برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جک A5 در چین؛ نسخه چینی اشکودا اوکتاویا!

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ همانگونه که قبلاً اعلام شده بود، بالاخره پنج‌‌شنبه هفته گذشته و در نمايشگاه خودرو "چانگدو 2019" چين، خودرو جک A5 رسماً معرفي شد. تا چندي پيش اين خودرو با کد A432 شناخته مي‌شد ولي اکنون شرکت جک اين خودرو سواري ليفت‌بک را رسماً با نام جک A5 معرفي کرده است. جک A5 براساس زبان طراحي جديد شرکت JAC طراحي شده‌است، اين زبان طراحي با عنوان "دوره سوم خودروهاي سواري جک" معرفي شده‌ و بعد از JAC A5 خودروهاي S7 و S4 و درنهايت S5 بر اساس همين زبان طراحي فيس‌ليفت يا دوباره طراحي خواهند شد . تصاوير و ويدئوهايي از اين رويداد منتشر شده و از اين تصاوير و ويدئوها مي‌توان متوجه بعضي از خصوصيات جک A5 شد . تودوزي JAC A5 دقيقاً همانند آنچه مي‌باشد که در تصاوير گرافيکي اوليه نمايش داده شده بود. تودوزي جک A5 از دو قسمت تيره و روشن تشکيل شده‌است و عناصري از تودوزي از قبيل زير آرنجي بين صندلي‌هاي جلو پوششي روشن دارند . صندلي‌هاي جلو جک A5 مشابه صندلي خودروهاي اسپرت و صندلي‌هاي شرکت Recaro هستند و پشت سري صندلي‌هاي جلو از پشتي جدا نمي‌شوند، از مشاهده تک دکمه نصب شده روي صندلي راننده مي‌توان حدس زد فقط نشيمنگاه صندلي راننده در 6 راستا قابليت تنظيم برقي دارد و زاويه پشتي صندلي راننده بطور دستي و تنها در دو جهت قابل تنظيم است . صندلي‌هاي عقب سه پشت سري قابل جدا شدن از پشتي دارند. صندلي‌هاي عقب مجهز به زير آرنجي هستند و در اين زير آرنجي دو محل براي نگهداري ليوان يا قوطي نوشيدني در نظر گرفته شده‌‍‌است . پشتي صندلي‌هاي عقب به نسبت 40 به 60 قابل خوابيدن هستند و مجهز به ايزوفيکس مي‌باشند . هر سه صندلي عقب داراي کمربند ايمني با سه نقطه اتصال هستند . چرم قسمت وسط نشيمنگاه و پشتي صندلي‌ها همانند چرم ساير نقاط صندلي‌ها بوده و فاقد سوراخ‌هاي کوچکي هستند که از تعرق بدن جلوگيري مي‌کنند . براي سرنشينان عقب خروجي سيستم تهويه درنظر گرفته شده‌است که از اين نظر جک A5 شبيه JAC J5 مي‌باشد در JAC A5 دو درگاه USB براي شارژ موبايل و گجت‌هاي سرنشينان عقب تعبيه شده‌‌است . مجموع تعداد بلندگوها و تيوترهاي جک A5 معادل 8 عدد است و برروي هر درب يک عدد بلندگو اصلي و يک عدد تيوتر نصب شده‌است . پانل نمايشگر جلو آمپر کاملاً ديجيتالي است و نمايشگر سامانه چند رسانه‌اي هم کاملاً مشابه آنچه مي‌باشد که در تصاوير گرافيکي اوليه نمايش شده بود. در زير نمايشگر سامانه چند رسانه‌اي دو درگاه USB براي شارژ موبايل و گجت‌ها و يک درگاه 12 ولت استاندارد براي اتصال وسايل متفرقه درنظر گرفته شده‌است . سانروف جک A5 مشابه سانروف‌هاي معمولي نيست و از نمونه پانوراماي دوتکه و بزرگ است. مساحت سانروف جک A5 بيش از دو برابر مساحت سانروف‌هاي معمولي است. سيستم تعليق عقب جک A5 از نمونه کاملاً مستقل است و بسيار زياد شبيه سيستم تعليق عقب کاملاً مستقل خودروهاي اشکودا اوکتاويا و فلوکس واگن گلف است. اين تشابه هم با توجه به همکاري گروه فلوکس واگن و شرکت جک قابل پيش بيني بود. تعليق فولکس واگن گلف و اشکودا اوکتاويا از سوي اکثر منتقدان بعنوان دو تعليق عالي در ميان خودروهاي ديفرانسيل جلو شاخته مي‌شوند. در اشکودا اوکتاويا و فولکس واگن گلف توازن خوبي بين نرمي در حرکت و فرمان پذيري برقرار شده است و خبري از بيش فرماني و کم فرماني نيست. با اين تفاصيل مي‌توان انتظار داشت جک A5 هم از اين تعليق خوب بهره‌مند شده و جک A5 نسبت به هم رده‌هاي چيني خود از قبيل چري آريزو 6 ، توازن بهتري بين نرمي در حرکت و فرمان پذيري داشته باشد . درب عقب جک A5 همانند درب عقب اشکودا اوکتاويا است ولي با اين تفاوت که در جک A5 درب مجهز به سيستم باز و بسته شدن برقي است و دکمه باز و بسته نمودن درب عقب هم برروي ريموت کنترل قرار دارد، هم در مجموعه دکمه‌هاي سمت چپ و پايين فرمان قرار دارد و هم بر روي لبه داخلي خود درب عقب قرار دارد. آينه‌هاي جانبي جک A5 بطور خودکار و همزمان با باز و بسته شدن قفل مرکزي باز و بسته مي‌شوند و در زير آن‌ها دوربين‌هاي سامانه ديد 360 درجه نصب شده‌است. جک A5 هم مجهز به چهار دوربين و سامانه ديد 360 درجه است، هم در قسمت زيرين سپر عقب چهار حسگر هشدار دهنده برخورد دارد و هم در جلو خودرو دو حسگر هشدار دهنده برخورد نصب شده‌است . علاوه بر اينها در تصاوير گرافيکي اوليه چهار عدد حسگر سامانه پارک خودکار و رادار جلو هم ديده مي‌شوند که بر روي هر دو خودرو نمايش داده شده در اين نمايشگاه اين حسگرها و رادار نصب نشده‌اند و ممکن است در آينده JAC A5 مجهز به سامانه ترمزگيري خودکار و سامانه پارک خودکار شود. برروي پلاک مشخصات جک A5 ميزان حداکثر وزن مجاز خودرو 1865 کيلوگرم درج شده که با کسر 500 کيلوگرم وزن بار و سرنشينان خودرو، وزن خودرو بدون بار و سرنشينان حدود 1365 کيلوگرم خواهد شد. جک S4 يعني ديگر خودرو شرکت JAC که مجهز به همين موتور1.5 ليتري توربو و گيربکس CVT است نيز داراي وزني بين 1360 الي 1370 کيلوگرم است. اگر در JAC A5 عيناً از همان گيربکس CVT نصب شده برروي JAC S4 استفاده شده باشد، آنگاه مي‌توان نتيجه گرفت که قابليت‌هاي ديناميکي و شتاب JAC A5 همانند JAC S4 خواهد بود. شتاب جک S4 با موتور 1.5 ليتري توربو و گيربکس دستي نزديک به 11 ثانيه است. البته JAC A5 با گيربکس دستي 6 سرعته هم ارائه مي‌شود. سايز چرخ‌هاي اين خودرو برابر با 215/50R17 است که هرچند استفاده از لاستيک با فاق کم باعث بهبود فرمان پذيري خودرو خواهد شد ولي لاستيک‌هايي با اين فاق کوتاه مناسب براي جاده‌هاي داراي آسفالت با کيفيت خوب و هموار مي‌باشند . گويا شرکت JAC فعلاً قصد ندارد اين خودرو را صادر نمايد يا شايد شرکت JAC قصد دارد ولي از سوي شرکت فولکس واگن بخاطر استفاده از تکنولوژي شاسي محدود شده‌است. بهرحال با توجه به اينکه حتي در اين شرايط تحريم شرکت JAC همکاري خود با کرمان موتور را حفظ نموده، اميدواريم JAC A5 در ايران هم عرضه شود. هرچند شرکت JAC در صادرات خودرو موفق بوده و در سال گذشته رشد 13 درصدي در صادرات را تجربه نموده‌است ولي شرکت JAC در مجموع فروش داخلي و صادارت جزو پرفروش‌ترين‌ و مطرح‌ترين شرکت‌هاي خودروسازي چين نبوده و در سال گذشته فروش داخلي اين شرکت 14 درصد کاهش داشته و فقط 189419 دستگاه بوده است. اگر جک A5 در ايران عرضه شود، آنگاه دو مورد در خصوص طراحي قسمت عقب جک A5 جلب توجه مي‌کند که ممکن است با توجه به شرايط کشورمان باعث رخ دادن مشکلاتي شود. اولين مورد فاصله يا بهتر بگوييم حاشيه امنيتي کم قسمت زيرين درب عقب با لبه ضربه‌گير سپر عقب است و ممکن است حين برخورد از عقب، قسمت زيرين درب عقب تحت تأثير ضربه واقع شده و نياز به صافکاري و رنگ‌کاري داشته باشد يا حتي لازم شود درب بزرگ عقب تعويض گردد. براي ساير خودروها حتي در مواردي که برخورد از عقب به حدي شديد بوده که نياز به تعويض پوسته سپر عقب و همچنين تعويض دياغ سپر عقب بوده، ديده شده که بخاطر فاصله و حاشيه امنيتي خوب ضربه به درب عقب وارد نشد و به اصطلاح تعمير خودرو بدون صافکاري و رنگ‌کاري انجام شده‌است . دومين نکته مه شکن‌هاي عقب بشدت بزرگ جک A5 مي‌باشند که طراح خودرو براي حفظ تعادل نماي عقب خودرو مه شکن‌هاي عقب را اينچنين بزرگ طراحي نموده و درحال حاضر اين مه شکن‌ها از خود چراغ‌هاي عقب هم بزرگ‌تر بنظر مي‌رسند. اين مورد شايد براي خود کشور چين يا ساير کشورهايي که همه رانندگان داراي فرهنگ رانندگي خوب هستند مشکل ساز نباشد ولي در کشورمان هستند اندک معدودي راننده که خيلي علاقه دارند حتي در هواي عادي هم تمام چراغ‌هاي مه شکن جلو و عقب خودرو را روشن کنند. حال تصور نماييد که در جلوي شما يک جک A5 در حال حرکت باشد و اين مه شکن‌هاي عقب بشدت بزرگ هم روشن باشند! ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره