه خودروها را بر اساس ميزان پيمايش محاسبه کرد. تحقيقات انجام شده نشان ميدهد اخذ بيمه و يا عوارض بر اساس پيمايش خودروها ميتواند تاثيرات خوبي در کاهش سفرهاي غير ضروري، کاهش آلودگيهاي هوا، اجراي عدالت و کاهش تصادفات داشته باشد. وي نظارت بر کار قطعهسازان را از ديگر مزاياي اين طرح عنوان کرد و يادآور شد: اگر قرار است قطعهاي در ميزان پيمايش خاصي کار کند، با اين روش ميتوان بررسي کرد که قطعات ساختهشده در چه ميزاني از پيمايش مستهلک ميشوند. اين محقق با بيان اينکه اين روش همچنين ميتواند راهکاري براي بررسي کيفيت خودروها باشد، توضيح داد: با اين روش، ميتوان خودروهايي که به دليل پيمايش زياد داراي لاستيکها و يا قطعات پوسيده و يا حتي روغن سوخته هستند را شناسايي کرد و با ارسال پيامکي از مالکان خودروها خواست که نسبت به تعويض قطعات پوسيده خودروي خود اقدام کنند. اين امر کاهش تصادفات و کاهش آلودگي هوا را به همراه دارد. وي در پاسخ به اين سوال که براي اجراي کامل اين طرح بايد تمام سطح شهر مجهز به دوربين شود يا خير، گفت: پژوهشهايي که انجام داديم، نشان ميدهد براي اين امر نياز به نصب دوربينهاي زيادي نيست تا با دقت بالا ميزان پيمايش را محاسبه کنيم، ولي اينکه در کجاها دوربينها نصب شود تا بتوان با دقت بالا ميزان پيمايش را محاسبه کرد، يکي از موضوعات پژوهشي ما در اين طرح بوده است و تا حد زيادي انجام شده؛ ولي بررسيهاي ما نشان داد که براي اين منظور نياز به تعداد دوربينهاي زيادي نيست. به گفته وي، پايلوت اين طرح در پارک فناوري تربيت مدرس اجرايي شده و نتايج آن نشان داد که اين روش در محاسبه پيمايش خودروها از دقت بالايي برخوردار است.